Humlefilter?

Hvile filter passer til bruk med pellets?Er det nødvendig med filter til pellets? Jeg har latt vørteren stå en stund etter kjøling, blir klar og fin da syns jeg...ser strengt tatt ikke behovet ved bruk av pellets, mulig jeg tar feil?

Ikea sin gardin Vivan vil kanskje kunne brukes på pellets.
Gjorde et forsøk med den til ordinær mesking men det gikk ikke.
Dårlige skuldre, rygg, ja ta gjerne med hele skrotten, klarte ikke å holde en meskepose
på ca 25l i løftet pga det rann så tregt gjennom.
Kan hende denne gardinen er ok til vørter/humle slumpen hvis den får litt tid på seg.

Hvile filter passer til bruk med pellets?Er det nødvendig med filter til pellets? Jeg har latt vørteren stå en stund etter kjøling, blir klar og fin da syns jeg...ser strengt tatt ikke behovet ved bruk av pellets, mulig jeg tar feil?
Det er ikke nødvendig å filtrere bort humle nei, jeg gjør akkurat som deg. Men det er noen som gjør det for å få mindre bunnfall.

Jeg bruker humleposer man får kjøpt i bryggebutikk. Bruker pellets, og den får med seg nesten alt av humle. Ser at man kanskje like gjerne kan ha det rett i gryta og fjerne det med sirkulering før avtapping, eller med fin silbunn eller bazooka filter.
Har fått sydd biab pose av teresia stoff fra Ikea. Hatt en pose fra før, og den ble ok, bare for liten og dårlig sydd (av meg). Heldigvis er moren min pensjonert håndarbeidslærer og sydde stor pose på kort tid med doble sømmer i rett type. Det stoffet kan brukes til humleposer, men siden det er 100% polyester så er det ikke laget for å kokes. Maks vasketemp er 30 grader...

Har kokt Teresia uten å merke noen problemer. Bruker også dette til meskepose. Er en god del åpnere enn Vivan.

Jeg synes det fungerte greit. Hvis det er finere enn dette så må det ta evigheter å sile av.

Gjorde et forsøk med Vivan som humlefilter i dag. Hadde litt for mye humletrub i kokegryta så tenkte jeg kunne gjøre et forsøk. Stanset overføringen fra kok til gjæringskar da jeg hadde fått med en liten liter av trubben. 4liter igjen i kokekaret ble tømt i en bøtte foret med nevnte gardin. Den var passe finmasket slik at da jeg var ferdig med å vri ut vørteren hadde jeg fått ca 3.5 liter mer i gjæringskaret. Kunne ikke se antydning til grønnfarge på det som kom ut.
Hadde aldri trodd det var så mye vørter i blandingen. Humla var tørr da jeg var ferdig:)

Blir trolig gjort flere ganger hvis ikke de som har peiling sier jeg har gjort noe riv ruskende galt.
Vet heller ikke hva som bør gjøres med "filteret" med tanke på infeksjon.
Stoffet var rent så jeg tok bare og la det en stund i Star San, vrei det opp og kledde bøtta med det.
Neste gang tror jeg jeg koker det ett kvarters tid før bruk.

Tilbake
Topp