Humlegalskap?

I praksis kan vel den kokende vørteren kunne ta opp rundt 100 IBU. Så vil det forsvinne opp mot 35% under gjæringen slik at Bitterheten i det ferdige ølet blir betydelig lavere. Det er stort sett lett å smake at vørteren før gjæring er en del bitrere en ølet. Gjærtypen og gjæringsforløpet har en del å si på hvor mye bitterhet som forsvinner, eller i praksis felles ut i bunnfallet. IPA boka til Mitch Steele beskriver dette ganske grundig.
Så jeg er også av den meningen at mer humle for bitterheten sin skyld er nokså bortkastet. Da må heller humla brukes for å gi ønsket smak. Men humla som kokes i 60 minutter vil også bidra litt til smaken, så hvis det er dette man er ute etter så er det ikke helt bortkastet.

Var det en eller anen bergenser som ble intervjuet av beerspith eller basic brewing? som hadde brukt en kilo nelson i en 25l batch? hele kiloen delt mellom late hop og tørrhumling mener jeg. Ble målt til ibu på 125 eller noe sånt?

Noen bryggere her som kjenner seg truffet?

Jeg brukte 350gr Warrior på 90 minutter og 300gr Mosaic fordelt utover på 20L. Funka som smør det.

I dag pleier jeg å bruke en kilo ved eller mer ved late og knockout, og balansere med minimale mengder bitterhumle som fwh.

Tilbake
Topp