Humlekombo i Rise Premium India Pale Ale

Denne ølen kjøpte jeg på Vinmonopolet og det var en sabla god IPA! Ikke for bitter og med en veldig god ettersmak.
Derfor kunne jeg tenkt meg å forsøke å kopiere den, men jeg har ikke kunnskapen til å gjenkjenne humlesmakene.
Har forsøkt å kontakte bryggeriet, men de svarer ikke. Bedriftshemmelighet kanskje? :)

Noen som har noen forslag/gjetning/tips?
 
Hmm, enten smakte jeg denne på en dårlig dag, eller så har de endret oppskriften, for slik jeg husker den så smakte den ikke særlig hverken india eller ale (men pale var den i det minste!).
 
;D

Det kan være at den er uendret, for det virker som dette er en øl folk enten syns er kjempegod eller døll.
Jeg liker at den ikke er så bitter.
 
Om du ikke vil ha det så bittert, så er kanskje en standard pale ale mer aktuell. Jeg er selv veldig glad i IPA, men er ikke så hissig på at det skal være så bittert. Det er hovedsakelig aromaene og smakene fra (amerikansk) humle jeg liker. Om det er det som er tilfelle for deg også, så kanskje du kan prøve å tørrhumle en pale ale.
 
ja, det er aromaene jeg er ute etter. i statene smakte jeg en IPA ved navn Sierra Nevada;veldig gode smaker og ikke så bitter.

skal lese meg opp på tørrhumling og humletyper.

Edit:
Sierra Nevada var ikke IPA men Pale Ale.
 
Info om Sierra Nevada Pale Ale på nettsiden til bryggeriet var usedvanlig utfyllende:

ALCOHOL CONTENT 5.6% BY VOLUME YEAST TOP-FERMENTING ALE YEAST
BEGINNING GRAVITY 13.0 PLATO         BITTERING HOPS MAGNUM & PERLE
ENDING GRAVITY 2.8 PLATO                 FINISHING HOPS CASCADE
BITTERNESS UNITS 37                         MALTS TWO-ROW PALE & CARAMEL
 
Ja, sett den her i Trondheim, men da i en "Limited Edition" som ikke var samme type.
Har forsøkt å sette sammen en oppskrift i beercalc utifra innholdsfortegnelsen som jeg skal prøve etter jeg har brygget et annet øl jeg har på gang. Kan poste på nytt her når jeg har resultatet.
 
Tilbake
Topp