JEG
Moderator
Hei.
Skal lage en APA som vel tenderer mot en session IPA (dog så finnes det vel egentlig ikke noe som heter det...).
Målet er en frisk og leskende øl for sensommeren. Har bestemt meg for å kun bruke "old school" humlene Cascade og Cenntenial og vil ha maks aroma og smak av disse. Har 100 g til rådighet av begge, og ser for meg at det går med.
Maltbase:
5 kg Pale malt
0,2 kg Dark Munich malt, 25 EBC
0,2 kg Crystal malt, 150 EBC
(Har skjønt at det finnes en "nei-til-krystallmalt" bevegelse, men det får stå sin prøve...)
Foreløpig humleskjema:
10 g Cascade @ FWH
10 g Cenetnnial @ FWH
20 g Cascade @ 15 min
20 g Cenetnnial @ 15 min
40 g Cascade @ 5 min
40 g Cenetnnial @ 5 min
30 g Cascade @ Tørrhumle
30 g Cenetnnial @ Tørrhumle
Forventet IBU er 40, som vel kanskje er noe høyt for en sommerøl?
Gjæres med US05 @ 20-ish...
Vurderer å legge inn 10 min og knockout, men finner liksom ikke belegg for at det har noe for seg.
Innspill mottas med takk!
Skal lage en APA som vel tenderer mot en session IPA (dog så finnes det vel egentlig ikke noe som heter det...).
Målet er en frisk og leskende øl for sensommeren. Har bestemt meg for å kun bruke "old school" humlene Cascade og Cenntenial og vil ha maks aroma og smak av disse. Har 100 g til rådighet av begge, og ser for meg at det går med.
Maltbase:
5 kg Pale malt
0,2 kg Dark Munich malt, 25 EBC
0,2 kg Crystal malt, 150 EBC
(Har skjønt at det finnes en "nei-til-krystallmalt" bevegelse, men det får stå sin prøve...)
Foreløpig humleskjema:
10 g Cascade @ FWH
10 g Cenetnnial @ FWH
20 g Cascade @ 15 min
20 g Cenetnnial @ 15 min
40 g Cascade @ 5 min
40 g Cenetnnial @ 5 min
30 g Cascade @ Tørrhumle
30 g Cenetnnial @ Tørrhumle
Forventet IBU er 40, som vel kanskje er noe høyt for en sommerøl?
Gjæres med US05 @ 20-ish...
Vurderer å legge inn 10 min og knockout, men finner liksom ikke belegg for at det har noe for seg.
Innspill mottas med takk!