Humleoptimalisering

JEG

Moderator
Hei.
Skal lage en APA som vel tenderer mot en session IPA (dog så finnes det vel egentlig ikke noe som heter det...).

Målet er en frisk og leskende øl for sensommeren. Har bestemt meg for å kun bruke "old school" humlene Cascade og Cenntenial og vil ha maks aroma og smak av disse. Har 100 g til rådighet av begge, og ser for meg at det går med.

Maltbase:
5 kg Pale malt
0,2 kg Dark Munich malt, 25 EBC
0,2 kg Crystal malt, 150 EBC
(Har skjønt at det finnes en "nei-til-krystallmalt" bevegelse, men det får stå sin prøve...)

Foreløpig humleskjema:
10 g Cascade @ FWH
10 g Cenetnnial @ FWH
20 g Cascade @ 15 min
20 g Cenetnnial @ 15 min
40 g Cascade @ 5 min
40 g Cenetnnial @ 5 min
30 g Cascade @ Tørrhumle
30 g Cenetnnial @ Tørrhumle

Forventet IBU er 40, som vel kanskje er noe høyt for en sommerøl?

Gjæres med US05 @ 20-ish...

Vurderer å legge inn 10 min og knockout, men finner liksom ikke belegg for at det har noe for seg.

Innspill mottas med takk!

Max aroma og smak av humle= heftig tørrhumling. Hadde brukt en bitterhumle alla magnum på 60 min for å treffe IBU. Så hadde jeg tatt 25 g av hver humle på 15 min og flameout. Også tørrhumlet med 50 g av hver på 8 dag.

Spørsmålet var om humleskjemaet burde endres for å oppnå mest mulig humlepunch :).
(Og Centennial ble rettet mens du skrev... mener Kinn også stavet dette feil... godt vi har stavepolitiet her også).

@Tom Nordstrand : Tenkte å forsøke FWH denne gang. Går jo ikke så mye med. Har ikke 15 min noe for seg, mener du?

som alltid, stick to the plan
Ser den, men justeringer som kan begrunnes er jo kjekt. Mer tørrhumle vs mer @ 5 min. Dessuten: Hvis alle skal "stick with the plan" så har jo ett forum litt mindre for seg... trodde nesten det var noe av tanken bak ett forum....)

Jeg mener fordelingen din er best 1:2:4:3
det opptimale for meg hadde vært 1:1,6:2,5:1,6
men det er en annen story

som alltid, stick to the plan
Er ofte greit å teste ut den opprinnelige oppskrift som ein har tenkt ut. Det er då ein lærer å utvikle egne oppskrifter. Skal ein spøre kvar gong får ein Ikkje funne ut om dei smakene ein har tenkt kjem fram.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

For ordens skyld: Humleoppsettet mitt er tatt med utgangspunkt i Gahr sin CCCPale ale
http://www.bryggselv.no/Media/Multicase/Documents/Oppskrifter/ABC CCCPale Ale2.pdf
5g Chinook, 13%, de siste 60 minuttene
Pose 2: 28g Cascade, 6.5%, 28g Centennial, 10%, de siste 15 minuttene
Pose 3: 28g Cascade, 6.5%, 28g Centennial, 10%, flameout
Pose 4: 28g Cascade, tørrhumle, dag 72
Pose 5: 28g Centennial, tørrhumle, dag 10 Totalt: 173g

Før den tid så jeg for meg en større andel Cascade enn Centennial, da sistnevnte skal være mer potent og jeg så for meg at de skulle få like stor "oppmerksomhet". Noen som kan kommentere det? (Eller bør jeg brygge fem brygg for å finne det ut selv? ;) ).

Det leste jeg en del om, og er litt av utgangspunktet mitt. Slik jeg forstod det, er Hop Bursting egentlig å bruke lite bitterhumle og tilsette mye humle siste 15 min. Det er litt av utgangspunktet mitt her, kombinert med at jeg vil teste FWH.

Folk må vel begynne å gå lei disse humle-innleggene mine men føkk it. Du spør..

Du sier frisk. Da må du tørrhumle. Som en tommelfingerregel så ca 2x tørrhumle som kokehumle.

Kjøler du ned passe greit mtp tid så ville jeg droppet all senkokehumla og lagt den til en hopstand på 60c. Du har 100g til rådighet av hver type sa du. Noe varmt og 2x kaldt. Mtp på at du er begrenset på humle.

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: JEG
Vel, jeg er ikke lei dem - de er akkurat hva jeg etterspør!

Hop stand var egentlig planen, men leste en del som gjorde at jeg ikke var så overbevist.... Gress og tanniner var stikkordene. Mulig det er uproblematisk ved 60', men da må man vil ha en ganske lang "hop-stand" (humle-stå? :D )?

2 x tørrhumle blir uansett noe drøyt når man har 150 g kokehumle i 25 liter APA...

Pfft. Hopstand gir ikke mer gress enn annet, som sluttresultat.

Haha. Ser den. Men da bør man flytte humle ;). Du spør etter friskt. Og du får ikke noe friskt av å koke humle.

• Like
Reaksjoner: JEG
Pfft. Hopstand gir ikke mer gress enn annet, som sluttresultat.

Haha. Ser den. Men da bør man flytte humle ;). Du spør etter friskt. Og du får ikke noe friskt av å koke humle.

Hva mener du om FWH, forresten. Hvis poenget er frisk smak, ville jeg ihvertfalll unngått den teknikken. Jeg er usikker - fordi jeg bare har forsøkt et par ganger - men jeg synes det har gitt en litt underlig dau smak.

Hva mener du om FWH, forresten. Hvis poenget er frisk smak, ville jeg ihvertfalll unngått den teknikken. Jeg er usikker - fordi jeg bare har forsøkt et par ganger - men jeg synes det har gitt en litt underlig dau smak.

Aner egentlig ikke. Har gjort det en god del men har egentlig ikke tenkt så mye over resultatet.

Tilbake
Topp