1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Humleplanter/stikklinger

En tråd i 'Råvarer' startet av bigespen, 29 Mai 2008.

1. bigespen

bigespen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei!

Vi skal etablere en liten humlehage i tlknytning til bryggeriet og er på utkikk etter stiklinger fra kjente, internasjonale humletyper eller en lokal humle som har lang tradisjon.
    Det kan virke som salget av humle internasjonalt er ferdig nå, så jeg ønsker å kjøpe stikklinger. Vi har fått tak i to stedfaste humler fra Valdres

Mvh
    Espen Blåfjelldal

2. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

3. bigespen

bigespen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har bestilt noen planter fra Aplus hops i UK, og de kommer etterhvert, men skulle gjerne hatt noen hallartau og cascade for å testet de ut.
    Lokal humle har jeg fått fra to lokale, og har også en humle som ble innkjøpt på 80 tallet i husveggen hjemme. Har ikke forsøkt å bruke den i øl enda.
    Bygger en humlehage til 10-20 planter, har to mål jord som er velegnet, også skal det 4-5 planter rundt bryggeriet.

4. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det blir spennende. Legg gjerne ut bilder av resultatet.

Og så er det selvfølgelig de tingene man må passe på: ingen han-planter får befinne seg i nærheten, for da blir hunnene befruktet og vil ikke gi brukbare humlekongler!

Ellers så har jeg lest en del om at humle raskt sprer seg, det er som ugress. Plantene klatrer høyt og blir tunge etter hvert så stillasjen som leder planten oppover og støtter den må kunne tåle litt. Uansett, jeg regner med at dette ikke er noe nytt for deg, i og med at du allerede har hatt en humleplante i mange år.

Her nede har jeg linket til noen bilder som hjemmebryggere i Nederland og Flandern med humleplanter i hagen har tatt (litt dårligere plass enn du heldigvis har til rådighet)

25.03.2007

Spalt, 04.05.2007

Spalt, 22.05.2007

Target, høstet 28.07.2007

Spalt bare vokser og vokser, 08.08.2007

Target helt opp til taket, 10.08.2007

Denne Spalt holder til noen brygg, 21.08.2007

Mange flere bilder og tekster i for de fleste uforståelig nederlandsk finnes her (advarsel: modemkiller!)

Humleplanter 2006
    Humleplanter 2007
    Humleplanter 2008

5. Tor Vidar

Tor Vidar
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei!
    Vet at Gunnar Wiig kanskje har noe tigjengelig, han tilbøy meg ihvertfall noen. Uansett er det lov å spørre.... Ellers er diskusjonsforumer på hagesider en annen vei.

6. Trygve

Trygve
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei - la dette inn på et annet forum for litt siden.  Du skal nok satse litt større, men prinsippene blir de samme.  Hørte at Nøgne Ø har fått prosjektmidler for å se på dette med humledyrking i Norge, så jeg vill jo absolutt tatt kontakt med de...

7. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Egentlig så lurer jeg på ihvorvidt du allerede er for sent i år, men det kan jo godt hende at klimaet hos deg er nokså annerledes enn det vi har her på østlandet. Ihvertfall et interessant forsøk. Jeg ville selv ha satset på én type bitterhumle og noen få typer aromahumle som dekker det meste av spekteret: noe amerikansk (en C-humle), noe engelsk som Fuggle eller EKG, noe tysk (Mittelfrüh, Spalt) og noe tsjekkisk (Saaz). Så har man noe som kan brukes til mangt. Men det tar sikkert noen få år før man har ordentlige mengder med kongler, jeg vet ikke hvordan humlemarkedet er mot den tiden. Uansett er det et bra 'salgsgimmick' å ha humle fra egen gård. Skal du plante bygg også? ;)

8. Tor Vidar

Tor Vidar
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Slapp av kona sier det er ingen problem med dyrking av "familie" Humle i Norge. Hun har "grønne fingre". Humlen modnes senere i Norge, men det er som jordbær; de smaker best ifra Norge pga klima og varme/modning. Dyrk dem iår og høst dem neste. Ellers trives Humlen med god matjord og masse sol og litt vann!! Ihvertfall her nord, lykke til.

9. bigespen

bigespen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vi henta i går humle som har vokst på en gård i Valdres siden 1700(!!) tallet. Dette mener de i allefall de som bor der. Det ble etablert humlehager etter pålegg frå danskekongen og noen av disse eksisterer enda. Vi fikk nok røtter til minst 7 planter, så får vi se hva som lever opp.
    Ellers har jeg sett den siste planteforsk rapporten om humledyrking og stedegen humle, men ikke denne. Er det noen som har en pdf versjon, eller er det du har gjengitt alt?
    Jeg har bestilt golding, fuggles og challanger fra England, men ønsker Saaz og en bitterhumle som kan leve i Valdres og Norge.

10. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kommer du da også til å ha mulighet til å måle alfasyreinnhold, cohumulone og adhumulone i den ferdige humlen? Det kan være greit å vite sånt når man bruker egen humle som bitterhumle.

Humlegården i Sverige solgte tidligere stiklinger, men det har de sluttet med nå. Kanskje svante@humle.se vet noe mer om hvilke humletyper som trives i Sverige, det kan jo gi en pekepinn om hva som kunne fungere hos deg. Slikt kan man ihvertfall luke ut det som ikke trives så langt nord uansett.

11. bigespen

bigespen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg vet hva de vil gi i England, og det hjelper noe. Jeg vil kunne sende de inn til analyser i England eller Tyskland for å se hva slags alfa nivå de har. Dette blir uansett ikke gjort i år. Nå blir det litt prøving og feiling, og så får vi se om det vil gi noe bitterhet til høsten. Har sikret meg noe humle fra de jeg hentet humle hos nå, så får vi se om det er nok til et brygg. Tenkte jeg skulle koke 20l for seg selv først, for å se hva det gir av opplevd bitterhet

12. Erlendso

Erlendso
    Expand Collapse
    Dommer

Hva med plantesertifikat?

Jeg har bestilt planter (kuldetolerante palmer for det meste) fra England lenge, men uten sertifikat risikerer du at de blir beslaglagt i tollen. "Phytosanitary certificate" som det heter, koster ca. 50 pund. Derfor lønner det seg å bestille stort når man først bestiller.

Erlend

13. bigespen

bigespen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ok, takk for tipset. Jeg har bedt om det, men ikke betalt for det, viste ikke at det var så dyrt. Vi får se hva som skjer med det.

14. Erlendso

Erlendso
    Expand Collapse
    Dommer

Hvis vi hadde hatt en felles import på humleplanter kunne jeg tenkt meg å være med!

-Erlend

15. Kjetil S

Kjetil S
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg kjøpte noen røtter fra Aplus-hops, og de kom i det minste frem. Det var Northdown, WGV og Target, som ser ut til å trives i omtrent den rekkefølgen. Northdown er minst en meter, mens Target kanskje er 20 cm. Det hører med til historien at vinteren kom tilbake samme dagen som jeg plantet dem, så de har ikke akkurat fått optimale forhold. Røttene fra Aplus ser langt mer solide ut enn dem jeg har sett avbildet andre steder på nettet.

16. bigespen

bigespen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg vet også om andre som har fått sendinger fra aplus hops gjennom uten problem, tror det er normalt.
    Vi kan se hva som skjer med humleplantene som vi får sendt, ellers er jeg med på felles import eller ta en tur til danmark våren neste år. Eventuelt kan vi prøve å få tak i noen røtter og dele de mellom oss

17. Morten K. Agerup Myhr

Morten K. Agerup Myhr
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Trekker frem denne tråden igjen...

Noen som kjenner til gode kilder for å få tak i planter/stiklinger av humle i Oslo-regionen (kanskje i litt utvidet forstand - må jeg litt avgårde for å få tak i, så må jeg...).

MVH

MM

18. Erlendso

Erlendso
    Expand Collapse
    Dommer

Såvidt jeg vet finnes ikke humle av bryggeri-kvalitet til salgs her på potetbjerget; Men det er flere du kan kjøpe av i England som skissert i tidligere linker. Offisielt sett trenger du en phyto-sanitary certificate for å importere plantemateriale, men i enkelte tilfeller går plantene visstnok gjennom likevel..

19. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fikk ifjor fra Aplus og iår fra Gartneri Eickelman uten problemer så jeg bekymrer meg ikke for å bestille fra utlandet.
    Håper ennå de to fra ifjor kommer opp snart, de fra i år står ennå inne, de er fra 1 til 2 meter lange så håper på vær til å sette de ut.

20. Morten Kielland

Morten Kielland
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Her på Nøtterøy finnes det i hvert fall bra med stiklinger nå, om du gidder å ta deg fram helt hit. Planten min er kommet ca 1 meter opp og avleggere tyter ut overalt. Aner ikke hva slags humlesort det er, men den vokser i hvert fall fortreffelig her. Jeg tok den med hit fra Hvaler i Østfold der jeg fikk den av en kamerat. Jeg bruker den som aromahumle og det fungerer helt fint. God smak og aroma. Aner ikke noe om alfasyreinnholdet, men antar det er nokså lavt.

Del denne siden