Humleplanter/stikklinger

Ja, det er ugrass og i slekt med et annet slags "weed". Har til og med hørt om folk som har røyket humle.
Men det har vært dyrket humle i Norge lenge og det foregår forsøk med humledyrking på et mer seriøst felt.
Jeg satt ned rotstokk fra Fuggles, Centennial, EKG,Cascade og Saaz sist sommer. Saaz'en døde, men er spent på de andre.

janh
 
janh skrev:
Ja, det er ugrass og i slekt med et annet slags "weed". Har til og med hørt om folk som har røyket humle.
Men det har vært dyrket humle i Norge lenge og det foregår forsøk med humledyrking på et mer seriøst felt.
Jeg satt ned rotstokk fra Fuggles, Centennial, EKG,Cascade og Saaz sist sommer. Saaz'en døde, men er spent på de andre.

janh

Hvor fikk du tak i Centennial og Cascade?
 
Privat. Fikk de av en kjenning. Jeg vet ikke hvor gamle mine planter må være før jeg kan formere dem.

janh
 
Jeg har hørt en plass at Amerikanske kultivarer som Cascade, Chinook, Centennial, osv. er avlet fram for å tåle de varme sommerene i Washington/Oregon-området i USA. Dvs. de vokser kanskje ikke så bra i kalde, fuktige Norge som fks. Tyske eller Engelske typer.

Mener jeg leste en forskningsrapport om dyrking av humle i Norge en gang hvor de hadde testet forskjellige typer humle i Norge; Tror det var en eller annen Hallertauer som stakk av med seieren ift. produksjon. Men dette er lenge siden, jeg hadde trolig tatt en øl, så ta dette med en stor strøbil med salt. 

:skaal2:
 
Hm, jeg har hørt gjetord om at det også blir dyrket endel amerikansk humle opp mot (og i?) Cananda, noe som burde tilsi nærmere nordisk klima.., men om det var en liten fugl som visket det, eller hvor jeg hørte det, vet jeg ikke. :)
 
janh skrev:
Privat. Fikk de av en kjenning. Jeg vet ikke hvor gamle mine planter må være før jeg kan formere dem.

janh

Jeg tror du ikke du bør prøve å grave ut røttene før tidligst neste år. Men det skal gå an å gøre en av de nederste sidearmene om til rhizom ved å begrave deler av den (uten å kutte den løs).

Når det gjelder ulike kultivarer og det kalde norske klimaet, må dere huske på at det er Washington som er den store produsenten av humle, helt nord på vestkysten, uten golfstrøm. Det er ikke akkurat tropisk, skjønt varmere enn Norge (det er mye lenger sør). Mer som Kent, faktisk. Men de fleste steder i Sør-Norge kan også varte opp med mer enn 120 frostfrie døgn, som liksom er minimum. Cascade har rykte på seg for å være ekstremt lett å dyrke nærmest hvor som helst, mens f.eks. Chinook liker varmere klima. Men hvor har jeg lest dette? Aner ikke. Jo, Hops Direct skriver om Nugget og Galena at de trives best i varmere klima. Jevnt over de sortene med veldig høy halfasyreinnhold, men sikkert med et og annet unntak. Cascade er uansett blant de sortene jeg ville vært mindre bekymret for å teste.
 
Lars skrev:
Hm, jeg har hørt gjetord om at det også blir dyrket endel amerikansk humle opp mot (og i?) Cananda, noe som burde tilsi nærmere nordisk klima.., men om det var en liten fugl som visket det, eller hvor jeg hørte det, vet jeg ikke. :)

Det stemmer nok, Canada er jo som kjent "verdens matfat" med sine uendelige kornåkere og jordbruksarealer. Men Canada er et stort land med forskjellige klimasoner. En stor del av Canada ligger mye lengre sør enn Norge. Noen deler er nesten ørken-aktige, mens i Vancouver-området er det nesten et vått, subtropisk klima.
Alaska ligger vel omtrent på samme breddegrad som Norge, sammen med det aller nordligste Canada. Oslo ligger faktisk på samme breddegrad som sydspissen av Grønnland!
Dessuten har en stor del av Canada innlandsklima med iskalde vintre og hete sommere. Hvor kaldt det blir om vinteren spiller liten rolle for planter som humle, det er klimaet i vekst-sesongen som til syvende og sist teller. 

Bildet er fra hagen til en bekjent som bor på Saltspring Island, ikke så langt unna Vancouver.
Jan232009AWinterdayinmygarden003.jpg
 
Canadisk klima ligner kanskje litt på norsk om vinteren, men jeg tror de har lengre og varmere sommere der.

Sammenlign f.eks. Ottawa (http://www.weatherbase.com/weather/weather.php3?s=082617&refer=) og Oslo (http://www.weatherbase.com/weather/weather.php3?s=088410&refer=)
 
Dalaker skrev:
Canadisk klima ligner kanskje litt på norsk om vinteren, men jeg tror de har lengre og varmere sommere der.

Sammenlign f.eks. Ottawa (http://www.weatherbase.com/weather/weather.php3?s=082617&refer=) og Oslo (http://www.weatherbase.com/weather/weather.php3?s=088410&refer=)

Å generalisere Canadisk klima blir som å generalisere Europeisk klima. Fks. stor forskjell mellom Hammerfest og Alicante. På samme måte er det stor forskjell på fks. Nanaimo og Yellowknife i Canada. Øst og vest har også ulike klima.

Begynner å bevege meg off topic;

Dalaker; Er du interessert kan jeg ta med noen lokale humle-rhizomer fra Bergen på flyttelasset?
 
De humle-rhizomene du snakker om, det er ting som har grodd og klart seg i Bergensklima? Jeg er absolutt interessert! Når foregår dette "bryggelasset"?

En annen ting: En kompis av meg sier at det er umulig å skjelne hann- og hunnplanter fra hverandre når de er små, og at bare hunnplantene bærer blomster. Får man f.eks. garantert en hunn-plante ved å bestille fra Aplus-hops eller andre humleshops?


Ad off-topic værdebatt: Det var aldri min hensikt å generalisere det kanadiske klima, men kun å peke på ett eksempel som sammenfaller med min teori om at Kanada, med sine sørligere breddegrader, har varmere sommere generelt enn Norge. La oss legge denne diskusjonen til side, evt. ta den på norskvær.no/debatt/kanada e.l.  :)
 
Hehe, var vel litt kjapp i generaliseringen av nordamerika. :)

Jeg har nå likevel den naive troen på at hvis man klarer å gjøre det litt lunt og med god jord til de relativt hardføre humleplantene, kan ganske mange sorter gi avling også her.
Har uansett tenkt å prøve videre på flere sorter, og prøve å optimalisere forholdene med det man kan, så får heller en og annen sort bukke under.
 
Kjører et flyttelass til Trondheim til helgen, kan se om jeg får gravd opp noen rhizomer å ta med til Trondheim!  :ilike:

Jeg har definitivt en hunn-plante. Fine lysegrønne "kongler" på sensommeren. Ved vegetativ formering (deling av rhizomer) vil dette forbli en hunn-plante. Ved frøplanter kan det bli 50-50 sjanse hva du får...

Dette er forøvrig en humletype jeg ikke har prøvd i noe av mine øl av forskjellige årsaker, men har ihvertfall plukket og tørket noe, og det er ikke noe dårlig aroma på den. Om den er god i øl gjenstår å se....

Lars skrev:
Hehe, var vel litt kjapp i generaliseringen av nordamerika. :)
Jeg har nå likevel den naive troen på at hvis man klarer å gjøre det litt lunt og med god jord til de relativt hardføre humleplantene, kan ganske mange sorter gi avling også her.
Har uansett tenkt å prøve videre på flere sorter, og prøve å optimalisere forholdene med det man kan, så får heller en og annen sort bukke under.

Tror fks. kultivarer som Chinook, Cascade, og Centennial vil gi avling, men kanskje ikke så stor avling som mer "nordlige" kultivarer. Det er om å gjøre å starte de så tidlig som mulig, og kanskje beskytte mot frostnetter mot slutten. (Fiberduk) Skjønner godt folk ønsker å dyrke "The 3 big Cs", de er jo verdt sin vekt i gull nå om dagen.

En annen teknikk jeg bruker på hardføre bananer her i bergen er å lage en komposthaug med greiner, løv, og annet avfall sånn ca. i midten av April. Bygg slik at "laget" er 50 cm tykt, og avslutt med nitrogengjødsel og vann. Dette dekker jeg med grønn pressenning, og lager små hull til plantene. Varmen fra komposteringen gjør at rotsystemet holder seg varmt. På bananer har jeg fått et nytt blad på 1.5 meter hver femte dag. Denne teknikken fungerer helt sykt bra. Men kanskje litt overkill på humle....  :beershove:
 
Oj, heftig trix! :)

Hvor i Trondheim flytter du?
Hadde vært artig med en humleprat når det lir mot sesong.
 
da begynner humlesesongen igjen. har laget meg en liten varm krok for bøttene, så jeg får de til å spire raskest mulig. ifjor av 6 bøtter var det 4 som spiret. de 4 var brewers gold, mt hood nugget og nugget. de som ikke spiret mener jeg å huske var chinook og centennial. de døde sikkert på vei over dammen...

uansett det jeg egentlig skulle spørre om var: ifjor når de fikk vokst en del, kom det etterhvert mye uønskede skapninger, som lus eller noen andre småkryp, og det så ut som de begynte å spise opp jævelskapen  .. jeg dro ned på plantasjen og sprayet på noe slags insektdreper.. men da gikk jo humleplanten nesten føyken også...

sliter dere andre med insekter som vil drepe humlene deres?? og isåfall hva gjør dere med det?
 

_________________
Henrik Alexander N Jensen
 
Henrik1984 skrev:
sliter dere andre med insekter som vil drepe humlene deres?? og isåfall hva gjør dere m

Du kan spraye planten i mildt grønnsåpevann for å ta lus, eller enda bedre; vis en marihøne hvor restauranten er. :)
 
Så har plantene fått klatrestativ til å leke seg i, og begynner så smått å ta av. Den bestvoksende så langt er Northdown, med tre skudd på kanskje 40 cm. De andre plantene er 20-25 cm. I motsetning av i fjor, var det Target som kom tidligst i gang, men den tok seg en pause i den vertikale veksten mens den utviklet bladverk, og Northdown var litt tregere å komme i gang med dét.

Edit: Jeg kan legge til at alle plantene har vokst synlig etter en dag med opptil over 18 °C.
 
Jeg sådde humlefrø i dag! Disse kjøpte jeg her: Seedrack
Humlefrø skal visstnok ligge kaldt en periode før de såes, så jeg satte pottene med frøene utendørs. (Fremdeles kaldt om natta her) Alternativt kan man bruke kjøleskapet en ukes tid.

Frøene kommer fra Oregon/ USA, så det er godt mulig opphavet er noe i Cascade, Centennial, Chinook-duren. Dette er egentlig bare for gøy, regner ikke med å utvikle noen fantastisk ny kultivar. Dessuten er det 50-50 sjanse for å få hannplanter...

Glemte selvfølgelig å spa opp rhizomer fra Bergen i flytte-stresset. Men om jeg får småplanter av humle skal de som vil i trondheim få avleggere etterhvert.
 
sliter dere andre med insekter som vil drepe humlene deres?? og isåfall hva gjør dere med det?

Etter som jeg forstår er våren i full gang der sør så et gammelt råd for å bli kvitt  kryp er å plante en Tagetes i samme potte som humla.  Regner med at salget av sommerblomster er igang no.  Vet at det i alle fall fungerer sammens med andre nytteplanter for å holde bla lus borte. 
 
Tilbake
Topp