Humleplanter/stikklinger

Her på Nøtterøy finnes det i hvert fall bra med stiklinger nå, om du gidder å ta deg fram helt hit. Planten min er kommet ca 1 meter opp og avleggere tyter ut overalt. Aner ikke hva slags humlesort det er, men den vokser i hvert fall fortreffelig her. Jeg tok den med hit fra Hvaler i Østfold der jeg fikk den av en kamerat. Jeg bruker den som aromahumle og det fungerer helt fint. God smak og aroma. Aner ikke noe om alfasyreinnholdet, men antar det er nokså lavt.
 
For nokre veker sidan planta eg ut 23 røter som eg hadde bestilt frå Aplus. Er vel 13-14 ulike sortar, trur nesten eg bestilte alle sortane dei hadde, i eit forsøk i å sjå kva som kan trivast i fuktige Sunnmørssomrar. I år plantar eg dei rundt tre 4 meter høge stakar med sisaltau ned til kvar rot, men neste år skal eg lage til eit betre system på opphenget. Om lag halvparten har til no vist seg over jorda, men med den tunge vinteren me har hatt kan ein vel knapt forvente meir.

Oppdatering kjem utover sesongen!  :brygging:
 
bigespen skrev:
Vi henta i går humle som har vokst på en gård i Valdres siden 1700(!!) tallet. Dette mener de i allefall de som bor der. Det ble etablert humlehager etter pålegg frå danskekongen og noen av disse eksisterer enda. Vi fikk nok røtter til minst 7 planter, så får vi se hva som lever opp.
Ellers har jeg sett den siste planteforsk rapporten om humledyrking og stedegen humle, men ikke denne. Er det noen som har en pdf versjon, eller er det du har gjengitt alt?
Jeg har bestilt golding, Fuggles og challanger fra England, men ønsker Saaz og en bitterhumle som kan leve i Valdres og Norge.

Heisan - snart er det vår igjen..., så:

Hvordan gikk det med disse urplantene fra Valdres?  Overlevde de, trives de og hva er erfaringene ellers?

Noen kjente kilder til planter/rizomer som er dukket opp her hjemme iløpet av 2010-sesongen?  Anyone?

MVH

Morten M
 
Har tenkt å kjøpe noe humle fra england, men lurte på om kanskje noen her inne har litt lett mix i humletyper.
 
Jeg er også svært interessert i å få plantet humle i hagen når våren kommer. Men hvor er det det er mulig å få fatt på humle nå for tida? Har forstått at det er begrenset hvor mange sider som sender til Norge. Aplus er jo en, men det ser ikke ut til at sidene deres fungerer nå når jeg prøver å gå inn på de. Og er kanskje litt vrient å få tak i stiklinger fra Norge på denne tida av året...

Vil det være problematisk å dyrke flere sorter på samme område med tanke på krysspollinering og slikt?
 
http://hopshop.co.uk sender til norge som rene røtter.

Jeg står på notifikasjonslista deres, og vil, forhåpentligvis få beskjed, når de tar opp røtter i slutten av feb.

Fikk dette i oktober fra dem:
Thank you for your enquiry. Hop rhizomes are ready for collection or
despatch from the end of February. Varieties available are Fuggles,
Goldings, Wye Challenger and Prima Donna.

frode, evig optimist med drømmer om humlehage i Tromsø...
 
Herlig. Da blir det kombinert humle og tobakkshage i år :) Er kanskje om å gjøre å holde seg innafor tollgrensa for å unngå trøbbel da kanskje? Siden man i utgangspunktet trenger et spesialskjema for planteinnførsel?
 
olavgn skrev:
Vil det være problematisk å dyrke flere sorter på samme område med tanke på krysspollinering og slikt?

Absolutt ikke. Humle er som epler, de må formeres ved rot-/kvistdeling for å unngå genetisk modifikasjon. Når det gjelder humle er det alltid hunnplanten som brukes, for kun hunnplanten har kongler (som vi bruker når vi brygger øl). Hannplanten er helt verdiløs for oss (ingen kongler).

Det er altså ikke særlig smart å ha en hannplante i nærheten av humlegården din (og hvorfor skulle du det?), da får du nemlig problemet med krysspollinering. I mange land, f.eks Belgia, er dette strengt forbudt.

Så lenge det bare er hunnplanter, uansett hvilken sort det er, så går det altså helt fint.
Men de må som sagt formeres ved rotdeling.
Og det er ikke noe problem, for avleggere kommer opp i massevis! :)

Kan godt sende deg et par stykker til våren.
 
Supert om du har lyst til det! Kommer nok til å forsøke meg på et par kjente varianter også, men hadde vært moro å prøve med litt norsk humle også :) Ligner den på noen andre i smak?
 
Jeg har Target, WGV og Northdown som det sikkert kan tas noen rhizomer fra når været tillater det igjen.
 
Hadde vært flott om jeg kunne fått et par da :) Da vil jeg ha nok varianter for i år i alle fall! Hvor mye kan man forvente fra ein førsteårsavling?
 
Kjetil S skrev:
Jeg har Target, WGV og Northdown som det sikkert kan tas noen rhizomer fra når været tillater det igjen.

Om jeg kunne fått noen så har det blitt litt mindre å bestille fra England. :hadet:
 
olavgn skrev:
Hadde vært flott om jeg kunne fått et par da :) Da vil jeg ha nok varianter for i år i alle fall! Hvor mye kan man forvente fra ein førsteårsavling?

Erfaringsmessig vil jeg si at det er helt umulig å beregne. Jeg har fått godt med blomster på dem hvert år, men de har aldri blitt skikkelig modne, så til neste år skal jeg flytte dem til et annet sted.
 
Mest mulig sol og varme, lunt for vær og vind (jordsmonnet, altså - selve planten klatrer som kjent høyt opp i det blå uansett). En sydvegg f.eks, er nok ikke så dumt. Og så må jordsmonnet være dypest mulig, for humlen setter dyper røtter, noe som også beskytter dem mot frosten om vinteren.

Mine kongler er alltid blitt modne, enten det nå kommer av plasseringen, humlesorten, eller klimaet her på Nøtterøy.

Jeg har faktisk aldri veid avlingen. I og med at jeg kun har brukt humlen som aromahumle, så har det heller ikke vært så viktig å veie den, jeg har bare øst på med rund hånd. Tror også at avlingen varierer sterkt mht hvilken humlesort du har, gjødsling, etc. Jeg gjødsler ikke noe særlig, for jeg innbiller meg at det gir mindre smak; i alle fall er det slik med epler, gulerøtter, tomater og sånt. Derimot dynger jeg på med kompost, så som gressklipp, aske fra ovnen, løv, etc. Særlig gressklipp er fint og holder ugress effektivt unna.

Jeg kan gjerne sende noen avleggere i øst og vest - og nord - til våren, om jeg blir minnet på det. Vet ikke hvordan man pakker og sender sånne avleggere, men det finnes vel en måte. Mottaker betaler porto, men det blir sikkert ikke så mange kronene. Emballasjen veier nok mer enn selve stiklingen, skulle jeg tro. Kanskje skulle jeg ta litt for bryderiet også? En femtilapp, kanskje?

Kunne også tenkt meg noen avleggere fra f.eks Fuggles, EKG, eller liknende. I så fall kan vi jo bare bytte likt.

Når det gjelder forventning til avlingens størrelse, så tror jeg nok de fleste vil finne ut at det å avle humle til bruk i egen ølbrygging er omtrent like lønnsomt som å brygge øl selv, om du regner med timebetaling for arbeidet  ;D

Det er mye skrik og lite ull å dyrke humle selv; etter et par sesonger synes man plutselig at det er veldig billig å betale en hundrelapp eller to for 250g ferdig tørket og vakumpakket humle av topp kvalitet.

Når det er sagt, så er det jo alltid artig å gjøre ting selv. Og personlig elsker jeg alt som vokser og gror, så når man nå en gang er såpass dedikert til godt øl som det vi hjemmebryggere er, så må man jo selvsagt også ha sin egen humlehage!  ;)
Og noen av de absolutt beste bryggene mine har faktisk vært aromahumlet med humlen fra hagen. Den er jo også rykende fersk i forhold til mye av den vi kjøper. Når det gjelder aroma, så tror jeg faktisk at dette er ganske viktig.

Legger ved et bilde av forrige års humlekongler. Bildet er tatt bare noen dager før høsting.
 

Vedlegg

  • humle.jpeg
    humle.jpeg
    34 KB · Sett: 635
Fuggles, Wye Challenger, Goldings, og dwarf Prima Donna fra hopshop for 7.50 pund.
Blir kanskje biligere om vi bestiller mye om alle avleggere kan gå på samme sunnhetssertifikat??
 
Hvordan i helvete ser jeg forskjell på plantene?  :attevar:

Har hunplantene skjørt?

Kjøpte noen planter av en Gartnervenn i fjor og i ettertid har jeg fått høre at en var en hanplante. Ja jeg kan vente til høsten og se hvilken som ikke har kongler, men ...

I fjor bar ingen av de noe som helst. Første året... Håper på bedre innsats i år.

r
 
Tilbake
Topp