Humleplanter/stikklinger

Det er noe med kongler, ja ...
;)

Har den ingen kongler til neste år, så bli kvitt den!!!
Ellers får du (og dine naboer) nye hybrider av evt hunnplanter dere måtte ha/skaffe dere.

I noen land, f.eks i Belgia, er det visstnok forbudt ved lov å dyrke hannplanter innen kilometers omkrets av humlegårder (som jo er bare hunnplanter).

Hvis det ikke kommer noen kongler til neste høst, så riv hele greia opp med rota (og det er litt av en jobb). Du kan også helle en stor kjele med kokhett vann over rota.

Sannsynligvis er det bare at planten din ikke har satt blomst/kongler det første året. Det er ikke uvanlig.
 
Jeg kjøpte et par stiklinger fra Aplus i fjor. Var selvfølgelig alt for sent ute, så de ble ikke plantet før langt ut i juni. Den ene (Fuggles) kikket opp av jorda i begynnelsen av juli og rakk å bli 3,7 meter før frosten tok den. Den andre tørket ut mens jeg var på ferie.
Men det ble ingen kongler i fjor. Sesongen ble sikkert for kort og første året går vel med til å produsere røtter. Håper i alle fall at det er mulig å dyrke litt egen humle her i nordvest.

Har lyst på et par planter til. Skal bestille i god tid i år. Hvordan oppbevarer jeg stiklingene best om jeg får dem lenge før jeg kan plante dem ut? Plante i potter inne?
 
Først setter du stiklingen i et stort glass med vann til det begynner å vokse lange, hvite røtter ut (hvis det da ikke allerede er røtter på den). Og det tar sin tid. Et par uker omtrent.
Deretter kan du gjerne plante den over i en potte før endelig utplanting i hagen.
 
Som sagt så planlegger jeg å bestille noen humleplanter fra hopshop snart og har spurt om å få det med sertifikater slik at det ikke skal bli noe tull.
Hadde vært greit om flere haddelyst til å være med på dette for å få ned kostnadene litt.
Jeg kan godt legge ut for allt så får jeg heller sende røtten ut i oppkrav senere.
 
frode_skarstein skrev:
S10an:

Heihopp - har de fått inn? Jeg skulle gjerne hatt endel...har du fått oversikt over hvilke de har i år og hva prisene vil bli?

We have the varieties: Fuggles, Wye Challenger and Goldings, as well as the dwarf 'Prima Donna'.
They are supplied as bare-rooted setts and cost £7.50 each with a discount for larger quantities - how many do you require? 

Jeg venter på svar angående sertifikater.
 
Kode:
Dear Stian,
 
We think the phytosanitary certificate will cost about £48 as a total for whatever quantity is being checked. The inspector has hinted that charges are going up soon, so the sooner we can sort this, the better!
Additional delivery charges to Norway will be in the region of £20 - £30, depending on the quantities and varieties chosen.
 
Best regards,
Caroline

Jeg synes ikke dette er en upris når man er garantert friske planter som ikke blir stoppet i tollen og destruert.
Skal vi bare bli enige om et tidspunkt for bestilling?
Aner ikke når det er best å skaffe sånt.
 
Jeg kjøpte humleplanter fra USA for noen år siden, benyttet da: http://www.jetcarrier.com/default.asp?lang=47 Da omgår man problemet med leverandører som ikke vil sende til utlandet.

......Men tollvesenet har vel blitt mer restriktiv med rare røtter, så er sikkert like greit å holde seg på den rette siden av loven.

Jeg jeg bestilte Willamette, Cascade og Sterling.
Har flyttet en del de siste årene, så plantene har ikke fått så god oppmerksomhet som de burde, med avling der etter.
 
Leverte bestiling nå for i dag.
Om det er flere som har lyst på humle så bør de henge seg på nå så jeg får endret.
sunnhets sertifikatene koster det samme uansett antall røtter så jo flere vi er jo biligere blir det.
Ikke sikker på når de kan sendes da jeg ikke har kunskap om sesong i england eller når det kan tas røtter.
 
Espen Unnvik skrev:
Jeg kjøpte humleplanter fra USA for noen år siden, benyttet da: http://www.jetcarrier.com/default.asp?lang=47 Da omgår man problemet med leverandører som ikke vil sende til utlandet.

......Men tollvesenet har vel blitt mer restriktiv med rare røtter, så er sikkert like greit å holde seg på den rette siden av loven.

Jeg jeg bestilte Willamette, Cascade og Sterling.
Har flyttet en del de siste årene, så plantene har ikke fått så god oppmerksomhet som de burde, med avling der etter.

Bestilte i fjor via jercarrier men dei vart stoppa i tollen. Kan jo vere at ein har flaks/uflaks men eg kjem ikkje til å bestille utan at eg får sertifikat igjen iallefall:-(
 
protto skrev:
Espen Unnvik skrev:
Jeg kjøpte humleplanter fra USA for noen år siden, benyttet da: http://www.jetcarrier.com/default.asp?lang=47 Da omgår man problemet med leverandører som ikke vil sende til utlandet.

......Men tollvesenet har vel blitt mer restriktiv med rare røtter, så er sikkert like greit å holde seg på den rette siden av loven.

Jeg jeg bestilte Willamette, Cascade og Sterling.
Har flyttet en del de siste årene, så plantene har ikke fått så god oppmerksomhet som de burde, med avling der etter.

Jeg har nå bestilt med sertifikater, men kan godt få endret bestillingen om du har lyst å være med på spleiselaget.

Bestilte i fjor via jercarrier men dei vart stoppa i tollen. Kan jo vere at ein har flaks/uflaks men eg kjem ikkje til å bestille utan at eg får sertifikat igjen iallefall:-(
 
Er det for seint å hive seg på med to av kvar? Forutsatt at dei kan sendast i posten til meg. Det er fire sortar det er snakk om ikkje sant?
Betalar sjølvsagt for frakt om det er aktuelt.
 
Tilbake
Topp