Humleplanter/stikklinger

Jeg har hørt at gressløk jager lus, og har satt ned litt her og der rundt humlene, uten å rukket å se resultat enda.
Noe norsk humle er ca 15-20cm, mens de fleste utlendingene såvidt har begynt å titte opp av jorden.
 
Tips for dem av dere som ikke vil grave opp humlerøttene ennå, men likevel har lyst å lage nye rhizomer for å få flere planter eller for å kunne gi bort (plukket opp fra forumet på jimsbeerkit.co.uk et sted):

Når dere kutter bort overtallige grener i begynnelsen av sesongen, kan dere sette noen av dem i vann i et glass eller en vase, og etter en stund vil de begynne å utvikle røtter. Når røttene er tilstrekkelig store, kan plantene settes i jorden, så vokser de opp igjen til neste år. Med litt flaks, iallfall.

Vedlagt: bilde av stilk fra en Northdown som har stått i vann i noen uker. De hvite tingene som tyter ut på sidene er røtter, går jeg ut ifra.

Jeg bør vel legge til at stilken videre oppover har 3 par med blader og at tuppen fremdeles er på plass; den er ca. 16 cm lang, og har ikke vokst noe særlig i løpet av de ukene den har stått der.
 
Jeg bestilte rhizomer av type Fuggles og Early Bird fra Aplus hops, pluss Cascade og Centennial fra Alternative Beverage, i midten av april i år. Etter ca en uke lå de i postkassa. De fra Aplus var nesten 60 cm lange, mens de andre var "bare" 12-15 cm. Plantet de midlertidig i potter og satte ut under fiberduk. Fuggles og Cascade har begynt å spire. Skal bli spennende å følge med videre.
 
Etter at humlestiklingen hadde stått i vann i noen uker og røttene hadde vokst en fem-seks centimeter plantet jeg den i en potte med jord. Den lever tydeligvis fremdeles, selv om tuppen visnet hen. Nå har den begynt å skyte ut sidearmer.

Denne planten kan godt byttes i Cascade eller Centennial dyrket frem på samme måte, om noen har lyst på. Dette er en Northdown.
 
Kjetil S skrev:
Når dere kutter bort overtallige grener i begynnelsen av sesongen, kan dere sette noen av dem i vann i et glass eller en vase, og etter en stund vil de begynne å utvikle røtter. Når røttene er tilstrekkelig store, kan plantene settes i jorden, så vokser de opp igjen til neste år. Med litt flaks, iallfall.

Oi, lurt! Skal se hva jeg kan få til av formering på det viset etterhvert her.

I går tynnet jeg ut den humlesorten som vokser kraftigst, en trøndersk variant, ved å klippe vekk skudd så de 2-3 skuddene som vokste kraftigst rundt hver sin klatrehyssing fikk være igjen. Når meg ca til brystet nå, mens noen tyske sorter er bare 5 cm høye enda.

De øverste 15-20cm av hvert skudd tok jeg vare på, og smørdampet i ca 10 minutter. Deretter ble de lagt på hjemmebakt brød med bacon, og fikk strøssel av cheddar og kvernet pepper, og et par cherrytomater på toppen, kanongodt! :)

Fikk også tatt opp et par avleggere, som jeg plantet ved en trapp, og håper på ekstra rekkverk utpå sommeren..
 
Merker at disse vekstene kan bli ganske store. Blad fra en Target under:
 

Vedlegg

  • blad.jpg
    blad.jpg
    65,2 KB · Sett: 577
Dere er heldige, men dere har nok gjort ett bedre for/grunnarbeid, av mine seks ser det ut som at bare to lever nå, challenger og phonix, de er 20 og 40 cm. lange.
Villhumla jeg plantet for 8 år siden og ikke har sett på før nå er 3-4 meter lang og blomstrer fint.
 
Fugglesplanten min har stagnert litt i veksten. Den har fått litt gulaktige blad. Noen som vet årsaken?  Har gjødslet den med vanlig plengjødsel.
Kan det være at den mangler noen næringsstoffer? Har noen andre hatt samme problem?
 

Vedlegg

  • Fuggle.jpg
    Fuggle.jpg
    262 KB · Sett: 552
Knut_E skrev:
Fugglesplanten min har stagnert litt i veksten. Den har fått litt gulaktige blad. Noen som vet årsaken?  Har gjødslet den med vanlig plengjødsel.
Kan det være at den mangler noen næringsstoffer? Har noen andre hatt samme problem?

I følge Homebrewers Garden kan dette være tegn på nitrogenmangel. Jeg har opplevd noe av det, men sper da på med litt mer gjødsel, uten at jeg har fulgt med på om det har gitt direkte resultater. Selv har jeg gjødslet med kortreist elgbajs, hønsegjødsel + kaffegrut, og kastet ut noe eggeskall som kalk til litt sur jord. :)

Selv synes jeg noen av humleplantene er litt spinkle, mulig det er fordi de ikke har det varmt nok (de fleste typene står nede i en bekkedal, og hadde nok blitt glad for enda litt mer direkte sollys), ellers ser det ganske friskt ut.

Lars skrev:
Noe norsk humle er ca 15-20cm, mens de fleste utlendingene såvidt har begynt å titte opp av jorden.
Cascade og centenniel ble plantet for ikke lenge siden, og er begge ca 5cm, ellers er de andre nå fra 20cm til 3-4 meter, alt etter plassering og humletype.
 
Jeg mener nitrogenmangel viser seg først i de eldste bladene, men her er det jo de øverste og nyeste bladene som er gule. Det skal også være slik at mangel- og overgjødslingssymptomer gjerne er like, noe som skulle tilsi at du kan ha overgjødslet med nitrogen (men her gjetter jeg). Da er det bare å sørge for at planten får rikelig med vann (men ikke drukn den).

Edit:

Jeg fant noe informasjon om over- og undergjødsling og -vanning på en side for en beslektet hobby. Sinkmangel?
 
Det er riktig at planter mobiliserer nitrogen ved mangel, gjennom å flytte det fra eldre til yngre blader.  Nå er dette en såvidt liten og ung plante at jeg tviler på om næringsmangel er årsaken i det hele tatt.  Ikke kast bort tiden med å søke på bilder av ulike mangelsymptomer, gjennnom en lang karriere som landbruksrådgiver har jeg kun sett slike (helt klare og utvetygige symptomer på mangel av ett eller flere næringsstoffer) i laboratorier.  Planter begynner å sture og mistrives lenge før en får ulike synlig og karakteristiske utslag på bladene.  Og da er  det nesten alltid en kombinasjon av næringsmangel (ikke bare ett enkelt stoff) dårlig jordstruktur (tett, fuktig,lite luft), sjukdommer (som kan komme av at planten er svekket pga de to første) og eller/skadedyr.

Sjekk pH - skal være rundt 6,5.  For lav eller for høy er like gale. Bruk ei allsidig gjødsel (les møkk!), og forbedre tung og tett jord med rikelig med organisk materiale - torv e.l.  Alt for mye lettløselig kunstgjødsel kan svi røttene til unge planeter - heller lite og ofte enn mye på en gang.  Maks 100 gram pr plante, og da må dette spres utover 1 m[sup]2[/sup] eller så.

Sol, god drenering, jevn tilgang på vann, mold/torv ved planting eller som dekke rundt etterpå, kalke til riktig pH, og bruk av husdyrgjødsel.  Da kan du glemme mangelsjukdommer.
 
Takk for gode tips. Planten står på hytta, plantet ut for en uke siden i sandholdig jord. Den sto tidligere i en potte med tett, og ganske så fuktig jord (plantejord fra plantasjen). Får sjekke tilstanden neste gang  jeg er der.  Jeg har imidlertid to mindre planter som har vist samme symptomer. Disse har jeg nå plantet om i en potte med blanding av sand, lecakuler og plantejord, får dekke til så de ikke tørker ut. Får sjekke PH etterhvert og kompostbinge skal anskaffes.
 
Det er vel ikke uvanlig at planter får seg et lite sjokk etter omplanting, så jeg tenker du gjør best i å gjøre minst mulig med det første.
 
Kjetil S skrev:
(...)
Jeg fant noe informasjon om over- og undergjødsling og -vanning på en side for en beslektet hobby. Sinkmangel?

Relax, and have a hemp brew:
hanfbierwadi.jpg
 
Knut_E skrev:
Fugglesplanten min har stagnert litt i veksten. Den har fått litt gulaktige blad. Noen som vet årsaken?  Har gjødslet den med vanlig plengjødsel.
Kan det være at den mangler noen næringsstoffer? Har noen andre hatt samme problem?

Umiddelbart høres det ut som om du har for kompakt jord og dårlig drenering. Prøv å gjør jorden løsere og tilsett kompost/sand, så blir det fart i sakene tenker jeg!

Ellers har jeg fått frem noen små-humleplanter fra frø. Humlefrøene ble kjøpt fra et firma i Seattle, så det er mulig det blir en "citrusvariant" om det blir noe av dette eksperimentet. Frøene ble spiret utendørs, da humlefrø visstnok trenger en kuldeperiode for å spire ordentlig. (Se bilde)
 

Vedlegg

  • 09062009_001_.jpeg
    09062009_001_.jpeg
    226,8 KB · Sett: 840
Lars skrev:
Jeg har hørt at gressløk jager lus, og har satt ned litt her og der rundt humlene, uten å rukket å se resultat enda.
Noe norsk humle er ca 15-20cm, mens de fleste utlendingene såvidt har begynt å titte opp av jorden.

Har ikke funnet lus på noen av humlene i år, blant annet 3 typer som hadde lus i fjor, men som i år har fått gressløk som vakt,
så det trikset ser ut til å fungere foreløpig iallefall.

Sent plantet Cascade og Centennial er vel en liten halvmeter nå, tyskere, tsjekker + brite 1-3 meter, og norsk humle 1-5,5 meter, har nå gitt alle en ekstra runde med hønsegjødsel før jeg drar nordover på ferie. Veldig spent på årets eventuelle avling, selv om det nok går enda et år før de fleste av importhumlene begynner å bli kraftige nok.
 
Fugglesen har kommet seg igjen etter at jeg plantet den om. Den hadde nok stått i for våt jord. En enkel måte å ta avlegger på er å bøye en et skudd, med litt lengde på, ned i jorden, feste med en bøyle av ståltråd og legge litt jord oppå. Etter en stund roter den seg og kan klippes vekk fra morplanten. Gjorde det med Fugglesplanten, resultatet sees på bildet, avleggeren vokser villig. Noen i Oslo-området som er interessert i å bytte med annen sort?

Ellers har jeg en centennial, men synes den vokser dårlig. Cascaden og early bird døde. Har også en Challenger og Target som vokser bra.
 

Vedlegg

  • Fuggles.jpg
    Fuggles.jpg
    98,2 KB · Sett: 731
Trekker frem denne tråden igjen...

Noen som kjenner til gode kilder for å få tak i planter/stiklinger av humle i Oslo-regionen (kanskje i litt utvidet forstand - må jeg litt avgårde for å få tak i, så må jeg...).

MVH

MM
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Trekker frem denne tråden igjen...

Noen som kjenner til gode kilder for å få tak i planter/stiklinger av humle i Oslo-regionen (kanskje i litt utvidet forstand - må jeg litt avgårde for å få tak i, så må jeg...).

MVH

MM

Såvidt jeg vet finnes ikke humle av bryggeri-kvalitet til salgs her på potetbjerget; Men det er flere du kan kjøpe av i England som skissert i tidligere linker. Offisielt sett trenger du en phyto-sanitary certificate for å importere plantemateriale, men i enkelte tilfeller går plantene visstnok gjennom likevel..
 
Fikk ifjor fra Aplus og iår fra Gartneri Eickelman uten problemer så jeg bekymrer meg ikke for å bestille fra utlandet.
Håper ennå de to fra ifjor kommer opp snart, de fra i år står ennå inne, de er fra 1 til 2 meter lange så håper på vær til å sette de ut.
 
Tilbake
Topp