Humleplanter/stikklinger

Jeg kjøpte noen rhizomer Target, WGV og Northdown fra Aplus Hops i fjor, og de vokste seg store og fine uten at avlingen ble skikkelig moden. Blomstene begynte først å komme i slutten av august. Dette tror jeg har med at de var førsteårsplanter å gjøre; normalt skal blomstene være bortimot modne på den tiden. Jeg plukket likevel en del i oktober og tørket det, men ville ikke bruke noe siden det ikke luktet noe særlig. Testkoking av en klype med Target i rent vann ga en tydelig bittersmak og en svak aroma av grønnsaker.

Når det gjelder de ulike sortene Goldings de selger hos Aplus, er det slik at East Kent Goldings har det navnet fordi de vokser i den østlige delen av Kent. Goldings fra Trøndelag blir altså i beste fall Trøndelag Goldings, og det er ikke nødvendigvis noe galt i det, men Øst-Kent er nå engang mer velegnet for denne typen humle enn noe annet sted. Goldings er heller ikke én plante, men en hel familie, der Cobb's, Amos's Early Bird, Mathon og Eastwell alle sammen er tradisjonelle Goldings. Mathon stammer fra Mathon i Worcestershire, Eastwell stammer fra Eastwell i Kent, Amos's Early Bird stammer fra Wye i Kent, Cobb's stammer fra gården til John Cobb i Kent ... PDF-fil om humlefamilier.

(Jeg ser forresten at en av Eduards linker over går til en tråd der jeg sa at Target så ut til å trives minst av humleplantene mine, men det viste seg å være feil. Den kom sist i gang, men vokste til slutt mest, og ga mest avling, med Northdown på en solid nummer to. Men det er en litt kjip humlesort, da, som ikke egner seg så godt til annet enn bitterhet.)
 
Kjetil S skrev:
Jeg kjøpte noen rhizomer Target, WGV og Northdown fra Aplus Hops

Hvordan gikk det i tollen, hadde du noe helsesertefikat ?
Jeg har en ordre stående fra ifjor vår etter ett påstått severkræsj, dette skal de snart sende så jeg har ennå mulighet for å få alt klarert.
 
Det gikk greit. Rhizomene landet i postkassen kort tid etter bestilling. Etter det jeg kunne se, var det ikke noe helsesertifikat med, isåfall må tollen ha tatt det (det var en plastlomme på utsiden av den polstrede konvolutten med bl.a. et informasjonsskriv, der også et plantehelsesertifikat kan ha vært).

Etter det jeg har sett på engelske diskusjonsfora for hjemmebryggere, har ikke alle vært like fornøyde med Aplus. Noen ganger er de ekstremt trege med å sende ut rhizomer, og de svarer visst ikke alltid så raskt på mail. Men rhizomer kan bare hentes opp innenfor sesongen. Jeg bestilte tidlig i mars, og fikk dem kjapt, uten mas, og i utmerket stand.
 
Kjetil S skrev:
Det gikk greit. Rhizomene landet i postkassen kort tid etter bestilling. Etter det jeg kunne se, var det ikke noe helsesertifikat med, isåfall må tollen ha tatt det
OK, takk.
Bestilte du da for under 200.- siden det gikk så greit ?  Helsesertefikat må du bestille selv såvidt jeg vet, så da hadde du m.a.o. ikke det.
 
Ja, jeg bestilte tre rhizomer til £15. Det burde holde; en plante kan gi over et kilo tørket humle etter noen få år.

Men også jeg skulle gjerne hatt en Cascade eller Centennial...
 
Kjetil S skrev:
Ja, jeg bestilte tre rhizomer til £15. Det burde holde; en plante kan gi over et kilo tørket humle etter noen få år.

Men også jeg skulle gjerne hatt en Cascade eller Centennial...

Jeg har seks i bestilling (samboeren likte bildene jeg viste henne) men for dele dem i to sendinger, hvilke sorter husker jeg ikke.
De lovte at jeg kunne lagre dem i kjelleren når de omsider forsto at jeg bor i arktisk, for noen uker siden lurte de på om jeg var klar for planting  :) :) :)
 
Kjetil S skrev:
...en plante kan gi over et kilo tørket humle etter noen få år.

Hehe.  Jeg fikk hele 30 gram fra min humleplante i fjord, da var den to år gammel. :lmao:
Håper på større avling i år... :ber:
 
Jeg har dyrket palmer utendørs her i bergen i en år-rekke, og regner med det går an å overføre en del kunnskap til dyrking av humle.

Noen nevnte tidligere at hovedutfordringen her til lands er antall frostfrie døgn. Geografisk orientering er dermed viktig, plant plantene mot sør/sørøst. Bruk av svart duk/mørke steiner rundt plantene hindrer ikke bare ugras, men kan også hjelpe til å varme opp jorden rundt røttene slik at planten begynner tidligere i sesongen og dermed blomstrer tidligere.

Tror også det har mye å si på jordstruktur og gjødsels-regime; Som hovedregel gir mye nitrogen-gjødsel bladverk, kalium hjelper utvikling av røtter, og fosfat er viktig for utvikling av blomster. Dvs. man bør begynne å gjødsle på våren med gjødsel rikt i nitrogen, og gradvis øke andelen fosfat. Les på gjødselspakningen, og du ser NPK-forholdet. (Forholdet mellom N=Nitrogen, P=Fosfor, K=Kalium) 50 g gjødsel en gang i uka "goes a long way".

Jord-strukturen er viktig for å få luft til røttene. Hvis jorda er kompakt, tett, og med dårlig drenering vil dette gi små og svake planter. Innblanding av av kompost hjelper veldig på jordstrukturen. (Endelig noe nyttig å bruke mesken til?)
Jordsmonnet i det meste av Norge er ganske surt pga. sure bergarter. Innblanding av skjellsand i jorden har nesten alltid positiv effekt. Hvis ikke jeg tar feil mener jeg å ha lest en plass at Humleplanten liker relativt høy pH i jorden.
 
Jeg ser at de fleste her har dyrket utendørs, i hage sikkert. Jeg har ingen hage, men en glassbalkong. Blir litt som et drivhus. Har det noe for seg å prøve å dyrke fram en humleplante i en stor potte der ute?
 
Dalaker skrev:
Jeg ser at de fleste her har dyrket utendørs, i hage sikkert. Jeg har ingen hage, men en glassbalkong. Blir litt som et drivhus. Har det noe for seg å prøve å dyrke fram en humleplante i en stor potte der ute?

Humle er en relativt stor og breial plante som liker å ha noe å klatre oppetter. Den produserer rhizomer under jorden, og har et ekstensivt rotsystem (uegnet for potter over lengre tid). Det kreves en ganske stor plante for å produsere noen få gram med humleblomst.  Blomster-syklusen følger årstidene, dvs. den oppfører seg som en staude. Drivhuskultivering av slike planter er dermed ikke vanlig. For å sette det på spissen; Det blir litt som å dyrke bygg i vinduskarmen for å produsere øl.

Kanskje du kan høre med en bonde i nærheten om han kan avse noen kvadratmeter kulturlandskap i bytte for pale ale?  :idea:
 
Dalaker: Absolutt! Da er du jo sikret en varm sommer og passende mengder vann. :)
Det er en reportasje om krukkeplanting i siste Brew Your Own, tror de var en halvmeter høye (og brede) de krukkene...
På Ahops selger de blant annet dverghumle...regner med du kanskje ikke har så mye over 2,5 meter takhøyde?
 
Prima Donna som de selger på Aplus skal være det samme som Brewer's Gold. Den kan kanskje fungere på en balkong.

"First Gold is one of England's new dwarf hop varieties, a cross-pollination of Whitbread Golding and a dwarf hop plant. With a higher alpha acid than its cousins this hop is versatile for bittering but has the good clean aroma and flavor desirable in many hoppy ales. Imparts a pleasant citrus/apricot nose that is outstanding in ESB's, IPA's, or fruit beers. Organically grown in Great Britain. A good substitute for Kent Golding or Crystal."
 
Jeg tror nok det fungerer, men jeg spør: Er det noen avling å ringe hjem om? De sier jo i BYO at små avlinger er en disadvantage. Alt er selvfølgelig relativt, men det virker som mye arbeid for å produsere 50-100 gram. Jeg prøvde å plukke humle fra planten der jeg bor i høst. Måtte plukke MYE for å få 30 gram tørr humle.

Men for all del; Prøv og del erfaringer!
Hvis ingen hadde prøvd rhododendron og apeskrekk i Bergen i sin tid, hadde vel fremdeles plante-eksperter over hele verden advart mot å plante ut disse i kalde Norge! :kool:
 
Jeg skal prøve, og se hva jeg får til. Artig med prosjekter, og før jeg får ordna meg skikkelig temperaturkontroll tviler jeg på om ølbrygging lar seg gjøre på sommerstid i vår leilighet.

Men er det noen som har lest artikkelen fra BYO som skjønte prinsippet med "Adjustable Trellis"?

Det var litt uklart synes jeg. Slik jeg forstod det skulle man:

Ha en kjepp med en øyeskrue på (nær) toppen og stappe ned i potta. Så fester man klatretråden på framsiden slik at humla kan klatre langs den (er det her krokskruen skal brukes?), drar den gjennom øyeskruen og ned på baksida av kjeppen og binder den løst rundt kjeppen helt nederst. Når humla har grodd nesten helt til toppen av kjeppen, løsner man på tråden på baksida og senker humla noen centimeter før man knyter fast tråden til kjeppen igjen. Så får humla alltid muligheten til å vokse seg "høyere", uten å nå de store høyder. Nede i potta får man da en skikkelig humlekveil.
 
Dalaker skrev:
Men er det noen som har lest artikkelen fra BYO som skjønte prinsippet med "Adjustable Trellis"?
Jeg stusset også litt på den regulerbare snora i BYO, men resonnerte likedan som deg iallefall. :)
Høres jo også praktisk ut iforhold til å slippe en 5 meter høy busk, så lenge det kommer nok lys og næring til.

Utpå sommeren kan man uansett trimme bort den nederste meteren med blader. Dette skal være ugunstig for skadedyr, men gunstig for å få mer næring opp til de hellige kongler.
Jeg hadde noe innslag av lus i fjor på to humletyper, men ikke noe hardt angrepet. Skal følge med dette litt tettere i år, og er nå veldig klar for at snøen skal smelte bort på deler av hagen.. :)
 
Lars skrev:
Kjøpte endel humlesorter fra Eickelmann i fjor, etter å ha fått avslag fra USA, Skottland, Sverige og Danmark.

Hvordan er det å bestille fra Eickelmann for oss som ikke snakker/skriver tysk ?
Hvem i Danmark har humleplanter ?
 
Oddvar Demmo skrev:
Hvordan er det å bestille fra Eickelmann for oss som ikke snakker/skriver tysk ?
Hvem i Danmark har humleplanter ?

Kein problem. :)
Jeg kan bare fjastysk, selv om det er både artig og praktisk til tider, men valgte heller å kommunisere på engelsk per mail.

Fuglebjerggaard har humleplanter, men sa i fjor at de har sluttet å sende.
 
Og så er det dette med plantesertifikat ved planteimport.... Koster ganske mye fra USA og EU-land. Noen ganger går det bra uten, men som oftest ikke. I den siste tiden har tollvesenet strammet inn praksisen.

Kanskje Ås landbruks-skole eller noe kan hjelpe? De burde jo ha kultivarer tilgjengelig.
 
Tilbake
Topp