Humlepreg

Hei

Etter innkjøp av noen mindre gjæringstanker (10-12 liter) planlegger jeg å teste litt forskjellig humle og dens egenskaper. Dette i IPA sjangeren, single hop. Tenker å ta ut ca 30 liter vørter og koke opp i forskjellige omganger. Lyst å prøve Amarillo, Chinok, Columbus, Warrior, Nelson Sauvin, EKG. Har lyst å få frem litt forskjellig type humlepreg. Noen som har tips til hvilken humle jeg bør bruke?
Hvor lenke kan vørteren fra mesken stå før den blir kokt? Planlegger å gjøre 3 kokeomganger på en dag.
I forhold til malt; i og med at jeg ønsker minst mulig maltpreg, bør jeg gå for en type malt? F.eks kun pale malt? Har noen kg Maris Otter pale malt stående..
:biersmile:
 
Hei.

Jeg har ikke noen særlig peiling på disse humletypene, bortsett fra EKG. Jeg synes ikke den gjør seg så godt i store mengder som i IPA, men veldig god i mørkere øltyper.

Når det gjelder malt er det vanlig å bruke palemalt og eventuelt justere farge med litt krystallmalt hvis det er ønskelig. Hvete for skumstabilitet er vel også vanlig. Men kun palemalt er helt ok etter mitt skjønn. Her er det jo humlen som skal dominere, ikke maltet. Maris Otter er vel regnet som den beste palemalten, etter det jeg forstår.
 
Ja kanskje jeg heller skulle bruke Challanger for å få en engelsk inspirert IPA.
Fin blogg du har foresten..  :skitbra: Hvor i Bærum er det du holder til?
 
Tilbake
Topp