Humleproblemer ved whirlpooling

Hei

Er fortsatt "ny i gemet", og er på min 4 batch. Brygget en DIPA i går, etter oppskriften til 7 Fjells Ulriken (http://www.7fjellbryggeri.com/brewourulrikendoubleipa).

Brygger på en BB30 gen3, og har endelig begynt å få kontroll på temperaturen under meskingen, og alt går bra på den fronten. Siste humletilsetningen i koken skal være i whirlpool. Måtte google litt for å finne ut av dette, og håper jeg forstod prinsippet. Jeg tilsatte siste humlen når jeg slo av varmen på kok. Kjølte deretter vørteren til 30 grader og fjernet dyppkjøleren. Rørte kraftig (uten å plaske) for å lage en kraftig virvel i vørteren.

Jeg lot vørteren stå en god time før jeg prøvde å tappe vørter på gjæringskaret via kranen på bryggeren. Fikk bare grønn gugge ut. Lot den stå en halv time til, men fortsatt bare bunnfall som kom ut. Til slutt måtte jeg bruke en hevert til å tappe klar vørter fra toppen av kjelen. Fikk da ut kun 14 liter klar vørter. Var over 10 liter med grønn humlegugge igjen i bryggeren. Stor skuffelse!!! I tidligere brygg har humlen vært mye mer kompakt på bunnen, og har bare utgitt et par liter med svinn.

I et desperat forsøk på å redde noen ekstra liter vørter, tappet jeg guggen på et sterilisert gjæringskar for å se om bunnfallet sank sammen ytterligere i løpet av natten, slik at jeg kunne tappe av litt mer klar vørter. Dagen etter var det klart at det ikke var særlig mye bedre.

Det er mye humle i dette brygget, men at det utgir 10 liter vørter svinn må være galt. Først tenkte jeg å bruke humleposer, men la den tanken til side da siste humle skulle whirlpooles.

Har helt misforstått dette med whirlpool humling? Er fremgangsmåten min helt på viddene? Er det normalt at humlen tar så mye plass og ikke vil samle seg til en kompakt "humlekake" på bunnen?

Jeg vurderer også å prøve å sile den grønne humleguggen igjennom en humlepose eller noen lignende for å prøve å få mer klar vørter. Har ca 10 liter med gugge på en gjæringsduk. Vil dette være dumt? Vil den iblandede humlen ha noe å si på smaken det døgnet det har vært iblandet vørteren?

Alle synspunkt tas imot med stor takknemlighet!!!
 
Whirlpool og høye smale kar som I BB30 og Bratberg funker dårlig er min erfaring, får en liten ansamlig av humle i midten av karet men det blir mye humle gugge I gjæringsbøtta. Selv så kjøler jeg til ca 70 grader før jeg har whirlpool/steeping humlen I. Ideen med steeping/whirlpool humlen som jeg har forstått det er at de flyktige aromastoffene ikke skal fordampe men trekkes ut på relativt høy temp, derfor rask kjøling til under 70gr for å unngå DMS og så tilsette steeping humlen. Steeper i 15-30min før jeg kjøler videre til 15-20 gr og holder en time for bunnfelling (bruker whirlfloc I tillegg). Er usikker på hvor mye av aromaen som er igjen etter gjæringsprosessen, kanskje det er like greit å skippe whirlpool humlen og istedet kjøre på med mer tørrhumle for aroma??
 
Kupper tråden litt, men whirlpool-humling er alltså etter att man fått ned temperaturen til pitch-temp? Eller ved flameout?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jo, men det finnes jo hot-WP Og cold-WP, selv bruker jeg vel egentlig begge, kjører pumpen fra 95grader ned til pitch-temp og så fjerner jeg kjølespiralen og fortsetter med pumpe for å samle trub i mitten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er sant, det er mange måter
Vanligste er vel som du beskriver
Men aldri direkte cold WP
Da kan du like gjerne tørrhumle istede


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp