Jeg har lagt merke til skillet mellom aromahumle og smakshumle. Bitterhumle er greit, det er for å gi bitterhet. Men hva er den store forskjellen mellom aromahumle og bitterhumle.Og mello aroma og smak?
Når jeg tenker på det hadde nok det vært en ganske artig opplevelse.det er kjedelig å måtte tømme et trailerlass oppi kjelen for å få ønsket bitterhet, fordi det er lite alfasyrer i humla, da velger man noe med mer alfasyrer.
Når jeg tenker på det hadde nok det vært en ganske artig opplevelse.
Så er det jo noen humler som ikke egner seg som noe annet enn bitterhumle, fordi de ikke har noe særlig til smak annet enn bitterhet. Å tørrhumle med Magnum hadde nok ikke gitt noe vinnerøl.
Joda, helt enig, men det må da ha "noe" for seg. Sierra Nevada har da peiling på humler.
Som sagt, kommer allikevel ikke til å prøve.
Det er du som følger med på humleavlingene og rapportene derfra av oss
Den gangen eg var nyere her på forumet og leste at "man kunne bare kaste all humla fra Idaho i 2015" (fritt sitert, mulig feil årstall og feil stat), det var da eg skjønte nivået på nerdingenHaha, en gang i året. Men det går fort i glemmeboken, for å teste det er jo det man må gjøre. Ingen vil vel si at "Humla våres i år smaker crap!"
Den gangen eg var nyere her på forumet og leste at "man kunne bare kaste all humla fra Idaho i 2015" (fritt sitert, mulig feil årstall og feil stat), det var da eg skjønte nivået på nerdingen
Nydelig!Det stemmer jo forsåvidt ganske godt, haha. Husker det som et skrekkens år, bare at jeg tror det var et senere år. Det var da jeg jobbet i bryggersjappe og kunne tracke humler langt tilbake.
Du finner enkel info, som bare er tall egentlig, hvis du googler national hop reportNydelig!
Høres ut som en rimelig grei inndeling.Takker så meget. Hvis jeg da skal prøve å lage et TENTATIVT skille mellom de tre kategoriene (Overgangene er jo flytende) så kan kanskje noe som dette være et særdeles grovt utgangspunkt (forutsetter 60 minutter koketid):
60 minutter er kun bitterhumle. 30-5 er smak med sterkere innslag av aroma jo nærmere man kommer 5. Og 0-5 er aroma?