Hurtigklaring av ferdigflasket øl.

Beron

Har en Kinn Vestkyst klone som har stått på flaske i snart en måned og nekter plent å klarne, ikke antydning en gang.

Ølet smaker forsåvidt utmerket, så for meg er det ikke noe stress, men planen er å servere noen flasker til andre nå på lørdag og vil da gjerne ha noenlunde klart øl.

Etter å ha lest her og andre steder om gelantins nesten magiske egenskaper som klarningsmiddel er jeg frista til å pipettere en skvett gelantinløsning over i de flaskene som planlegges konsumert i helga og deretter korke de på nytt.

Noen som har forsøkt seg på noe lignende eller har andre ideer?

Tror jeg ville latt være, ser for meg at mer kan gå galt enn sjansen for å få krystallklart øl. Du kan i verste fall få daft øl med gelatinklumper i det.

Ved hvilken temperatur har de stått?

Enkleste er jo å si at "den skal være sånn". Hazy øl kan uansett være sexy hvis det passer.

De har stått i kjøleskap siste uken på 3 grader siste uka uten effekt på klaring.

De er rimelig godt karbonert, så frykter ikke underkarbonering + at de flaskene som skal brukes som forsøkskaniner har patenkork så satser på gelantinløsning i - kork på som en rimelig kjapp operasjon.

Joda, du har rett i at "den skal være sånn" kan funke bra.

I vitenskapens ånd tror jeg at jeg prøver med et par murere for å se hva som skjer.
Gelantin er jo rimelig smakløst så blir det klumper så går ølet uansett i meg og ikke i vasken.

Miguel :
Skal jeg :)
Skal poste resultatet av gelatin eksperimentet.

Staro:
Jo, forventer ikke at vestkysten skal være krystallklar, men ståa nå er på at man ikke ser bunnen med 0.5cm igjen i glasset.

Spørs jo også hvordan man heller.

Sedimentene bør jo ligge igjen. Heller du slik at hele tuten er dekket med øl er det fort gjort å få ei luftboble som slår tilbake inn i flaska og rører opp sedimentene, og da er det gjort.

Gleder meg til å høre resultatet og tester du først på noen flasker for å se resultatet.. I verste fall mister du noen flasker med øl.

Det er jo dette som er artig med hobbyen å teste ut nye metoder og teorier. Har selv tømt ut nærmerr 100 liter i løpet av x antall testing av ting som viser seg å ikke ha fungert som plankagt. Eller egne oppskrifter med test av innhold som bær, krydder, gjær testet, lang tids gjæring m.m

Easybrew

Da er gelantineksperimentet forsøkt på 3 0.5 liters flasker. Kokte opp en vannskvett og avkjølte den litt før jeg rørte inn 1 ts gelantinpulver.
Brukte deretter en 5ml sprøyte og doserte opp 3 ml gelantinløsning til hver flaske.

Åpnet flaskene med 3 graders kaldt øl forsiktig og holdt sprøytespissen rett under overflata på ølet og tilsatte løsningen forsiktig.

Ølet er godt karbonert, kanskje en aning for mye.

Overraskende nok skummet det ikke i det hele tatt når jeg tilsatte gelantinen, fryktet en fontene.

Korket flaskene på nytt og rett tilbake i kjøleskapet så nå får vi se.

Skal holde dere oppdatert.

Som dere sier er eksperimentering en del av moroa, og går ting til H... er trøsten at man har lært noe til en annen gang!

Easybrew : Ser at du befinner deg i samme område som meg, jeg holder til på Hjelset.

Hva med sentrifuge? .Jeg hadde en til reagensrør. Det må jo gå an å bygge en voksen utgave av noe slikt? ImageUploadedByTapatalk1427986702.436846.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hehe :)
DET hadde virkelig vært et eksperiment.
Litt dyrere enn 5kr i gelantin for en batch riktignok (hvis det virker).

Har du tilgang på en fremdeles kan du jo fylle et reagensrør med uklart øl og teste. Det hadde vært interessant :)

Satans kjedelig å helle over 50ml om gangen da.

Sentrifuger i bryggerier er såpass drøye at du med stor sannsynlighet ville endt opp med et hull i fundamentet på huset skulle den løsne fra basen og funnet den igjen i naboblokka eller langt ute på åkeren.

Hadde jo vært en test om konseptet fungerte da :)
Nesten så jeg angrer på at jeg pælma en gammel vaskemaskin jeg hadde stående tidligere som hadde en egen vertikal sentrifuge som hadde en H.. fart. Hadde vært en enkel sak å lage en flaskeholder til den ut fra samme utformingen som reagensrør sentrifugen over. Totalt meningsløst, men sikkert gøy ;)

Sist redigert:
Konklusjonen for tilsetting av gelantin i ferdigkarbonert øl på flaske må bli at dette fungerte ikke i det hele tatt.
Det var rett og slett ingen virkning.

En annen sak er at jeg har et fat pils i kjøleskapet der jeg tilsatte 2ts gelantin oppløst i 2.5 dl vann ved fylling av fatet og dette var rett og slett magisk virkning med krystallklart øl etter 3 døgn.
Første halvliteren var ren suppe, men deretter kan man lese avisa gjennom glasset, så filterutstyret mitt kommer til å stå ubrukt heretter.

Var ikke plass til alt ølet i fatet så noe av det ble flasket uten gelantin, og dette har ikke i nærheten av samme klarheten, så ingen tvil om at gelantin gjør underverker.

Tilbake
Topp