Hva brygget William Copeland?

Jeg skriver bok om William Copeland, sørlendingen som ble ølpioner i Japan på 1800-tallet. Ellers er det svært mye vi ikke vet, og ett av de mange spørsmålstegnene er hva slags øl han/de brygget der borte. Det er så pass sært at jeg vil tro det egner seg dårlig for en vanlig forumdebatt. Men hvis det er noen som er tilstrekkelig nysgjerrige og har litt kunnskap om ølbrygging (for eksempel litt mer enn meg), har jeg papirene fra en rettssak han var involvert i + forretningskorrespondanse fra deler av den aktive perioden til bryggeriet. Jeg kunne i så fall fått skannet og sendt det mest aktuelle, og så kunne det vært mulig å diskutere ut i fra dette. Det er jo litt spennende, da!

Tusen takk! Har jo hørt at det var en slik rikholdig pub i Stavanger, men aldri sjekket opp før nå. Han sitter utvilsomt med god oversikt, og jeg skal prøve å få noe ut av tipset. Samtidig virker det som en svært beskjeftiget mann, som kanskje ikke har anledning til å dvele mye ved så spesielle ting som dette. Uansett tusen takk igjen - hele greia baserer seg på drypp som dette.

Takk! Ja ikke helt ukjent :) men fint å ha den her. Også påminning for egen del.  Egentlig imponerende hva som er med. Samtidig prøver jeg jo å komme litt lenger og å etterprøve ting. Dette med læretid i Arendal er temmelig tynt dokumentert, men det er vanskelig å komme opp med noe bedre. (annet lærested)

Litt usikker på hva som blir forskjellen på lagerøl og bayersk øl i den settingen.

Jeg tar gjerne imot, hvis du er interessert. Kan jo ikke love å være til særlig hjelp, men vil gjerne ta en titt.

Kjempefint! (Til begge de siste.) Ingen forventninger om mer enn at dere tar den titten. Men det bør jo ikke bli alt for mye solo når man skal befatte seg med øl (...), og jeg har litt tro på at det er bra å få inn noen flere øyne her uansett. De tekstene som gjelder dette og som jeg har per nu, er faktisk i maskinskreven form. Men synes det er en utfordring å bli klok på dem uansett. Responsen kom litt fort. Jeg har ikke noen god skanner her, og det er mulig jeg bør lage til en følgetekst, men skal få laget til ting  denne uka i hvert fall.

Vi kan kanskje ta det det måtte bli av diskusjon her inne? Så kan de som ønsker få dokumenter i epost? Her er en teaser fra 1877...
(til Scherr i San Francisco)

"On the 22nd of January last we sent you an order for 100 five gall. Kegs, 100
eastern oak staves, and 6 Barrels of best Brewers pitch. Please send us
further, by first opportunity 6 Bales of best, fresh Russian River Hops, – 6
more Barrels of pitch, - and Wire Nippers with Scissor attached on the side as
used in wiring Bottles; - half a dozen of such will be sufficient."

Dette er antagelig det aller beste stedet du kunne kommet for å få hjelp med denne saken. Hvis de som har meldt deg som mottagere ikke kan hjelpe deg, kan nok ingen andre heller. Du er heldig og har fått med enorm kompetanse og erfaring på brygging på laget. Syntes bare det måtte bli sagt.:)

Noe av det mest konkrete som dukker opp i forretningsbrevene fra brygghuset er bestilling av Russian river humle. Lurte først på om det var snakk om elvehumle fra Russland, men det er ganske sikkert humle fra Russian river-området i Nord-California. Humleproduksjonen i USA flyttet seg i stor grad vestover i andre halvdel av 1800-tallet og gikk fra null til en ikke ubetydelig produksjon. Humlen derifra ble selvfølgelig ikke tatt på alvor i starten, men noen dyktige bryggere satset på humle fra Russian river og fikk pris på verdensutstillingen i Paris(husker ikke årstall, men tipper rundt 1870-80) Hva slags humle, vet ikke jeg, men går ut fra at dyrkingsforholdene var rimelig gode - i dag er det vel mer vin i området; Sideways-land. Dagens internasjonale eller californske ølelskere tenker vel helst på bryggeriet Russian river. Så vidt jeg har forstått var det en variant fra disse kreative bryggerne som var "modell" for vinneren av årets NM i hjemmebrygg - altså Two Captains på Nøgne Ø. Arrester meg gjerne for den, det er vel rette forumet, vil jeg tro... Og jeg er selvfølgelig enda mer mottakelig for tanker om hva slags humle dette kan ha vært.

Det var svært vanlig å kjøpe humle fra California på en tiden. Gamle britiske bryggelogger viser ofte også at både humle og malt i ganske stor grad kom derfra. En av de eldste amerikanske humletypene som er relativt velkjent er Cluster. Nøyaktig hvor gammel denne er er jeg ikke sikker på, men det er ikke utenkelig at det kan være den. Det er heller ikke utenkelig at det er en egen lokal variant fra Russian River-området.

Det er også interessant å se at han kjøper en del havre. Har du noen indikasjon på at det ble brukt i ølet noe sted, eller var det ment som hestefor? I middelalderen var det vanlig å bruke havre i øl, men øltyper som oatmeal stout, hvor havre naturlig nok er en ingrediens, oppstod vel ikke egentlig før nær slutten av 1800-tallet.

Et annet interessant moment er at både betegnelsen "beer" og "ale" blir brukt. Dette kan tyde på at det ble brygget både overgjæret øl og lagerøl.

Har lest gjennom en del av brevene, skal komme med noen flere kommentarer om litt.

Gahr skrev:
Det var svært vanlig å kjøpe humle fra California på en tiden. Gamle britiske bryggelogger viser ofte også at både humle og malt i ganske stor grad kom derfra. En av de eldste amerikanske humletypene som er relativt velkjent er Cluster. Nøyaktig hvor gammel denne er er jeg ikke sikker på, men det er ikke utenkelig at det kan være den. Det er heller ikke utenkelig at det er en egen lokal variant fra Russian River-området.

Det er også interessant å se at han kjøper en del havre. Har du noen indikasjon på at det ble brukt i ølet noe sted, eller var det ment som hestefor? I middelalderen var det vanlig å bruke havre i øl, men øltyper som oatmeal stout, hvor havre naturlig nok er en ingrediens, oppstod vel ikke egentlig før nær slutten av 1800-tallet.

Et annet interessant moment er at både betegnelsen "beer" og "ale" blir brukt. Dette kan tyde på at det ble brygget både overgjæret øl og lagerøl.

Har lest gjennom en del av brevene, skal komme med noen flere kommentarer om litt.

Utrolig spennende. Kjekt at noen setter seg inn i historien

Ja, det var respons får man si! Føler at jeg kommer litt tettere på - har ikke vært borti gamle amerikanske humletyper før. Når det gjelder havre, er jeg egentlig i starten av siste research for bryggeperioden hans. Men kildene er jo begrenset, og jeg tror ikke det står noe om havreøl. (Og jeg er i hvert fall temmelig sikker på at han hadde hester...)

Føler meg alltid litt på utrygg grunn når radarparet ale/beer dukker opp i ulike perioder. Går man tilstrekkelig langt tilbake i historien, var det vel tilstedeværelsen av humle som skilte beer fra ale. Men du har sikkert rett i at dette ikke gjaldt i 1870-årene. Og ja, det er interessant :)

Setter stor pris på at du tar bryet med å kikke på dette, og enda mer på at du får noe fornuftig ut av det. Har fått skannet rettspapirer og kan få sendt før eller i helga. Uansett svært så lenge til deadline :)

Jeg har også sett endel gjennom noen av brevene (mappene 1876 - 1879), og i tillegg til omtale av beer og ale, nevnes også Bock (31.10.1877) og Porter og Lager (12.9.1877) og han skriver i et brev samme dato (12.9.1877)

"We now enclose B/Lading pr. “Saikio Maru” for 4 Hogsheads Lager Viz. 3 Hhds lager & l Hhd Ale, & also l Kilderkin Porter & 10/10 Gallon Kegs, before Bottling put into each of the Hogshead 6 lb of Best White Sugar & into the Kilderkin 2 lb. - then let the Beer stand for a few days before bottling."

Hogshead er en form for tønner som rommer 238.48 liter og tilsvarer 2 barrels. Kilderkin tilsvarer en halv barrel.

Her ser vi altså at W.Copeland sier at de bør tilsette hvitt sukker i ølet før flasking, det virker kjent  ;D

Den 10.8.1877 skriver han at prisen på Russian river Hops hadde steget siden sist, og var nå 70 cent pr pund.

Og 21.11.1876 står det at Russian River Hops er mye bedre enn all annen som de hadde på lager. 1 pund av Russian River Hops vil tilsvare 1,25 pund av enten Eastern eller California Hops, og vil derfor være billigere å bruke, selv om det er 10 cent dyrere pr. pund.

Den 15.11.1876 nevnes en bestilling på 6 barrels med Aecht doppeld rafiners Brewer Pitch og 6 bales med denne høsts Russian River Hops og 100 000 beste kvalitets korker. Samt 1 tonn med beste havre for malting, samt noe ståltråd og gummibeltes ol. Så havre ble nok også brukt i bryggingen.

Og den 18.2.1877 nevnes prisen:
Lager $27.00 pr Hogshead (20.00 pr barrel)
Bock $35.00 pr Hogshead (24 pr barrel)
Ale $27.00 pr Hogshead (20.00 pr barrel)

De gir pant på fatene på $2.00 pr stykk

Den 28.5.1879 beklager han seg over noen som har returnert andre tomme fat enn de som ølet kom i. Han avslutter med å si at de må returnere hans egne, og la det være de kraftige gode, med tykke staver, og med den gamle humlen fremdeles i dem. Er dette en form for tørrhumling for å forlenge holdbarheten ?

30.5.1879 bestiller han 400 sekker Best brewers barley, to tønner Fresh Irish Moss og 6 bokser double refined brewers pitch.

30.8.1879 svarer han at det dessverre ikke har noe lys lagerøl på lager for tiden.

Som en kuriositet kan jeg nevne at 31.10.1877 nevner han en Mr. Blackadder på H.M.S. Vigilant

Veldig bra! Og i grunnen ganske bra spekter av herr Copeland også!  Samtidig gir dette  meg anledning til å blottlegge både dårlig sitatteknikk og ikke-eksisterende bryggeerfaring. Mitt utgangspunkt er skriving og luring, og så går jeg i første om gang med et Nøgne Ø-kit for å få litt malt på beinet. Går ut i fra at sukkeret først og fremst skal gi litt fuzz siden. Tilsier det at dette er en ganske enkel produksjon? Omsetning i flaske var vel ennå relativt nytt? Takk for både tønnekurs og våken havreobservasjon. Noen tanker om hvilken av de nevnte ølsortene det var mest sannsynlig å bruke havre til?

Gode humleobservasjoner også! Det passer ikke dårlig at Russian river-humlen steg i pris. Også bra samsvar med en gradvis overgang til mer Japan-produsert humle.

Og ikke minst vektleggingen av returfat med preg av gammel humle! (Humle er vel desinfiserende også?)

Interessant med prisene også. Også at Lager og Ale kommer likt, mens bokken er betydelig dyrere. (Virker det fornuftig ut i fra produksjonskostnadene? Produksjon av lager forutsetter vel at han har grei kontroll på temperatur/lagerforhold?)

Tror kanskje de slet litt med å få malten lys nok ut fra andre ting jeg har sett. Kommer fram i rettssaken med kollegaen. Den foregikk jo høsten 1979, og det var trolig litt flere ting man slett med på den tiden (j.fr. 30.8.1979) Ett av de friskeste brevene er fra 27. oktober 1879 der han beskylder (eks-)partner Wiegand for å gjemme unna gjæren.

To Dummy-spørsmål på tampen: Brewers pitch er tjære til fatene? Og Irish Moss er vel til klaring? Blackadder har jeg call på :)

Brewers pitch er en harpiks-basert "tjære" som ble brukt til å kle fat med innvendig, slik at de ble tette og ikke avga smak, samt gjorde det  mulig å holde dem skikkelig rene.

Irish moss er et klaringsmiddel man bruker i kokekjelen for å få bedre koagulering av protein.

Stein Norem Wisted skrev:
Jeg har også sett endel gjennom noen av brevene (mappene 1876 og 1877), og i tillegg til omtale av beer og ale, nevnes også Bock (31.10.1877) og Porter og Lager (12.9.1877) og han skriver i et brev samme dato (12.9.1877)

"We now enclose B/Lading pr. “Saikio Maru” for 4 Hogsheads Lager Viz. 3 Hhds lager & l Hhd Ale, & also l Kilderkin Porter & 10/10 Gallon Kegs, before Bottling put into each of the Hogshead 6 lb of Best White Sugar & into the Kilderkin 2 lb. - then let the Beer stand for a few days before bottling."

Hogshead er en form for tønner som rommer 238.48 liter og tilsvarer 2 barrels. Kilderkin tilsvarer en halv barrel.

Her ser vi altså at W.Copeland sier at de bør tilsette hvitt sukker i ølet før flasking, det virker kjent  ;D

Den 10.8.1877 skriver han at prisen på Russian river Hops hadde steget siden sist, og var nå 70 cent pr pund.

Og 21.11.1876 står det at Russian River Hops er mye bedre enn all annen som de hadde på lager. 1 pund av Russian River Hops vil tilsvare 1,25 pund av enten Eastern eller California Hops, og vil derfor være billigere å bruke, selv om det er 10 cent dyrere pr. pund.

Den 15.11.1876 nevnes en bestilling på 6 barrels med Aecht doppeld rafiners Brewer Pitch og 6 bales med denne høsts Russian River Hops og 100 000 beste kvalitets korker. Samt 1 tonn med beste havre for malting, samt noe ståltråd og gummibeltes ol. Så havre ble nok også brukt i bryggingen.

Og den 18.2.1877 nevnes prisen:
Lager $27.00 pr Hogshead (20.00 pr barrel)
Bock $35.00 pr Hogshead (24 pr barrel)
Ale $27.00 pr Hogshead (20.00 pr barrel)

De gir pant på fatene på $2.00 pr stykk

Den 28.5.1879 beklager han seg over noen som har returnert andre tomme fat enn de som ølet kom i. Han avslutter med å si at de må returnere hans egne, og la det være de kraftige gode, med tykke staver, og med den gamle humlen fremdeles i dem. Er dette en form for tørrhumling for å forlenge holdbarheten ?

30.5.1879 bestiller han 400 sekker Best brewers barley, to tønner Fresh Irish Moss og 6 bokser double refined brewers pitch.

30.8.1879 svarer han at det dessverre ikke har noe lys lagerøl på lager for tiden.

Som en kuriositet kan jeg nevne at 31.10.1877 nevner han en Mr. Blackadder på H.M.S. Vigilant
Utrolig god lesing. En av de beste postene på forumet

:) Takker for mer (og mosefri) klargjøring. Fikk jo tanken med å gå i forum før jeg selv  skulle gå løs på den andre gjennomgangen av disse papirene. Så kom debatten meg nesten i forkjøpet! Men jeg skal prøve å holde nogenlunde  tritt. I denne omgang supplere med et par ting jeg har fått utenom.  Det ene går på volum.  I den amerikanske boka 100 years of brewing fra 1903 nevnes bryggeriet til Copeland, og det oppgis en kapasitet på 3000 US barrels i året. Litt usikker på hvilket år det relateres til. Året 1870 nevnes, men det må jo ha vært helt i starten. Også usikker på hvor mye tiltro jeg skal ha til et slikt tall. Og på i hvilken grad det kan samsvare med volumet på råvarebestillingene i brevet. (selvfølgelig krevende å gå inn på i detalj, men det er jo interessant i det minste å få en viss forståelse av hvilke volum det kunne være snakk om, feks i forhold til norske mikrobryggerier av i dag)

Ellers kan jeg gjengi et svar jeg fikk fra Russian River Brewery i California:

"There is no direct connection between our brewery and Russian River hops, Russian River is a region here where hops use to be grown, years ago before Yakima, WA became the hop growing capitol of the US, Sonoma County was where most of the hops were grown along with New York state.

Vinnie"

Skal ikke komme drassende med masse linker her, men den under gir en litt interessant på utviklingen i akkurat Russian River-regionen (fra øl og humle til vin) Leter man litt i galleriet, ser man den gamle maltovnen som fremdeles er på vingården.

http://www.hopkilnwinery.com/gallery/

Tilbake
Topp