Hva er beste valg?

obm

Skal bruke ca. 5.000 på utstyr.

Har da valget mellom en kompaktbrygger som Bratberg.
Det andre alternative er å kjøpe kjele med kran, termometer og en løs induksjonstopp.
Jeg har fått anbefalt det siste på Vestbrygg. Årsak mindre søl ved renhold og bedre tempraturstyring på indusksjonstopp.

Noen som kan komme med noen råd om hva man bør velge?

Oppgraderingsmessig er det siste definitivt veien å gå.

Synes uansett det virker som at mange med slike kompaktbryggerier ender opp med å enten oppgradere de så langt det lar seg gjøre (da betaler du for noe du bytter ut) eller må jobbe rundt begrensningene slike apparater har.

Men, jeg er pro modulære bryggerier, har ikke plassmangel.

Støtter Vestbrygg. Kjør BIAB, og invester heller senere i kontrollert gjæringsforløp mtp temperatur, gjærstarter utstyr med magnetrører og oksygen oppsett :) det har ihvertfall jeg gjort.

Sånn kommentar fra siden her: Induksjonstopper er ikke bra (Les: SUGER) til temperaturstyring.

Synes også at mange klager mye på kompaktbrygger. Tror jeg prøver med kjele og kjøler førts. Litt usikker på om induksjonsplaten de har på Vestbrygg til 2.200 er verd pengene kontra billigere og enklere plater, evt bare benytte topp på komfyr. Det viktigste er at det ikke skal ta alt for lang tid å få rett temp til mesk og koking.

Hvis du ser for deg å dille litt mer med denne hobbyen synes jeg en god induksjonsplate er en fin investering, men det spørs jo på størrelsen på batchene og hvor ofte du brygger.

Jeg brygger en gang i uka, ish, 25 liter og angrer ikke en nanosekund på at jeg investerte i induksjon til den prisen du vurderer.

Hvis du ser for deg å dille litt mer med denne hobbyen synes jeg en god induksjonsplate er en fin investering, men det spørs jo på størrelsen på batchene og hvor ofte du brygger.

Jeg brygger en gang i uka, ish, 25 liter og angrer ikke en nanosekund på at jeg investerte i induksjon til den prisen du vurderer.
Takker, bare å bla opp da:)

Tilbake
Topp