hva er din "go to" base når det kommer til IPA?

Enig - jeg mente ikke at den ikke kunne brukes til å gi farge. Men det er en myte at den er et slags smaksløst fargemalt - og du sier jo ikke at den er det, heller. Det er ellers litt interessant at den faktisk kan erstatte sjokomalt, om du skulle være i ei knipe.
Som du kjenner til, benyttet jeg CS3 i min Svart-Wit.
En del for å få den svart - og det kjennes på smaken :)

Så hvorfor bruke det ideteheletatt :confused:
stammer det ikke bare tilbake til Black IPA perioden

Der kom du meg i forkjøpet. Skulle akkurat til å si at det ikke er noen god ide å legge til en farge som ikke svarer til smak. (Jeg liker hverken Black IPA eller Køstrizer noe særlig:).)

Enig - jeg mente ikke at den ikke kunne brukes til å gi farge. Men det er en myte at den er et slags smaksløst fargemalt - og du sier jo ikke at den er det, heller. Det er ellers litt interessant at den faktisk kan erstatte sjokomalt, om du skulle være i ei knipe.

Bare for å klargjøre, så stemmer det at Carafa II tilsvarer sjokolademalt, Carafa I-pale sjoko, Carafa III- roasted malt/svartmalt.
Sjekket det i dag da jeg brygget porter og hadde kun 130 gr sjokomalt, men 1 kg Carafa III. Ville blitt en stout om jeg hadde brukt C3:)

Bare for å klargjøre, så stemmer det at Carafa II tilsvarer sjokolademalt, Carafa I-pale sjoko, Carafa III- roasted malt/svartmalt.
Sjekket det i dag da jeg brygget porter og hadde kun 130 gr sjokomalt, men 1 kg Carafa III. Ville blitt en stout om jeg hadde brukt C3:)

Jeg er litt usikker på hva som svarer til hva. Jeg tror carafa 2 svarer mer til det lyse sjokomaltet - eller ligger litt i mellom. Men dette er en usikker vitenskap:). Har du en kilde på dette?

Brülosofene har sjølsagt testa dette, også: http://brulosophy.com/2017/08/07/ro...ial-ii-vs-chocolate-malt-exbeeriment-results/

Min "go to" ipa grist ser så og si alltid ut som dette med noen få modifikasjoner, alt ettersom hva jeg har av basemalt og flaket malt liggende.

80% basemalt typ pale eller pils
15% flaket hvete eller bygg
05% carahell

Jeg tar utgangspunkt i denne oversikten når jeg må bruke erstatninger: https://www.brew.is/files/malt.html
Det er nok litt variasjoner mellom ulike merker, men grei veileder i maltjungelen.

Jeg er litt skeptisk til den der. Den lar jo carafa og carafa special gå inn på samme plass, blant annet, og det tror jeg blir feil.

edit: Gikk gjennom skjemaet, og trekker skepsisen. Rimelig greit, med det forbeholdet som tas. Det var nok en gammel fordom. Men akkurat det med carafaene mener jeg er tvilsomt.

Sist redigert:
Hadde en Carafa Special 3 pose liggende lenge, var glad da jeg fikk brukt den opp men angrer nesten på det nå......
Hvis man er fin i formen og lett og ledig på bryggekvelden så er det jo ganske utrolig hvor godt øl man kan lage BARE med Pale malt når man har godsnakket med gjærslurryen i en uke eller to, samt at humlen spiller på lag og viser seg fra sin beste side. Men litt lys caramell malt, eller ikke bare litt men mer, går bra hvis man skal balansere malt smaken opp mot litt kraftigere humletilsetninger. Tenker nå jeg...

Tilbake
Topp