Hva er Hallertau

I følge Beersmith er det en egen humle, men substitutt er Hallertauer Mittelfrueh. Tror ikke det spiller så stor rolle hvilken av de du bruker.
 
Forstår irritasjonen. Omtrent som noen sier: jeg har kjøpt en ny Mercedes......så flott !!!!.....en A Klasse eller en SLS AMG, eller kanskje en annen variant....????
Jeg har brygget med noen varianter av Hallertau og sitter ikke med inntrykket at det er helt vilkårlig.
Har brygget med Northern brewer på ca 12 % alpha acid og Hersbrucker på ca 6% alpha acid.
Hvis man skal benytte den utelukkende til bitterhumle kan man gjøre litt mattematikk og man er i mål (eller kanskje ikke)......, resultatet blir helt klart ikke det samme.
 
Akiurat nå har jeg Hallertau Mittelfru blomst 4,5 % AA
                          Hallertau Perle                7,2 % AA
Så finnes            Hallertau Hersbrucker
                          Hallertau Notgern Brewer
                          ++
Blir ikke det ganske forskjellige humler

Tenkte på en tysk Pils siden jeg har for mye Hallertau Mittelfru blomst
Perle ( den benevnes vel alltid det) til bitter og
Hallertau Mittelfru blomst til smak/aroma, men jeg lurer på om den er egnet til smak/aroma.
 
Hallertau Hallertauer Mittelfrüher er ofre omtalt som Hallertau Hallertauer.

Hvis du tenker å bruke Hallertau Hallertauer Mittelfrüher som aromahumle er du på trygg grunn.
Dette er blandt mange regnet for å være en av de mest noble humlesortene og den er tysk, så i en tysk pils må det være bra.
 
Hallertau er et område hvor det dyrkes mye humle. Man ser ofte området nevnt i typebetegnelsen på tysk humle, og derfor er det mange typer "Hallertauer" på markedet. Når man imidlertid bare ser navnet "Hallertau", uten noen videre spesifisering, er det rimelig sikkert at det er Hallertauer Mittelfrüh det refereres til. Som Espen sier, er Mittelfrüh den nobleste av de tyske humlene. Den kan brukes til alt av tysk øl.
 
Tilbake
Topp