hva er viktigst for brygge prossesen?

Hvis man ser bort fra visse typer øl, feks neipa. Hvor viktig er det med vannjustering? Hva skal man prioritere å få kontroll på først? Jeg har tenkt slik mtp progresjon og kompleksitet:
1. Forstå basic, gravity points, ibu, ebc osv. Meskesteg -> temperaturer og tider. Som fersk brygger kjører man tørrgjær. Lære sitt oppsett å kjenne.
2. Forskjellige gjærtyper og temperaturkontroll for gjæringen for å brygge andre ting enn enkle ales.
3. Opparbeiding av gjærstartere
4. Vannjustering og andre tilsetninger.
 
Hvis man ser bort fra visse typer øl, feks neipa. Hvor viktig er det med vannjustering? Hva skal man prioritere å få kontroll på først? Jeg har tenkt slik mtp progresjon og kompleksitet:
1. Forstå basic, gravity points, ibu, ebc osv. Meskesteg -> temperaturer og tider. Som fersk brygger kjører man tørrgjær. Lære sitt oppsett å kjenne.
2. Forskjellige gjærtyper og temperaturkontroll for gjæringen for å brygge andre ting enn enkle ales.
3. Opparbeiding av gjærstartere
4. Vannjustering og andre tilsetninger.

Vannjustering kan dreie seg om to ting; justering til riktig pH, eller smaksjustering ved hjelp av salter. Det første kan faktisk være helt nødvendig, det andre er ikke nødvendig.

Vannjustering for smak gir vel ikke så mye mening om du ikke har styr på det grunnleggende når det gjelder mesking og gjæring. Det kan ikke gjøre noe som helst for et dårlig øl, men det kan gjøre et godt øl enda bedre.

Men jeg er litt skeptisk til å tenke dette langs ei tidslinje. Vannjustering er ikke vanskelig, så hvorfor ikke like gjerne sette i gang?

Skummer såpa godt hjemme hos deg? I så fall har du normalt norsk bløtt vann, og kan bruke denne kalkuatoren: Vannjustering - Bryggekalkulator.no Verre er det ikke.

Skulle du høre til den lille minoriteten som har et hardere vann, blir det litt mer komplisert. Da trenger du enten en vannrapport eller et pH-meter - eller kanskje helst begge deler. Men du greier deg fint med enten det ene eller det andre.

Men for å gjøre det litt enkelt: Har du hardt vann, kan du rolig brygge mørke øl uten å bekymre deg om justeringer. Men du vil få trøbbel med de lyse ølene, fordi det lyse maltet ikke vil klare å trekke pH'en langt nok ned. Da trenger du syre - mjølkesyre, fosforsyre, eller syremalt (acidulated malt) - for å senke den. Om du vil tilsette salter for smak, så vil de også bidra til å senke pH'en.

Har du vanlig bløtt vann, kan du bruke et par prosent syremalt i de lyse ølene, og ei teskje eller to med kalsiumkarbonat og/eller natron - disse trekker pH'en opp - i de helt mørke. Det bør stort sett greie seg. Vær klar over at smakssaltene - kalsiumklorid og kalsiumsulfat - også bidrar til å senke pH'en, om du bruker dem.

Har du trøblete vann, er et pH-meter en god investering. Jeg har litt hardere vann enn normalt, og er veldig glad i pH-meteret mitt. Men det er absolutt ikke noe du må ha - og ikke det første jeg ville bruke penger på.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp