hva er viktigst for brygge prossesen?

Satte å lurte på hva som egentlig var viktigst i bryggingen, vet at rengjøring er det mest kritiske.
Men sånn utenom det, hva er det viktigste ved hele brygge prossesen?
 
Tønder skrev:
Satte å lurte på hva som egentlig var viktigst i bryggingen, vet at rengjøring er det mest kritiske.
Men sånn utenom det, hva er det viktigste ved hele brygge prossesen?
Ved all grain. Temperatur! jeg setter det slik.... Renslighet..temperatur..tid.
En annen synsvinkel er ingredienser (spesielt gjær)


Oops....Huub først :)
Riktig tenkt det også.....
 
Ett lurespørsmål.....om trent som når damen spør om du liker modeller.......
Mitt svar er ikke konkret.....det er mer abstrakt....

Det viktigste er de tingene du dret deg ut med foregående brygg......
 
jeg også tenkte gjær valg og type gjær, samt tempraturen denne jobber på.
Sliter med noe muntons premium tørr gjær, som over hode ikke gjærer ut selv om mengden skal være rikelig. Den er ekstremt flokkulerende og begynner å legge seg i bunn av karet alerede etter dag to. Den har også kraftig diacetyl smak og andre ymse gjær smaker, nytter lite om jeg gjør aldri så mye.
 
rister stille på huet å lister meg ut av tråden :D
ahhhh så det er derfor jeg savner fine nye bil såpass som jeg gjør :D
 
Som Aleksander sier, det viktigste i bryggeprosessen er bryggeren:) Det viktigste i gjæringsprosessen er gjæren, så sørg for at gjæren er i toppform når den får knaske på vørteren du har slitt for å lage.
 
1. Ett klart mål med hva du vil brygge
2. Renslighet
3. Riktig stemning, ikke stress, rolig i svingene
4. Riktig promille under bryggingen :)
 
Nøisom skrev:
1. Ett klart mål med hva du vil brygge
2. Renslighet
3. Riktig stemning, ikke stress, rolig i svingene
4. Riktig promille under bryggingen :)
nr.4 er viktig uansett om ein prioriteraar høg eller låg. Kvar sin smak, nokon lkar dattera andre lkar mora, eg for min del nøyar meg med litt promille :)
 
Tønder skrev:
Satte å lurte på hva som egentlig var viktigst i bryggingen, vet at rengjøring er det mest kritiske.
Men sånn utenom det, hva er det viktigste ved hele brygge prossesen?

Ja, jeg vil si at rengjøring er det viktigste. Det er stort sett det eneste som kan gjøre at du ender opp med et udrikkelig resultat.
 
gustavf skrev:
Tønder skrev:
Satte å lurte på hva som egentlig var viktigst i bryggingen, vet at rengjøring er det mest kritiske.
Men sånn utenom det, hva er det viktigste ved hele brygge prossesen?

Ja, jeg vil si at rengjøring er det viktigste. Det er stort sett det eneste som kan gjøre at du ender opp med et udrikkelig resultat.

Om man definerer renslighet som en del av selve prosessen, er det vel relativt liten tvil om at dét topper, etterfulgt av rett gjæring/gjærbehndling.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Om man definerer renslighet som en del av selve prosessen, er det vel relativt liten tvil om at dét topper, etterfulgt av rett gjæring/gjærbehndling.
Definetivt det med renslighet er abselutt det som avgjører i slutten om du har noe som kan drikkes eller ikke. Har nettopp fått katter i hus, og dem får ikke nærme seg bryggerom/kjøkken. Før jeg starter på en vørter vaskes alt av flater på kjøkkenet, helst dagen før slik at rest støv kan legge seg. Hadde ikke trodd at selve gjærings prossensen kunne sette så mye forskjellige smaker på ølet, har to identiske brygg. Det ene ble gjæret ved 20-21 og det andre ble gjæret på 18-19 grader. Til min store forundring smaker disse to meget forskjelligt, etter dette blir det bygget gjærings skap som holde bedre styring på tempraturen under gjæringen. Som nybegynner har jeg mer enn nok med å få kontroll på disse to delene av bryggingen.  :jaha:

Men det beste med heile prossesen er vel når en kan by venner å kjente på knall godt hjemme brygget øl :D
 
Tilbake
Topp