Hva fikk du i posten i dag?

Gryteskrubber fra Kina. Kona tror at jeg bestilte det til kjøkkenet... Til rengjøring av kokekjeler.

Vis vedlegget 49433
Tidligere kjøpt her i landet, men det forsvant fra markedet. Ihvertfall mitt.
Hva slags materiale er det i de der? Vi skal visst være litt forsiktige med hva vi går løs på rustfritt stål med. Vi kan ta knekken på den beskyttende oksidhinna om vi bruker for aggressive verktøy. Jeg mener jeg har erfart det.

Og så er til å styre med passivering:(.
 
Hva slags materiale er det i de der? Vi skal visst være litt forsiktige med hva vi går løs på rustfritt stål med. Vi kan ta knekken på den beskyttende oksidhinna om vi bruker for aggressive verktøy. Jeg mener jeg har erfart det.

Og så er til å styre med passivering:(.
Jeg gjorde tabben med å bruke slike stålull-pads på kokekjelen min tidlig i bryggekarrieren. Gryten ble ren og pen den, men problemer med fastbrent vørter i kjelen økte eksponentielt etter den vaske-seansen.

Bruker nå bare billig oppvaskmaskinpulver(uten glansemiddel) og fyller kjelen med varmt vann. Tar ikke lange tiden før det er skinnende rent, fastbrente flekker trenger kanskje et par-tre puss med en svamp eller oppvaskbørsten, men stort sett sytalaust. Fordelen med denne metoden er at vannet med oppvaskmaskinpulver trenger inn overalt og rengjør godt rundt kraner og pakninger som er i gryten. Har ikke sett at pakningene mine har tatt skade av denne metoden enda, men godt mulig at jeg forringer levetiden noe.

Passiverer med starsan etterpå, det gjør jeg for det har jeg lest på internett :)
 
Jeg gjorde tabben med å bruke slike stålull-pads på kokekjelen min tidlig i bryggekarrieren. Gryten ble ren og pen den, men problemer med fastbrent vørter i kjelen økte eksponentielt etter den vaske-seansen.

Bruker nå bare billig oppvaskmaskinpulver(uten glansemiddel) og fyller kjelen med varmt vann. Tar ikke lange tiden før det er skinnende rent, fastbrente flekker trenger kanskje et par-tre puss med en svamp eller oppvaskbørsten, men stort sett sytalaust. Fordelen med denne metoden er at vannet med oppvaskmaskinpulver trenger inn overalt og rengjør godt rundt kraner og pakninger som er i gryten. Har ikke sett at pakningene mine har tatt skade av denne metoden enda, men godt mulig at jeg forringer levetiden noe.

Passiverer med starsan etterpå, det gjør jeg for det har jeg lest på internett :)
Starsan egner seg ikke for passivering. For oss ikke-profesjonelle er det klart beste alternativet sitronsyre.
 
Starsan egner seg ikke for passivering. For oss ikke-profesjonelle er det klart beste alternativet sitronsyre.
Mye mulig det ikke egner seg, men at det ikke gjør noe er jeg uenig i, jeg har prøvd 1 gang, og jeg brukte 4ml starsan pr. liter, fargen på vannet etter 30 min på 80 grader, sier i alle fall at det gjør noe, for den fargen har jeg ikke sett ved vanlig rengjøring.
 
Mye mulig det ikke egner seg, men at det ikke gjør noe er jeg uenig i, jeg har prøvd 1 gang, og jeg brukte 4ml starsan pr. liter, fargen på vannet etter 30 min på 80 grader, sier i alle fall at det gjør noe, for den fargen har jeg ikke sett ved vanlig rengjøring.
Jeg har prøvd med rein fosforsyre, og det har ikke noen varig virkning. Jeg ser Starsan anbefalt noen steder, bl.a. av SS Brewtech, mens det flere steder blir avvist som brukbart alternativ. Sitronsyre er uansett billigere:) - og veldig enkelt å håndtere. Samt trygt og miljøvennlig.

Passivering er ikke reingjøring. Reingjøring - og da menes det total fjerning av alt, gjerne med kaustisk soda - skal gjøres før passiveringa. Så skylles det godt. Bland ut det volumet du trenger av en oppløsning med 4% sitronsyre og vann (40 gram til en liter oppløsning). Dette skal så stå i kjelen - eller det som skal passiveres skal ligge i denne oppløsninga - en halvtime på 82 grader (180 F), slik du gjorde med starsanen. Skyll godt, og la det tørke. Vent så 24 timer før bruk.

Solid bakgrunn for prosedyren fra NASA:): https://ntrs.nasa.gov/citations/20110001362
 
Absolutt galskap å gamble med romferger for ulempene med salpetersyre, men på hjemmeklønernivå er jo litt sitronsaft absolutt å foretrekke om man er fornøyd med resultatet, der de færreste lever lenge nok med hobbyen til å gå igjennom kinesiumkjelen med colabokstykkelse i løpet av bryggekarrieren.
 
Absolutt galskap å gamble med romferger for ulempene med salpetersyre, men på hjemmeklønernivå er jo litt sitronsaft absolutt å foretrekke om man er fornøyd med resultatet, der de færreste lever lenge nok med hobbyen til å gå igjennom kinesiumkjelen med colabokstykkelse i løpet av bryggekarrieren.
hehe - god beskrivelse av Ssbrewtech-kjelen min:). Men fordelen med den - en 60-liter - er at den er ganske lett i forhold til hva en mer solid versjon ville vært. Veldig greit når den skal reingjøres. Jeg er blitt veldig glad i den.
 
hehe - god beskrivelse av Ssbrewtech-kjelen min:). Men fordelen med den - en 60-liter - er at den er ganske lett i forhold til hva en mer solid versjon ville vært. Veldig greit når den skal reingjøres. Jeg er blitt veldig glad i den.

Eneste som er bedre en den der... er to like! :p

Deilig med god plass i grytene! Så kan man selv velge om man vil kjøre no sparge, batch sparge, lettøl til tungolje. En som meskekjele med falskbunn og andre som kokekjele.

Jeg har også 2 stk 40L billigkjeler med varmelement i bunn, en til skyllevann og den andre brukes til kjelesurning/kok tempstyrt EZboil.

Så her kan det lages mye lapskaus på én gang! ;)
 
Eneste som er bedre en den der... er to like! :p

Deilig med god plass i grytene! Så kan man selv velge om man vil kjøre no sparge, batch sparge, lettøl til tungolje. En som meskekjele med falskbunn og andre som kokekjele.

Jeg har også 2 stk 40L billigkjeler med varmelement i bunn, en til skyllevann og den andre brukes til kjelesurning/kok tempstyrt EZboil.

Så her kan det lages mye lapskaus på én gang! ;)
Jeg bruker stort sett Ss 60-liter'n til koking, og så har jeg en 36-liters Platina til mesking. Den er egentlig 4 liter for liten, så noen ganger mesker jeg med topp:p! Skal jeg trå til, har jeg en 80+ liters Ss-kjele -men det er sjelden den blir brukt.
 
En ny smækkpækk med 1318.
Prøver igjenn da den forrige nektet å våkne til live :-(
 
Hva slags materiale er det i de der?

Aner ikke. :) Brukes egentlig lite.

Lar stort sett vaskepulveret jeg bruker gjøre jobben, sammen med svært varmt vann - ofte natten over. Sjelden noe brenner seg fast. Bruk av HopShot fører ofte til behov for ekstra innsats, øverst i kokekjelen.

Meskekjelen (SS Brewtech) rengjøres oftest bare med en klut med vamt vann, og en sjelden gang er det nødvendig med vaskemiddel. Spruter av og til både kokekjelen og meskekjelen med StarSan (eller hva det nå heter). Det er selvfølgelig aldri stålull av noe slag i nærheten av denne kjelen.
 
Tilbake
Topp