Hva gjør dere etter kokingen??

filtrer dere etter koking for å få vekk de sist malt restene og andre ting eller heller dere allt over i gjæringskaret me en gang?jeg personlig heller allt oppi gjærings kartet når vørteren ble kjølt ned, mens han jeg brygget med sist lørdag filtrerte i en time etter koke stopp!!kan

hva gjør dere andre bryggere etter kokeslutt??kan noen forklare meg hvorfor ikke eller hvorfor du skal filtrere?

I "gamle dager" mente man bestemt at det var lurt å legge igjen korn og humlerester i kjelen, men i dag strides de lærde. Personlig får jeg vekk humla og sier meg fornøyd.

Jeg lar det stå for å synke, greit med minst mulig rask hvis man skal høste gjær. Dessuten får jeg litt vondt av å se på "skitten" vørter.

Skal jeg ha ølet på fat så tapper jeg 21 eller 42 liter. Da har jeg som regel et lite vørteroverskudd i kjelen slik at det blir noe trub med. Skal jeg flaske så tapper jeg så mye jeg tørr i karet. Det tykkeste humlegrumset legger jeg igjen, det er ikke så mye vørter i det alikevell. Er generelt ikke bekymret for trub uansett.

Alt oppi. Hvis det er mye humle eller jeg planlegger å høste gjær kan jeg finne på å la det verste bli igjen, men stort sett går alt oppi. Grumset legger seg uansett kjapt i bunnen av gjæringskaret.

Tilbake
Topp