Hva gjør jeg galt?

Har satt mitt 3 brygg nå. Første gang med ølsett, de 2 neste med maltekstrakt.  Og de 2 siste gangene har det gått galt. Samme som har skjedd de 2 siste gangene,  at ølet lukter nesten som dårlig hjembrennt. 
Jeg starter med å sette 25 liter vann i en ren kjele til koking,  vaske karet med star–san og kjøleren (sammen oppi karet)  og lar det står til koking er ferdig. Heller ut star-san fra karet,  kjøler ned ølen og heller det over i karet.  Tilsetter gjær og setter det i et rom med ca 15-18 grader. 
Hva skjer og hva gjør jeg galt?

Er du sikker på at du skal koke sirupen? Sjekk anvisningen en gang til.
Tror muligens det er der du bommer hvis jeg tolker posten din riktig. Sist jeg brygga med ekstrakt involverte det ikke koking, kun en liten mengde kokende vann for å spe sirupen.

På strupen står det ikke noe oppskrift,  men snakka med en på bryggekanten som sa jeg skulle koke siruppen sammen med humle.  Det er Thomas Cooper maltekstrakt light og amber.  Heller over fra kjele til kar slik at det skummer veldig og rører inn gjæren.  Det pipler jo etter 1 døgn ca..

Hvilken temperatur kjøler du vørteren til før du tilsetter gjær? Og hva slags gjær er det?

Kjøler ned til 25 grader og tilsetter gjær.  Bruker tørrgjær.  Hvilken type husker jeg ikke,  men kjøpt på brygge-butikk i moss. 

Robinsp skrev:
Kjøler ned til 25 grader og tilsetter gjær.  Bruker tørrgjær.  Hvilken type husker jeg ikke,  men kjøpt på brygge-butikk i moss. 

Det er nok det som er problemet,- du må/bør kjøle vørteren ned til ønsket gjæringstemperatur før du tilsetter gjæren.

Ok.  Så neste gang:
Vaske alt utstyr
Koke opp vann,  tilsette sirup og humle til ønsket tid.
Kjøle ned til gjæringstemperatur
Tilsette gjær og gjære ferdig? 

Hvorfor er det viktig å få vørteren kjølt ned til gjæringstemperatur før gjær tilsettes?

Audun F skrev:
Er du sikker på at du skal koke sirupen? Sjekk anvisningen en gang til.
Tror muligens det er der du bommer hvis jeg tolker posten din riktig. Sist jeg brygga med ekstrakt involverte det ikke koking, kun en liten mengde kokende vann for å spe sirupen.
Her er det bare å innrømme at det er 10 år siden jeg brygga ekstrakt, så - beklager - villfarelsen.  :bank2:
Jeg kan vel også konstatere at det ikke blir jobb å få, hverken på Bryggeland eller Bryggekanten  :lessmile:

For å få til et bra øl så gjelder følgende:
Følg em oppskrift som jar godt renome
Skaff til veie så ny ekstrakt som  mulig
Loggfør alt
Skinnende rent på alt som kommer nær vørter. Bakterier gjemmer seg i skitt og lort.
Desinfeksjon på overnevnte ( som nå mangler hjemmesteder for bakterier)
Gjæringstemperatur ( ikke i rommet, men det som er på gjæringskaret) start lavt og gå sakte oppover, aldri motsatt. Følg annvisning på pakken eller tuben.
To uker for ale og tre uker for lager på gjæringskaret
Tolmodighet. Mange øl skinner ikke før etter noen mnd med lagring.
Rdwhahb
Gjenta

Husk å rehydrere gjæren i kokt avkjølt vann rundt 37 grader i 15 min før du tilsetter i gjæringskaret.

Tilbake
Topp