Hva gjør jeg med Single Hop Citra?

Hei!
Jeg er fortsatt ny i bryggingens verden, og lærer og lærer. Ikke minst her inne.

Jeg nedskalerte en 25l batch fra Nøgne ø til fem liter. Jeg har (enn så lenge) bare små kjeler inntil Bratbergeren kommer).

1) Det var ikke liv.
2) Jeg ga den litt ekstra gjær.
3) Da ble det liv og det ploppet fælt i gjærlåsen.
4) Så døde alt. Ikke tegn til liv.
5) Jeg har holdt meg til "bruksanvisningen" fra NØ.

Men hva har jeg gjort feil?

Blir det liv i dette når jeg tapper på flaske?

Som sagt, jeg er jo i en læreprosess, men det er alltid gøy å lære mer:)

Har jeg gjort noe galt?
 
Har ikke gjort noe, annet enn å loggføre for min egen del. Som sagt er jeg newbie, og vil jo bare lære. Men hvorfor gjærer det voldsomt for deretter å dø? Ikke målt SG. Er det bare å helle ut og prøve på nytt eller?
 
Men skal jeg bare la det stå?

Gjæren ligger i bunnen nå. Var oppe hos gutta på Borrebrygg i forrige uke, og de sa at brygg skulle stå i tre uker. Og denne satte jeg etter at jeg var der. Men det er jo ikke liv i gjærlåsen...

Ingen stor krise om jeg må hive - jeg vil jo bare lære:)

Thx til alle som hjelper, det er jo sånn vi blir bedre alle sammen.
 
Hvis du har mulighet til å ta en SG måling så burde du det. Du burde også bare la det stå i min 14 dager. Selv om det ikke plopper så mye i låsen så er det helt sikkert aktivitet.
Eller så kan det jo være at lokket ditt ikke er helt tett. Jeg kjøpte 15 Liters gjæringsbøtter fra bryggselv, og ingen av lokkene er helt tette. Så i de låsene kommer de ikke ett eneste plopp etter att stormgjæringen er over.
 
Nå fant jeg bare det "dårlige" hydrometeret, (bor for tiden i pappesker), altså det fra Europris som sier "bottle. Men 1004-1006, ser det ut som. Da jeg brukte hevert for å fylle måleglasse smakte det i alle fall OK. Tydelig citrussmak, ikke noe usmak.
 
Bare kontroller at hydrometeret viser 1000 med vann med 20 grd.C. I så fall kan du stole på målingen rundt 1004- 1006, og ølet ditt er ferdig utgjæret.
 
Tilbake
Topp