Hva har du i malt lageret ditt?

heisann,
lurer på om jeg skal kjøpe inn en del råvarer no, det blir kronglete å få råvarne hjem for hver gang, så tenkte å kjøpe noen bøtter og et lite utvalg spesialmalt så jeg har til forskjellige annledninger. så jeg spør, hva bør jeg ha på "lager" kom med tips på hva bør ha! så jeg blir allsidig og fleksibel mtp brygging :D

http://nettbutikk.brygging.no/ butikken jeg handler i.

Sist redigert:
Den viktigste malten å ha på lager er basemalten. Pale malt, pilsmalt og kanskje hvetemalt og münchener. Ellers kommer du langt med et par-tre typer cara/krystall (f.eks. carapils, lys krystall og mørk krystall) og noe svart (chocolate, black patent og roasted barley). Men disse bruker du jo vanligvis under et halvt kilo av per brygg, og ingen av dem er obligatoriske, så du kan ende opp med å ha et kilo carapils i flere år.

Eneste rådet er å bestemme deg for hva du vil brygge. Les oppskrifter og skriv handlelista ut fra mengdene du trenger for de X neste bryggene du planlegger for.

jeg vet jeg kan lese mye oppskrifter, det skal jeg gjøre også :D men tenker jo som så att det er en del overintr bryggere her som har ett standard lager. det samme tenkte jeg, jeg orker ikke å betale mye i porto eller å måtte bruke halve dagen i reise osv, så det var bare tips jeg var ute etter for å lette bryggingen min :D

Hva gjør du mtp. gjær? Det var i hvert fall der jeg fort fant ut at selv om jeg hadde "alt jeg trengte" av basismalt og utvalgt spesialmalt, så måtte jeg allikevel ut og handle gjær.

For min del ble det til at jeg fylte kjøleskapet med US-05 så jeg alltid har muligheten til å sette en del oppskrifter uten å måtte handle, så får jeg heller ta turen til nærmeste sjappe når det skal settes noe spesielt.

Palemalt, lys krystallmalt, mørk krystallmalt (gjerne special B), pale chocolate og carafa special I, så er jeg i mål med veldig mye. Kanskje hvete og litt brown i tillegg, men jeg klarer meg som regel fint uten.

Så langt:
Pale malt 25kg
pilsnermalt : 25kg
Hvetemalt lys: 3kg
Flaket havre 3kg
Carafa 1 2kg
Munic 1 2kg
spraymalt 2kg

500g citrus
100g cascade
100g East kent G

Safale US-05
samt noen pakker har jeg hjemme av div sorter
hadde ikke på lager Roasted barley og black malt.
tror dere med dette så dekker jeg litt?

Vi kjøper sekker av basismalten vi har for lite av til neste brygg, og kiloer av spesialmalten, og koker sammen oppskrifter av det vi har. Og så prøver jeg å øve i liten skala på å bygge gjærbank.

Noen sekker pale og pilsner
Hvete
C 60
Carahell
Special X
Roasted
Munich 1
Munich 2
Caramunich 1
Caramunich 2
Caramunich 3
Carafa sp. 3
Carabohemian
Carapils
Noe mer

Synes det er artig å ta med en pakke hvis man først er i nærheten av en bryggebutikk. Litt som å stikke innom godterisjappa/kiosken hvis man hadde 20 kr til overs da man var liten.

Fulgte Kjetil Jikiun sitt tips fra "Ølbrygging - Fra Hånd Til Munn" om akkurat dette, og det er slett ikkje så dumt å ha eit lite "kartotek" av spesialmalt. Eg handla inn følgande (mengdene er ikkje oppdaterte, då det er brygga plenty etter dette blei kjøpt):

25 kg Bestmalz pale malt
2 kg Kveitemalt (Ja, det heiter det på nynorsk - nothing fishy about it! ;) )
2 kg Caramunich II
2 kg Munich I (lys)
2 kg Munich II (mørk)
1 kg Carapils
2 kg Caramalt 30
2 kg Crystal 120
1 kg Special B
1 kg Biscuit
1 kg Aromatic (aka melanoidin)
1 kg Amber
1 kg Pale chocolate

Pluss eit par kg DME, som er greit å ha i bakhånd dersom gravityen er heilt bakom haug og hammar.. Evt. til startarar.
Skal ha meg eit nytt "haul" snart, då eg må ha meir kveite og litt andre ting som rug, pilsnermalt og anna knask. :) Frysaren er for øvrig full av ymse humle og det ligg alltid nokre pakkar US-05 og Nottingham i kjøleskapet, så bryggeberedskapen er på topp! ;)

200 kg pale
50 kg hvete
25 kg choco
25 kg roasted barley
25 kg cara c60
50 kg munich i
25 kg pale choco
25 kg black patent
25 kg special b
50 kg munich ii
X kg Rug
X kg Pale Crystal
X kg Carafa i, ii og iii.
X kg carapils
X kg med flaket div, bygg, rug, havre, hvete, mais, ris.

Og mye mer i småposer. Men vi brygger 90L av gangen og er en del folk, så det går jo mye.

Du har det for godt Odland, sånn skal det ikke være :D jeg var en tur på bryggselv i stavanger, tok en liten omvei når jeg skulle til Haugesund her for en liten stund siden. Der var det god stemning der! mye kjekke folk og utrulig behjelpelige på alle fronter, synd den er så langt unna meg.

hva gjelder malten tror jeg jeg er bra i boks no, jeg tar 2kg av det alle har skrevet, men kanskje noen kilo mer av kveite. er viktigt å være beredt synest jeg. Malten kan jo stå lenge om den er rett pakket inn. fant https://www.auer-packaging.com/ ved hjelp av en her på forumet, så det blir nok pakket i noe slikt i kjelleren. neste blir å undersøke mer ang gjær, tørr gjær blir jeg kanskje å gå for, men hadde vært spennende og vasket eget gjær og klart seg på det viset.

Tilbake
Topp