Hva har gått galt her? Enormt lav OG

Laget mitt første brygg på Speildel 50L i går. Startet ut med en Belgian Blonde (Påskeøl) fra Petit. To sett á 25 liter. Fylte på med 55 liter vann, mesket på 65 C i 75 minutter og 72C i 15 før Speidelen selv økte til 78 C i utmeskingsteget.
Skyldte ut med ca 10 liter vann. Satte på kok og etterfylte med ca 5 liter pga avkok. Tappet på kar og satt igjen med ca 44 liter. Hadde nok blitt mer hvis jeg hadde latt brygget roe seg så grugget hadde falt til bunn. Tappet ut en bøtte med vørter og trub ved rengjøring.

Men OG når jo ikke opp til ølområdet engang!! På denne måleren er ølområdet mellom gul og grønn. Min OG ligger mellom Table Wine og Øl. Temp er her 19,8 grader

Noen som har idé hva dette skyldes?

Fikk ølsettet tidlig i januar, ferdig knust og oppmålt. http://shop.petit-agentur.no/products/petit-blonde-pskel-komplett-rvaresett
 

Vedlegg

  • 20150223_084835.jpg
    20150223_084835.jpg
    63,9 KB · Sett: 121
For meg ser det ut som at du har høyere OG enn beregnet. Får du ikke lest av noen verdi for OG?
 
Mulig jeg misforstår skalaen. Leser 52 på det hvite feltet. Hengte meg opp i graderingen mellom grønt og gult felt, som er merket med Beer/Start-Finish.Disse 52 er det 1052? Er helt noob på dette, som du kanskje skjønner :)
 
Det stemmer nok ja, og da er du litt under oppskriften som tilsier 1.057 (de oppgir dette ved 85% utbytte). Er ikke så dårlig for første brygg det! Sjekk også at hydrometeret viser 1.000 i vann ved 20C. Kan være at det er noe ute (mitt viser 0.002 for lite).
 
Hørest ut som en greit resultat for meg når det er brygget på speidel 50l. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet til gjæring er ferdig :)

Easybrew
 
Du kunne ha stoppet et par-tre ganger under meskingen, og rørt om malten. Det alene ville ha gitt deg bedre utbytte, og høyere OG. Ellers, jeg vet riktignok ikke hvor mye malt du brukte, men for meg virker det lite med bare 10 liter skyllevann.
 
Litt usikker på hvor mange kilo malt det var i hver pose. Glemte å veie de før jeg gikk igang, men veide ett annet sett jeg har med Pale Ale, og der veide det under 5 kilo for 25 liter. Beregnet da at det var ca, 10-11 kg i påskeølsettet. Og en liter på kg, så landet jeg på 10-11 liter.
Jeg ble litt stresset på første brygg. Svær Speidel og mange ingredisenser :) Men den er jo nydelig å bruke, så kan vel tenke meg at stressnivået mitt hadde vært endel høyre ved en mer manuell prosess.
 
Tilbake
Topp