Hva menes med dobbel, trippel og kvadruppel?

Jeg har igrunnen spurt ferdig i overskrifta. Er dette kun en betegnelse for alkoholstyrke eller også en spesiell bryggeteknikk? Har søkt i Forum og gugglet men ikke funnet svar.
 
Uten at jeg har googlet det voldsomt så er det vel i prinsippet at man dobler, tredobler eller firedobler kornmengden i mesken?

WikiEDIT: The term Tripel comes from the Low Countries - that is, the modern Netherlands and Belgium, though the origin of the term is unknown. The three main theories are that it indicates strength, either by a series of marks, such as crosses, on a cask - X for the weakest strength, XX for medium strength, and XXX for the strongest beer, or by reference to the original gravity of a beer which roughly corresponds to 3% abv, 6% abv and 9% abv.[2] Another theory is that the name stems from part of the brewing process, in which brewers use up to three times the amount of malt than a standard Trappist "Simple".[6]
 
Hei, såvidt jeg vet er det ikke så enkelt at man dobler maltmengden, eller dobbeltmesker, osv. Navnene er historiske og det er vel kanskje ingen som vet sikkert lenger, men det mest sannsynlige er nok at det har med måten de brygget på den gangen og at man ikke nødvendigvis blandet meskevann og vaskevann, men solgte det som ulike produkter med avtagende styrke. Hvorfor dubbel og quadruple stort sett er mørke, forklares ikke av dette, men kan være en mer moderne tradisjon(?)

Her er det en som har filosofert litt rundt tema:
http://ithinkaboutbeer.com/2013/03/19/q-ale-why-are-they-called-dubbel-tripel-quad-etc/
 
Fra Wikipedia finner jeg dette:
The best known is the system where different beers are called Enkel/Single, Dubbel/Double and Tripel/Triple. Considering the importance of the Holy Trinity in the church, it is unlikely that the choice of three types of beers was accidental.[7] These terms roughly describe both the amount of malt and the original gravity [8] for a Dubbel and triple for a Tripel, marking the casks accordingly.[9] Enkels are now no longer brewed as such.


Colours can be used to indicate the different types, dating back to the days when bottles were unlabelled and had to be identified by the capsule or bottle-top alone. Chimay beer labels are based on the colour system (in increasing order of strength red, white and blue). Westvleteren beers are still unlabelled.


http://en.wikipedia.org/wiki/Trappist_beer#Types_of_beer
 
Westvleteren-øl har fargede korker med info på, så de er strengt tatt ikke helt "unlabelled". Blonde er blå, 8 og 12 er gul/grønn, husker ikke hvilken som er hvilken.
 
Sånn helt intuitivt høres vel historien om dobling/tripling av maltmengden til samme vannmengde relativt plausibel ut?
De målte vel sikkert tettheten av vørteren da som nå?
 
Sånn helt intuitivt høres vel historien om dobling/tripling av maltmengden til samme vannmengde relativt plausibel ut?
De målte vel sikkert tettheten av vørteren da som nå?

Hydrometeret kom først i bruk på 1700-tallet.
 
Er den versjonen jeg har hørt oftest også, men kjenner dessverre ingen tusen år gamle munker jeg kan spørre for verifisering.

Gleder meg dog til å ta fatt på "Brew like a monk" som kom på døren fra Amazon på onsdag, den skal nytes i julen :)
 
Er den versjonen jeg har hørt oftest også, men kjenner dessverre ingen tusen år gamle munker jeg kan spørre for verifisering.

Gleder meg dog til å ta fatt på "Brew like a monk" som kom på døren fra Amazon på onsdag, den skal nytes i julen :)
Disse begrepene stammer fra 1900-tallet. Boka er knall!
 
Hadde fått det for meg at de (uttrykkene) kom fra antall kryss på tønnene som ble brukt som "system" i hine dager, var mer det jeg tenkte på, men har ikke lest mye på emnet så godt mulig jeg roter.
 
Tilbake
Topp