Hva regnes som en batch?

roba

 
Etter å ha fått spørsmålet - og etterpå tenkt igjennom svaret jeg ga - ønsker jeg å spørre dere. Hva regner dere som en batch?

- Er det ett kok? uansett mengde?
- Er det pr. type gjær?
- Hvis du koker 2 ganger, er det 2 batcher? - hvis du har de på samme gjæringsdunk?
- Hvis du koker og deler vørteren på 2 gjæringskar med 2 forskjellige gjær, er det 2 batcher?
- Hvis du lager 2 forskjellige øl og så blander ett tredje med disse to, har du da 3 batcher?

Venter i spenning  :yes:
 
Jeg regner det vel for ett stk. arbeide, altså mesking og koking. Om det er to typer gjær som arbeider på samme vørteren i to gjæringskar, er de likevel del av samme batch. Om du brygger partigyle og blander flere vørtere til flere øl, lager du flere øl i én batch.

Den etymologiske roten av batch er forresten den samme som for bake, dvs. at alle brødene som bakes i én omgang er av samme batch.
 
Jeg lager ofte én mesk som jeg splitter i to kokekar. Her tilsetter jeg ulik humle, og får oftest ulik OG. Noen ganger bruker jeg samme gjær på de to bryggene, andre ganger ulik gjær.

I august laget jeg en mesk på ca 120 liter som ble splittet i to kokekar, hvor den sterkeste ble julebokk (ca 8 % etter utgjæring med lagergjær) og den andre ble bayer og Brown ale (ca 5 %, men den første gjæret med lagergjær, og den andre med ale-gjær). Jeg vil regne dette som tre brygg, men en batch. Elelr kanskje tre batcher? Tja...
 
Jeg vil defirnere batch i forhold til sluttproduktet, dvs det som tappes enten på et fat (kan være flere om de merkes likt, dersom størrelsen på batchen er større enn et fat) eller på et antall flasker som merkes identisk.

Derfor er det ikke avhegig av antall kok, gjær eller blandinger, men hva det endelige produktet som tappes defineres som.

Uklart - men - likevel
 
Er utgangspunktet for spørsmålet myntet på konkurransereglene i NM?

§ 5.3 Det er ikke tillatt å sende inn ett og samme brygg som flere bidrag. Definisjonen på samme brygg er identisk oppskrift (ingredienser) og batch. Dvs. samme vørter gjæret med ulik gjær kan delta som to brygg, men ikke samme brygg der f.eks. noen flasker er filtrert og andre ikke. Flasker hentet fra to forskjellige gjæringskar fra samme batch teller heller ikke som forskjellige brygg.

Et blandingsøl (2 eller flere brygg som blandes til et nytt) vil vel også defineres som et eget brygg, ihvertfall er det min forståelse av dette.

Utenfor konkurransesammenheng vil det være fritt frem å definere dette selv.
 
Tilbake
Topp