Finn Berger
Moderator
Det blir brygging i morra også. Lyset i Mitt liv har dratt nordover for å assistere under saueklipping - med barnepass - så jeg drukner sorgen over fraværet med et lite ekstrabrygg. Jeg var ganske fornøyd med min lett kjetterske variant av weissbier forrige gang jeg brygga weiss, så en halv batch av den blir ikke så dumt å ha i huset. Så får jeg testa tørrgjær her for første gang, også. Jeg har hørt såpass mye pent om Lallemands Munich Classic at jeg tør å hive meg utpå.
OG 1.049, FG 1.010, 5,1% ABV, 15 IBU, 12 EBC. Like deler klorid og sulfat, til sammen 1 ts. Meske på 64 + 72. No sparge, beregner 75% effektivitet (Brewersfriend). Gjærer på 14-15 grader i starten, skal få stige etter hvert.
Ikke noe mikk med ferulsyresteg eller proteinsteg. Bruker ikke mer enn 50% hvetemalt, dermed blir det litt mer ferulsyre enn om jeg hadde brukt mer hvete. Det greier seg. (Bygg inneholder mer ferulsyre enn hvete.) En mindre porsjon rugmalt (8-9%) gir litt fin fargetone, og kanskje litt bidrag til munnfølelsen, men er langt unna å dra ølet i retning roggenbier. Krystallmaltet gjør ikke så mye av seg, men det er nok til å tjukne ølet ørlite grann.
Oppskrifta ser kanskje snål ut, men resultatet blir veldig weissbiersk - hvis gjæren gjør jobben sin.
Malt til 17 liter før tapping
1,30 kg hvetemalt
0,80 kg wienermalt
0,50 kg mørkt hvetemalt 17 EBC
0,50 kg lyst münchnermalt 15 EBC
0,30 kg rugmalt 9 EBC
0,15 kg CaraMalt 35 EBC
0,05 kg Caramunich II 110 EBC
Humle
12 gr Premiant @ 45
Gjær
Lallemands Munich Classic, 3/4 pose
OG 1.049, FG 1.010, 5,1% ABV, 15 IBU, 12 EBC. Like deler klorid og sulfat, til sammen 1 ts. Meske på 64 + 72. No sparge, beregner 75% effektivitet (Brewersfriend). Gjærer på 14-15 grader i starten, skal få stige etter hvert.
Ikke noe mikk med ferulsyresteg eller proteinsteg. Bruker ikke mer enn 50% hvetemalt, dermed blir det litt mer ferulsyre enn om jeg hadde brukt mer hvete. Det greier seg. (Bygg inneholder mer ferulsyre enn hvete.) En mindre porsjon rugmalt (8-9%) gir litt fin fargetone, og kanskje litt bidrag til munnfølelsen, men er langt unna å dra ølet i retning roggenbier. Krystallmaltet gjør ikke så mye av seg, men det er nok til å tjukne ølet ørlite grann.
Oppskrifta ser kanskje snål ut, men resultatet blir veldig weissbiersk - hvis gjæren gjør jobben sin.
Malt til 17 liter før tapping
1,30 kg hvetemalt
0,80 kg wienermalt
0,50 kg mørkt hvetemalt 17 EBC
0,50 kg lyst münchnermalt 15 EBC
0,30 kg rugmalt 9 EBC
0,15 kg CaraMalt 35 EBC
0,05 kg Caramunich II 110 EBC
Humle
12 gr Premiant @ 45
Gjær
Lallemands Munich Classic, 3/4 pose