• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Hva skal jeg velge? 20L eller 50L Speidel

Torga skrev:
Kjøp 20L og angre etter 2. brygg :yes:

Kanskje det.
Men det har jeg jo sett her inne at å selge en 20L er gjort på timer og til god pris, så hvis en angrer og vil oppgradere til 50L er det gjort i en fei uten at en taper mye penger.  :yes:
 
Rune Alm skrev:
Jeg har hatt to ryggoperasjoner. Jeg har 50 literen. Ryggoperasjonene ble gjort før innkjøp av Speidelen. Jeg greier da enda helt fint å løfte ut maltrøret uten hjelpemidler. Selv med ca 15 kg malt + vann i maltrøret. Jeg er enig med at de er praktisk med en krok i taket og talje, men det er ikke nødvendig.
Om du kjøper 20 eller 50 literen må du bestemme selv, jeg er ihvertfall meget godt fornøyd med 50 literen og jeg strekker som regel kapasiteten opp over 70 liter...

For en som ikke har noe må det bli 50 liter,
men, for en som ikke er bonde eller tunelldriver eller annen fysisk jobb så vil jeg si: få krok itaket med en gang.
:) men alvorlig ment

nei jeg har ikke 20/50 liter men har vert med å løftet ut maltrøret på en 50 liter.
 
Hvis du vil brygge sjelden: 50L
Hvis du vil brygge ofte: 20L
Hvis du vil brygge ofte og har ekstra mye penger: 50L med kort maltrør
Hvis du vil brygge ofte, har mye penger, men vil få mest ut av totalen: 20L, maltmølle med valser, magnetrører og erlendmeyerkolbe, temperaturstyring, kjøleskap eller fryseboks til lagring og eller gjæring, noen fat med CO2 og tappeutstyr eller en god dose nye flasker så slipper du å gå lei av omfattende flaskevasking i starten.
 
I tillegg sies det at 50-literen er enklere å få bedre effektivitet på. Samt brygge "store" øltyper på.

Jeg har 20-literen og angrer litt på at jeg ikke kjøpte 50-literen.
 
Da blir de 50l speidel med kort maltrør, varmekappe, kjølespiral og 2 stk stålfilter:) gleder meg som en liten unge:)
Tusen takk for alle tilbakemeldinger
 
Leidulf A skrev:
Da blir de 50l speidel med kort maltrør, varmekappe, kjølespiral og 2 stk stålfilter:) gleder meg som en liten unge:)
Tusen takk for alle tilbakemeldinger
:skitbra: :skitbra:
 
Tilbake
Topp