Hva skal med til gjærkaret?

Har brygga 6 runder nå, men når eg står der med gryta dukker ofte de samme spørsmålene opp: I gryta er det vørter + bunnfall + humle. Hvilke komponenter skal med opp i gjærkaret?

Kan man egentlig smelle hele greie opp i gjærkaret, og bare la det bunnfalle der, eller har det noe for seg å sile humle og bunnfall i gryta, slik at det ikke kommer med i gjærkaret? En grunn til å bare helle oppi alt tenker eg er at man unngår at det sitter igjen mye vørter i humlen, mens den er lettere å bare la ligge igjen i gjærkaret når man stikker over til tapperkar? Hva er vanlig praksis?
 
Aner ikke hva vanlig praksis er her
Men jeg bruker bare å slutte å tappe når det byner å bli tjukt :biersmile:
 
Det sies at gjæren har godt av litt trub, fordi denne får CO2 til å samle seg og forsvinne ut av løsningen, og samtidig transport for gjærcellene, slik at disse får sirkulere i vørteren. Jeg tror ikke dette har så mye å si i hjemmebryggskala, men det er iallfall bare bra å ha med mindre mengder (for min del har jeg har hatt null problemer med nesten helt ren vørter). Humlen gjør det derimot verre å bruke gjæren på nytt, og vil jo nødvendigvis avgi litt smak. Spørsmålet er hva som koster mest: en liter vørter eller et rør med gjær.
 
Selv om du ikke kan se at du får med trub i det hele tatt, er det mer enn nok der som kan fungere som næring for gjæren. Man bør generelt sett få med minst mulig, men det er ikke så farlig, okke som.
 
Kjøp en stor, grov sil på Clas Ohlson, som passer perfekt ned i en 30 L gjæringsbøtte, og hell alt i gryta gjennom den! Vet ikke om det potensielt er masse farer involvert med denne metoden, men det sparer iallfall masse arbeid. Silen stopper til og med det meste av pelletsrester.
 
Petter F skrev:
Kjøp en stor, grov sil på Clas Ohlson, som passer perfekt ned i en 30 L gjæringsbøtte, og hell alt i gryta gjennom den! Vet ikke om det potensielt er masse farer involvert med denne metoden, men det sparer iallfall masse arbeid. Silen stopper til og med det meste av pelletsrester.

Tidligere har eg silt, men det blir ganske mye humle i silen, pellets ekspandrer jo veldig. Slik som eg brygger (partial boil), så er det et poeng at så mye vørter som mulig kommer over i karet. Dersom man siler av pelletsene så har eg inntrykk av at disse stikker av med 0.5-1l vørter. Så derfor lurer eg på om det er noen ulemper med å ha det med over i gjæringskaret, og bare la det bunnfalle der?
 
Tja det kommer vel an på om du flasker eller bruker fat? Pelletsrester kan bli grisete corneliusfat. Med ekstra innsats for rengjøring. Om du derimot klarer å la fatet stå helt urørt noen uker etterpå bør alt være bunnfalt og om du har et kortet stigerør så blir alt så bra så.
 
arve.thue skrev:
Tja det kommer vel an på om du flasker eller bruker fat? Pelletsrester kan bli grisete Corneliusfat. Med ekstra innsats for rengjøring. Om du derimot klarer å la fatet stå helt urørt noen uker etterpå bør alt være bunnfalt og om du har et kortet stigerør så blir alt så bra så.

Flasker, men eg stikker jo om til nytt tappekar med hevert, så mesteparten av bunnfallet blir igjen i primiærkaret.
 
Jeg bruker en humlepumg (vaskeposer fra Lindex) i kokekaret, både til pellets og hel humle. Det gir mye mindre trub i karet. 
 
Jeg bruker også humlepunger, men det ser ut til at de tetter seg noe (langtifra helt) av trub under kokingen. Det gir også noe dårligere utbytte av humla å bruke pung, visstnok.
En annen metode er å sile med en saftsil. Det er et stativ man setter over gjæringsbøtta, henger på en silpose og siler gjennom. En skal imidlertid være hygienenazi her (kok posen på forhånd, dypp i StarSan el. l.), det er kokt, avkjølt vørter man driver med, og den er meget følsom for forurensninger.
Nå for tiden tapper jeg over til gjæringskar med en slange på kokekrana. Da legger jeg lokket løst oppå bøtta og stikker slangen ned gjennom gjærlåshullet. Minimalt med utysker som faller ned i bøtta på den måten. Da har jeg også gjerne dyppet en ren tesil i StarSan, ristet av og klemt denne fast i kanten på undersiden av lokket slik at selve silen blir stående under hullet. En må stoppe tappingen innimellom og riste av tesilen da denne fort går full av trub og humlerester.
 
En whirlpool får det meste av humlen (hvis man bruker pellets) til å legge seg rimelig i midten av karet, og man unngår å få med spesielt mye humlegørr i gjæringskaret. Trub er ikke like enkelt. La det bunnfelle en god stund før uttapping fra gryta. Whirlpool kan man lage med å røre i gryta, eller med en pumpeanordning.
 
Gahr skrev:
En whirlpool får det meste av humlen (hvis man bruker pellets) til å legge seg rimelig i midten av karet, og man unngår å få med spesielt mye humlegørr i gjæringskaret. Trub er ikke like enkelt. La det bunnfelle en god stund før uttapping fra gryta. Wirlpool kan man lage med å røre i gryta, eller med en pumpeanordning.

Jeg whirlpooler vørteren mens den ennå er varm, for å å kjøre den i gjæringskaret via platekjøler. Kan jeg anvende samme metoden? Og hvor lenge er en god stund?
 
Tror det er en fordel om man avkjøler alt i kokekjelen mens humla ligger der. Tenker på den aromahumla du helte oppi i samme øyeblikk du stoppet kokingen. Den bør vel få være med litt.
Kanskje kjøre varm vørter via platekjøler og tilbake i kokekjelen igjen. La det jobbe mens temperaturen siger ned til 20.
 
Dag skrev:
Tror det er en fordel om man avkjøler alt i kokekjelen mens humla ligger der. Tenker på den aromahumla du helte oppi i samme øyeblikk du stoppet kokingen. Den bør vel få være med litt.
Kanskje kjøre varm vørter via platekjøler og tilbake i kokekjelen igjen. La det jobbe mens temperaturen siger ned til 20.

La hva jobbe? Whirlpoolen? Jeg har forresten ikke pumpemuligheter.
 
Dag skrev:
La det sirkulere gjennom platekjøleren tilbake i kokekjelen.

Da er mye av poenget borte: whirlpool behøves for å hindre at platekjøleren blir tett og tappingen stanser.
Hm, blir litt catch 22 det her. Hva er den eventuelle fordelen med en varm whirlpool? Vil det fungere i det heile tatt? Og hvordan kommer super moss inn i bildet her? :help:
 
Ja, hvis du tapper av i ytterkant av whirlpoolen, kjører det gjennom en platekjøler og så tilbake i kjelen igjen, skulle det vel være greit? Da fyller du ikke så mye grums i kjøleren. Du må antagelig starte med å røre rundt for å lage en manuell whirlpool før du sender noe til platekjøleren.
 
Dag skrev:
Ja, hvis du tapper av i ytterkant av whirlpoolen, kjører det gjennom en platekjøler og så tilbake i kjelen igjen, skulle det vel være greit? Da fyller du ikke så mye grums i kjøleren. Du må antagelig starte med å røre rundt for å lage en manuell whirlpool før du sender noe til platekjøleren.

Ikke at jeg ikke setter pris på hjelpen, for det gjør jeg virkelig, men hvorfor sende vørteren tilbake til kjelen? Jeg har forresten ikke pumpe, noe som bringer meg til kjernen av problemet mitt.

Med utstyret mitt føler jeg at det blir vanskelig å gjøre ting riktig uten å skaffe mer. Da jeg kjøpte platekjøleren, ble jeg fortalt at hevertprinsippet gjorde at jeg ikke trengte pumpe. Men nå opplever jeg at platekjøleren/hopstopperen går tett når jeg tapper over til gæringskar. Å whirlpoole varmt kan hjelpe meg med å samle humlerestene, men hva med trub? En ting jeg er litt bekymret for, er at jeg ikke veit hvordan supermoss virker. Hvis det klumper proteinene når vørteren kjøles, så vil jo det si at proteinklumpene skilles ut i kjølingsprosessen, dvs. INNI platekjøleren. Kan det være grunnen til at avrenningen stanser? Det er vanskelig å finne info om hvordan supermoss egentlig fungerer. Kan en løsning i så fall være å tilsette sterilisert supermoss (kokt i vann i ti minutter) direkte i gjæringskaret?
 
Ved å sende vørteren tilbake så vil temperaturen i hele vørteren senkes gradvis i motsetning til at temperaturen senks øyeblikkelig i en liten del av den. Dette vil da kunne påvirke smak da humlen i kokekaret blir utsatt for temperaturer fra 100 grader til 20 grader. Dette er i motsetning til at humlen blir utsatt for i realiteten to temperaturer 100 grader og 20 grader.

Når det gjelder flokkuleringsmidler så kan jeg ikke hjelpe deg i denne sammenhengen, men når det gjelder pumpe så er min oppfatning at du trenger en pumpe sammen med en platekjøler, men dette har jeg ikke noe mye peiling om.
 
Tilbake
Topp