Hva skjer egentlig ved lagring etter karbonering?

Jeg er nå ferdig med karboneringen av mitt andre brygg, en Imperial Stout. Det står nå nedi kjelleren og skal kose seg der et par uker.

Smakte på en flaske i går, og i likhet med mitt første brygg, som også var alkoholsterkt, så dominerte alkoholen smaken veldig. Men, mitt første brygg var helt annerledes etter to uker i kjelleren, og smakte mye bedre. Jeg regner derfor med at det blir tilfelle etter et par uker i kjelleren for stouten også.

Men, hva er det egentlig som skjer med ølet etter at det flyttes fra romtemperatur (etter å ha karbonert på flaske i 10 dager) for å lagres på kjellertemperatur en stund?
 
Det som ofte skjer ved lagring på et kjølig sted er at ølet klarner (fortere). Nå er dette ikke særlig synlig i stout, så her er det ikke så mye å hente, bortsett fra at ølet kanskje smaker litt mindre gjærete da. Holdbarheten øker vel også, vil jeg tro.
 
Hva er det egentlig som skjer med ølet når det er karbonert og lagres? Smaken blir bedre, men hva skyldes dette? Håper noen kan svare på en enkel måte om det er mulig?
 
Det viktigste er vel utfelling av mikropartikler (som polyfenoler). Dette gir ølet renere smak. En del oksidering finner også sted, noe som er ønskelig i noen grad i enkelte øltyper.
 
Tilbake
Topp