Hva slags humle

Hei!!! bryggere, holder på å meske. og skal snart  sile av. Lurer på hva slags humle jeg jeg bør velge.. har hallertauer perle, cascade og EKG i kjøleskapet.. har brukt 5 kg pilsnermalt, og 1 kg røykmalt i mesken.. Hva tror dere blir godt.. Har noe Roast Barley også, men tror jeg dropper det.. Er liksom mest glad i lyse øl. Gjæren er Danish Lager.
 
Det skal sies at jeg ikke har brukt alle humlene, men fra en kokk´s ståsted ville jeg ha sagt Hallertauer. Den tåler nok mer "juling" i form av røykmaltet enn de andre humlene du har
 
Da blir det hallertauer... men... :mad:  Måtte reise bort før jeg fikk kokt vørteren. og kom hjem først nå to dager etterpå.. det kan se ut som at villgjær eller hva det nå er har fått innpass.. det er iallefall ganske mye tykt skum oppå vørteren. det lukter friskt og fint men.. hva kan dette være? er det mulig å redde dette  ved hjelp av koking nå eller tror dere det er ødelagt?
 
Kok i vei! Vørteren kan vel umulig være så ødelagt av villgjær på bare 2 dager at det ikke kan bli øl av den? Du kan vel smake på vørteren? Hvis den ikke er kjempesur, går vel dette bra. Evt. levende villgjær i vørteren vil jo bli drept av kokingen.
 
Tilbake
Topp