Det dukket opp en diskusjon om humlebeholdninger i en tråd, og jeg tenkte at det kunne være interessant hva folk har, og kanskje litt om hvorfor de har det i lageret sitt. Here I go:
- Cascade - Ble kjøpt inn en gang jeg skulle ha Citra, fordi bryggebutikken var tom. Cascade fungerer imidlertid godt som sitrushumle, og jeg har brygget mye med den.
- Citra - En sitrushumle som var veldig populær for noen år siden. Frisk og fin sitrussmak. Populær som tørrhumle.
- Green Bullet - Denne er spennende. Tok den i bruk ganske nylig, og den gir smaker og aromaer som er i landet rundt tropiske frukter og tørket frukt. Brukt som eneste humle i en blonde som ble god, men synes den trenger litt friskhet, så i neste blonde har den fått følge av litt Citra på slutten. Spent på den matchen.
- Bramling Cross - Jeg elsker solbær, og denne har blitt oppgitt til å minne om solbær. Jeg fikk aldri det jeg forbinder med solbær ut av den, men den har komponenter fra solbærsmaken, og når man lærer denne humlen å kjenne, så er den ganske spennende.
- Target - Blitt brukt som smakshumle i en imperial stout. Usikker på hva den bidro med, for maltet dominerte veldig.
- East Kent Golding - Denne humla sier engelsk pale ale for meg. Prøv den så skjønner du hvorfor.
- Hallertau Mittelfruh - Veldig fin i lyse, tyskinspirerte ales (og sikkert i lagere også).
- Northern Brewer - Ny favoritthumle. Ølet blir bare godt med den, men uten at humla nødvendigvis tar førersetet.
- Mosaic - Denne skal til pers igjen når jeg en gang går mot IPA. Det er så mange gode, humledrevne øl som har denne.
- Challenger - Brukt som bitterhumle i engelske ales. Kommer vel til å utgå etterhvert. Magnum fungerer fint til bitterhet, uansett.
- Magnum - Min goto bitterhumle. Den bidrar med bitterhet og tuller ikke til noe annet.
- Saaz - Må til for Tsjekkisk.
- Simcoe - Denne har jeg et elsk/hat forhold til. Noen ganger smaker den kattepiss, og andre ganger bidrar den med herlig trøkk og friskhet. Tror den må matches til både malt og annen humle for å yte sitt beste. Brukes mye som bitterhumle i IPAs.
- Amarillo - Ble kjøpt inn fordi den ble skrytt veldig av som sitrushumle i boka "Brygg ditt eget øl" av Greg Hughes. Fin humle men jeg synes den er litt udrøy. Foretrekker nok Cascade og Citra.
Sist redigert: