Hva slags humler har du på lager - og hvorfor?

Sarge

 
Det dukket opp en diskusjon om humlebeholdninger i en tråd, og jeg tenkte at det kunne være interessant hva folk har, og kanskje litt om hvorfor de har det i lageret sitt. Here I go:
  • Cascade - Ble kjøpt inn en gang jeg skulle ha Citra, fordi bryggebutikken var tom. Cascade fungerer imidlertid godt som sitrushumle, og jeg har brygget mye med den.
  • Citra - En sitrushumle som var veldig populær for noen år siden. Frisk og fin sitrussmak. Populær som tørrhumle.
  • Green Bullet - Denne er spennende. Tok den i bruk ganske nylig, og den gir smaker og aromaer som er i landet rundt tropiske frukter og tørket frukt. Brukt som eneste humle i en blonde som ble god, men synes den trenger litt friskhet, så i neste blonde har den fått følge av litt Citra på slutten. Spent på den matchen.
  • Bramling Cross - Jeg elsker solbær, og denne har blitt oppgitt til å minne om solbær. Jeg fikk aldri det jeg forbinder med solbær ut av den, men den har komponenter fra solbærsmaken, og når man lærer denne humlen å kjenne, så er den ganske spennende.
  • Target - Blitt brukt som smakshumle i en imperial stout. Usikker på hva den bidro med, for maltet dominerte veldig.
  • East Kent Golding - Denne humla sier engelsk pale ale for meg. Prøv den så skjønner du hvorfor.
  • Hallertau Mittelfruh - Veldig fin i lyse, tyskinspirerte ales (og sikkert i lagere også).
  • Northern Brewer - Ny favoritthumle. Ølet blir bare godt med den, men uten at humla nødvendigvis tar førersetet.
  • Mosaic - Denne skal til pers igjen når jeg en gang går mot IPA. Det er så mange gode, humledrevne øl som har denne.
  • Challenger - Brukt som bitterhumle i engelske ales. Kommer vel til å utgå etterhvert. Magnum fungerer fint til bitterhet, uansett.
  • Magnum - Min goto bitterhumle. Den bidrar med bitterhet og tuller ikke til noe annet.
  • Saaz - Må til for Tsjekkisk.
  • Simcoe - Denne har jeg et elsk/hat forhold til. Noen ganger smaker den kattepiss, og andre ganger bidrar den med herlig trøkk og friskhet. Tror den må matches til både malt og annen humle for å yte sitt beste. Brukes mye som bitterhumle i IPAs.
  • Amarillo - Ble kjøpt inn fordi den ble skrytt veldig av som sitrushumle i boka "Brygg ditt eget øl" av Greg Hughes. Fin humle men jeg synes den er litt udrøy. Foretrekker nok Cascade og Citra.
Så ... Hva har du gjemt i frysern og hvorfor?
 
Sist redigert:
Warrior fordi jeg liker å rotere på bitterhumla

Saaz fordi jeg har brygget en rekke belgisk og pils

Bru-1 og Sabro fordi jeg brygga en «Pina Colada» IPA, lukter meg lovende

Columbus Cryo for flame out på neste RIS og fremtidig IPA
 
Warrior fordi jeg liker å rotere på bitterhumla

Saaz fordi jeg har brygget en rekke belgisk og pils

Bru-1 og Sabro fordi jeg brygga en «Pina Colada» IPA, lukter meg lovende

Columbus Cryo for flame out på neste RIS og fremtidig IPA
Bru-1 og Sabro er ukjente for meg. Hva er de viktigste egenskapene ved dem?
 
Skavise... Jeg er vel en typisk lagerøl-fyr så humlelageret reflekterer vel det..

  • Hallertau Magnum, standard bitterhumle for det meste her..
  • Saaz, fordi jeg liker Tjekkisk og fordi jeg liker smaken av den i andre lagere og..
  • Tettnang. fordi den passer bra til Nordtysk Pils
  • Hallertau Mittelfruh, fordi fruen er Kølsch-hue men den passer også i noen andre lagere jeg brygger...
  • Aurora, fordi den er spennende annerledes og jeg fikk 1 kg grisebillig på salg.. Funker fint i pils...
Kjøper disse humlene i halvkilospakker og sparer en slant på det og.
Andre humler kjøpes i hektoposer etter behov.
 
Er mye det trygge gamle som ligger hos meg. Lite spennende. Har 4-5 "husøl" som er en viss rotasjon på, og lageret bærer jo preg av større beholdning av disse.

En IPA som bruker Citra, Amarillo og Simcoe. Tenkte neste brygg å bruke opp citra resten og erstatte med Galaxy, se hvor det tar meg hen.
En anna IPA som bruker Centennial og CTZ.
Chinook bruker jeg en del av i Råøl, komplimenterer smak av einelog og estere fra gjæra veldig fint.
Fuggles og East Kent Goldings brukes hver gang jeg brygger engelsk øl.
Galaxy blei impulshandla når Brewshop kjørte tilbud nå i høst, har brukt i en NEIPA og en WIPA uten å bli særskilt imponert, men den gir jo et annet smaksbilde enn den typiske C-humla.
Magnum, Northern Brewer, Tettnanger, Mittelfruh, Perle - fordi pils, saison, pale ale med kveik.
 
Citra og Amarillo fordi det er favorittkombo i humlerike øl. Golding(vanligvis ekg) og Fuggles til alt britisk. Saaz, hersbrucker, northern brewer og magnum til lagere. Magnum foretrekkes til det meste av bitring, NB innimellom
 
Fint med denne tråden - den fikk sparka meg i gang med å ta et djupdykk i fryser'n. Det var ei stund sida sist jeg tok en vareopptelling, og det var nok på høy tid.

Etter hvert har det jo festa seg et mønster i humlebruken. Så det er egentlig ikke så mange jeg trenger å ha. Impulskjøpte underligheter blir bare liggende i evigheter, så nå skal jeg prøve å kutte ut sånne innkjøp.

Det jeg trenger av amerikanske humler, er først og fremst humler til Vestkyst, altså Centennial, Columbus, Simcoe og Amarillo, og humler til NEIPA'en min; El Dorado, Citra og Mosaic. I tillegg vil jeg ha Cascade og Chinook liggende. 9 stk, og det er rikelig.

Engelske som jeg bruker er East Kent Golding, Fuggles, First Gold, Bramling Cross, Pilgrim og Target. Kanskje hadde jeg greidd meg med EKG, Fuggles og Target, den siste som bitterhumle. Men det blir litt for kjedelig i lengden.

Av de tyske er det Mittelfrüh og Perle som først og fremst går, samt Northern Brewer som dukker opp som biterhumle både her og der. Jeg fikk litt sjokk av å oppdage at det var nesten slutt på både Mfr og NB. Den siste forsvant det brått en pose av da jeg satte en California Common, og det kommer til å gå mer til det ølet. Ellers har jeg liggende både Tettnanger og Hersbrucker, og de må vel få en sjanse. (Ei humle jeg gjerne skulle fått tak i igjen til bruk i tyske øl, er den amerikanske Vanguard. Den er veldig god. Men den har ikke vært å se på flere år :(.)

Tsjekkisk pils brygger jeg ikke, men jeg fikk bråsans for Saaz da jeg begynte å brygge wienerøl nå i vinter. Det var hva gamle - dvs.; han var jo ung den gangen - Anton Dreher brukte, og han hadde jo åpenbart god smak. Så det kommer til å gå en del Saaz framover. Og så er tsjekkiske Premiant ei fin bitterhumle som jeg har lyst til å prøve i seine tilsetninger, også.

Dette blei til sammen 20-22 humler. Mindre kan ikke gjøre det:)!
 
Sist redigert:
Etter opprydding blir det slik.


Williamette 2 stk
Amarillo 4 stk
Challenger 1 stk
Colombus 1 stk
Citra 4 stk
Mandarin Bavarian 1 stk
Chinook 3 stk
Cascade 0 stk
Magnum 2 stk
Simcoe 1
Centennial 1.5 stk
Monroe 1 stk

Fuggle 1 stk
Target 3.5 stk
Strisselspalt 0 stk
Hallertau Blanc 0.5 stk
EKG 2 stk
Hallertau mittelfrue 0 stk
Saaz 2stk
Golding 2 stk
Tettnang 1 stk
Styrian Goldings 2 stk
Azacca 2 stk




Ser Mittelfrue mangler. Den er i bestilling. Er utsolgt i flere brygge forretninger.
 
Skjermdump fra lagerbeholdningen i Brewfather (forøvrig en genial funksjon hvor beholdningen oppdateres automatisk etter hvert som man legger humlene inn i oppskrifter og brygger i vei... :))

Hvorfor? Tja.. Magnum er hos meg fast bitterhumle. Ellers brygger jeg noe britisk en gang i blant, og har litt rester av Fuggles og East Kent Goldings igjen. Skal faktisk bruke Fuggles nå i en Amerikansk West Coast IPA. Marshall Schott, verten i Brülosophy, sverger til en tilsetning av noe britisk, gjerne Fuggles (om jeg husker rett), rundt 30 minutters merket i mange av sine øl da han mener det gir mer kompleksitet. I og med at jeg skal brygge en "restefest" IPA, så tenkte jeg at det kan jeg jo så klart prøve.

Ellers er jeg glad i Galaxy i humleøl. Det samme gjelder for Nelson og Citra. Strata skal visstnok være knall i NEIPA, men har ikke fått testet enda, så det står på listen. Restlageret av Cascade, Citra, Mosaic og Simcoe ryker nå i "restefest" IPAen min. Mandarina Bavaria ble kjøpt da jeg trengte å fylle opp handlekurven for å få forsendelsen fraktfri. Jeg skal brygge en 'hoppy vienna lager' etterhvert. Kanskje den kan passe bra i et slikt øl??

For min del så er det ikke slik at jeg må ha de og de humlene på lager. Jeg handler litt etter hvert som jeg lager oppskrifter, eller på impuls :p Når ting akkumulerer seg, sånn som nå, lager jeg gjerne noen øl hvor jeg kan trimme humlelageret litt igjen - som nå, hvor det blir en West Coast med diverse amerikanske humler, ispedd en ensom brite.

1611905538116.png
 
Etter dagens restebrygg har jeg tømt beholdningen for Challenger og Amarillo. Jeg tror ikke disse blir kjøpt inn igjen. Har ikke brukt dem på over 3 år.
 
Etter dagens restebrygg har jeg tømt beholdningen for Challenger og Amarillo. Jeg tror ikke disse blir kjøpt inn igjen. Har ikke brukt dem på over 3 år.
Av en eller annen grunn hadde jeg 5 pakker med Amarillo. Jeg må ha trykket feil en gang jeg bestilte humler.
 
Av en eller annen grunn hadde jeg 5 pakker med Amarillo. Jeg må ha trykket feil en gang jeg bestilte humler.
Det er mange som liker den godt. Vet bryggeboka mi (den av Greg Hughes) hadde en single hop-oppskrift med den som humle. Verdt et forsøk, kanskje?
 
Warrior fordi jeg liker å rotere på bitterhumla

Saaz fordi jeg har brygget en rekke belgisk og pils

Bru-1 og Sabro fordi jeg brygga en «Pina Colada» IPA, lukter meg lovende

Columbus Cryo for flame out på neste RIS og fremtidig IPA
Har nettopp karbonert ferdig min «Chicha NEIPA», med mosaic i WP(85C), mosaic, chinook+nugget(5:1) i bio, og en god dose BRU-1&Sabro i dryhop.
Den er inspirert av at jeg pleier også å gjære en Chicha (til kona) av fruktjuice: mango, ananas, kokos, eple, pasjonsfrukt, som karboneres. Farlig god&leskende.
 
Jeg ser spekteret av populære humler i fryseren er bredt. Ikke alle humleslag lagrer like godt. Dan Woodske (Hop variety Handbook) og Stan Hieronymus (For the Love of Hops) skriver om lagring at Cascade, Hallertauer Mittelfrüh, Northern Brewer og Mount Hood er blant humlene som har lavest lagringsindeks, mens Apollo, Cluster, First Gold og Summit er blant dem som tåler lagring best. Det kan jo være verd å notere til neste gang det er salg. Er det noen som har opplevd særlige forskjeller med hensyn til lagrin?
 
Ikke annet enn at Mount Hood får et særs kort liv i fryseren, den pilsen har jeg store forhåpninger til. For det duftet godt og herlig fra både pose, ved tilsetningene, og SG-prøva smakte kjempegodt.
 
Jeg ser spekteret av populære humler i fryseren er bredt. Ikke alle humleslag lagrer like godt. Dan Woodske (Hop variety Handbook) og Stan Hieronymus (For the Love of Hops) skriver om lagring at Cascade, Hallertauer Mittelfrüh, Northern Brewer og Mount Hood er blant humlene som har lavest lagringsindeks, mens Apollo, Cluster, First Gold og Summit er blant dem som tåler lagring best. Det kan jo være verd å notere til neste gang det er salg. Er det noen som har opplevd særlige forskjeller med hensyn til lagrin?
Nei, egentlig ikke. Humle som har vært behandla ordentlig, har god holdbarhet.
Ikke annet enn at Mount Hood får et særs kort liv i fryseren, den pilsen har jeg store forhåpninger til. For det duftet godt og herlig fra både pose, ved tilsetningene, og SG-prøva smakte kjempegodt.
Mount Hood er nydelig:). Jeg brukte den i en Irish Red nå - brygga med lagergjær, hvilket visstnok er innafor - og den er noe av det bedre jeg har fått til av denslags. Om jeg ikke husker feil, bruker O'Hara's Mount Hood i sin Irish Red, og det ølet er grunnen til at jeg stadig har prøvd å få til denne øltypen.
 
Tilbake
Topp