Jeg er skikkelig dårlig på å prøve nye humler, men denne Strata kan hende jeg skal gi et forsøk når jeg er tom for Southern Passion Jeg har sett jordbær i beskrivelsen, som egentlig har satt interessen min til sides. En Rødskjegg klone for et par år siden smakte som åkern i Valldal og da fikk jeg helt avsmak på jordbær antydninger i øl...
Vis vedlegget 59471
Herlig klassisk liste som nok de fleste her kunne levd fint med resten av sin bryggekarriere.
Jeg er fortsatt fersk som brygger og leter etter humlene som skal utgjøre basis i mitt utvalg.
Foreløpig ser det ut som disse er humler jeg jevnlig vil vende tilbake til Magnum, Saaz, EKG, Columbus, Mosaic, Amarillo, Nelson og Galaxy.
Noen av de klassiske tyske eller nære slektninger vil også ha en naturlig plass. Her bestemmer tilgang og pris.
Citra kan produsere fantastiske øl, men jeg har en veldig sterk mistanke om at den også kan gi meg såpe i gitte situasjoner så da kommer jeg nok til å styre klar, spesielt siden det finnes nok av andre alternativer.
Centennial, Cascade, Chinook, Fuggle, Perle og Simcoe har jeg fortsatt ikke brygget med selv, enda. Det kommer.
Har skrevet det før og gjentar meg selv. Jeg har problemer med å smake forskjell de nyansene som ofte gis på humler. Hovednyansene klarer jeg feks tropisk, sitrus eller bær. Men å skille mellom mango, ananas, sitron, appelsin, melon og druer. Til en viss grad, men det må være ganske overtydelig.