Hva slags humler har du på lager - og hvorfor?

Jeg har ikke kjent antydning til jordbær i mine øl med Strata, og jeg har brukt den aleine til tørrhumling i relativt rause mengder. Men jeg er jo, for å si det mildt, ingen supersmaker:). (Er dog ganske sikker på at jeg ikke er ufølsom for jordbær - som jeg ikke er spesielt glad i.)
Enig, har ikke kjent noe til jordbær. Derimot masse mango og pasjonsfrukt. Den beskrives jo også som dank, dvs cannabisaroma, men det kan jeg ikke merke noe til. Men jeg får ikke det fra noen av de klassiske «pot-humlene».
 
Jeg er skikkelig dårlig på å prøve nye humler, men denne Strata kan hende jeg skal gi et forsøk når jeg er tom for Southern Passion Jeg har sett jordbær i beskrivelsen, som egentlig har satt interessen min til sides. En Rødskjegg klone for et par år siden smakte som åkern i Valldal og da fikk jeg helt avsmak på jordbær antydninger i øl...

Vis vedlegget 59471
Herlig klassisk liste som nok de fleste her kunne levd fint med resten av sin bryggekarriere.

Jeg er fortsatt fersk som brygger og leter etter humlene som skal utgjøre basis i mitt utvalg.

Foreløpig ser det ut som disse er humler jeg jevnlig vil vende tilbake til Magnum, Saaz, EKG, Columbus, Mosaic, Amarillo, Nelson og Galaxy.
Noen av de klassiske tyske eller nære slektninger vil også ha en naturlig plass. Her bestemmer tilgang og pris.

Citra kan produsere fantastiske øl, men jeg har en veldig sterk mistanke om at den også kan gi meg såpe i gitte situasjoner så da kommer jeg nok til å styre klar, spesielt siden det finnes nok av andre alternativer.

Centennial, Cascade, Chinook, Fuggle, Perle og Simcoe har jeg fortsatt ikke brygget med selv, enda. Det kommer.

Har skrevet det før og gjentar meg selv. Jeg har problemer med å smake forskjell de nyansene som ofte gis på humler. Hovednyansene klarer jeg feks tropisk, sitrus eller bær. Men å skille mellom mango, ananas, sitron, appelsin, melon og druer. Til en viss grad, men det må være ganske overtydelig.
 
Hvordan får dere brukt alt det der før humla blir for gammel
Jeg har bare en enkel liste. Neste IPA blir da anntagelig med Cashmere, Columbus og Mosaic :)
Også begynner jeg på med blanke ark igjen
 

Vedlegg

  • Screenshot 2022-11-18 at 11.14.22.jpg
    Screenshot 2022-11-18 at 11.14.22.jpg
    261,1 KB · Sett: 10
Hvordan får dere brukt alt det der før humla blir for gammel
Ble litt ivrig med innkjøp når jeg begynte å brygge og kjøpte for mye på salg. Lagerer i fryseren, er det et problem å lagre lenger enn ett par år?

Regner med det meste ryker i løpet av neste år. Jeg prioriterer alltid ut det eldste og pakker som er åpnet. Liker å planlegge 5-10 brygg for å ha en kontrollert plan på ting som skal bort først.

Når jeg har tømt dette, har jeg bedre oversikt over hva jeg brygger og liker. Regner med det gir en bedre plan for innkjøp. Slik at jeg kan kjøpe antatt forbruk for det neste året når det er salg.
 
Fikk tilbud om en liten pakke mittelfreu til et slikk og ingenting, så i et svakt øyeblikk takka jeg ja. 10 kg var en større pakke enn hva jeg så for meg.. Gode tips til hva jeg kan bruke den til, bortsett fra det åpenbare, tysk pils?
 
Hva anslår dere som lagringstid på humle? Jeg kvier meg for å kjøpe noe som er fra 2020 og prøver å bruke opp humla innen 3 -4 måneder i frys
Mulig jeg safer litt vel mye
 
Tilbake
Topp