Hva tror dere om syrnet Mild ale?

hole

Heisan
Jeg brygget en porter sist helg og hadde uken før vekket til live kulturen fra en flaske sur lyng øl. porteren skulle få en ampull med Bedford gjær men jeg tenkte plutselig på at jeg kunne trekke av en veik øl fra mesken og kansje biffe denne opp med litt reste malt fra lageret.

Så jeg kvernet opp det jeg hadde av spelt, hvete og emmer + litt mørk crystall rug og pale chocolate malt. det ble ikke så mye tilsammen så jeg tok også frem litt honning for å få en ca OG på 1.038-42. Malten slang jeg oppi den avtappede porter mesken sammen med litt kalk(for å ikke trekke formye taniner) og lot det hele få meske seg mens jeg kokte porteren (90 min ble litt lav SG før kok For mye skyllevann :roedme:)

Jeg smakte på starteren, den var brygget på kunn hvete malt og tilsatt kulturen fra lyng ølet. og den smakte utmerket, kan tenke meg at det lignet rimelig mye på en berlinerweizen. ingen starter jeg har brygget før har smakt så godt, ikke tegn til oksydering enda jeg ristet den flere ganger daglig under gjæringen.

Jeg tillsatte bittelitt aldrene humle blomst i vørteren og kokte i 30 min og tillsatte en liten klype av samme humle under kjølingen.

Hva tror dere kan dette bli godt?

Flasket dette ølet for noen dager siden og dette virker foreløbig ikke særlig lovende ut. Ølet hadde ikke blitt nevneverdig surt og smakte tynt, skjokolade malten dominerte og gav en litt kvalmende smak av brent brød . Jeg har blitt overasket før men jeg forventet noe helt annet når jeg skulle smake på brygget, så resultatet er noe usikkert. Nå skal det få sjansen til å karbonere seg og modne litt, så kansje selv dette blir godt. håper at syrligheten kommer og at ikke laktobakteren ble satt ut av den lille humletilsetningen jeg hadde i. Sur ølet det kommer fra hadde 0% humle og starteren ligeså, så det kan være en ekstremt følsom surkultur.

Det kan ta svært lang tid å utvikle syrliget i øl, surøl tar gjerne flere år å lage...

Forresten, for å unngå å trekke ut tanniner bør du ikke brue kalk. Kalk hever pH-en, og høy pH er med på å trekke ut nettopp tanniner. Bruk kalsiumsulfat eller -klorid i stedet, da vi kalsiumet hjelpe med å senke pH.

Gahr skrev:
Det kan ta svært lang tid å utvikle syrliget i øl, surøl tar gjerne flere år å lage...

Jeg har selv funnet denne surkulturen på fersk lyng fra skjåk, så jeg vet den kan jobbe raskt uten humle. første brygg(lyng øl) var sur etter ca 2uker, syrlighet nesten som bord-eddik(ikke eddik smak). Andre brygg altså starteren av hvete, smakte som en mild og fin lemonade etter 2 uker.

Min sure mild vil nok bli bedre med tid, tror foreksempel at sjkolademalt karakteren mildnes om et par uker og da kan jeg kansje få frem mere av bakenfor liggende smaker. Kansje også at humla har gjort at surkulturen jobber saktere.

Jeg er fristet til å sette en mindre mengde med noe ala berlinner weizen med kultur fra en ny flaske for å prøve meg på nytt, helt uten humle og lyng.

Gahr skrev:
Forresten, for å unngå å trekke ut tanniner bør du ikke brue kalk. Kalk hever pH-en, og høy pH er med på å trekke ut nettopp tanniner. Bruk kalsiumsulfat eller -klorid i stedet, da vi kalsiumet hjelpe med å senke pH.

Da bomma jeg vist på typen kalsium :roedme:, hadda nok lest litt for raskt igjennom infoen om de forskjellige tilsettnings stoffene. men kalsium karbonat var alt jeg hadde og jeg tengte at det kansje var riktig type kalsium for å stabilisere mesken ellerno :klovn:. kan jo tilogmed hende at dette har fulgt med ned i brygget og nøytralisert noe av syra fra gjæringen. ja ja jeg får begynne å sette meg litt mere inn i vann justerings kjemien, før jeg prøver å være lur.

Smakte på første karbonerte flaske i dag og som så ofte før så har ølet forandret karakter når den har fått et dugelig kullsyre nivå. Ølet er definitivt surt men litt mindre en jeg hadde håpet, Jeg syntes det var godt. smaken av brent brød som dominerte ved flasking er borte, og det er nermest som om den litt mørke Mild smaken balanserer med syrligheten så syrligheten virker mindre dominerende. Jeg oppfatta ikke ølet som så tynt heller nå.

Øl flaskene står fremdeles varmt for å la vill"gjæren"/bacteriene få syrne den litt til. 

Tilbake
Topp