Hva vasker dere utstyret med ?

Samme som Sverre K.
Bruker Sterkrens og tar doseringen på øyemål. Forbruket blir altfor høyt, men blandinga blir sur nok til å kverke det meste.

Ved rengjøringen pleier jeg å skylle gjæringsbøtter og fat slik at det meste av grumset forsvinner. Fyller dem så helt opp med vann og har i en dash Stoutrens og lar stå på badet natta over. Så er det bare å tømme av dette og spyle dem rene for lut. De blir gullende rene! Så Sterkrens på bryggedagen.

En skal nok være litt forsiktig med syrer og baser sånn generelt, men Sterkrens er ingen horrormix. Du svir ikke av deg fingre og slikt, 85% fosforsyre til tross. Fosforsyre er tross alt en viktig ingrediens i all brus.

neslekkim skrev:
Men mente det var jodofor som ødelag benken?, er Starsan også slik?

Her er mine konklusjoner når det gjelder desinfiseringsmidlene jeg har prøvd:

Starsan
+ Skummer bra. Absolutt ikke noe behov for å skylle. Lang holdbarhet i utblandet form.
- Sterk syre som kan etse merke i laminater (kjøkkenbenk). For mye skum kan være plagsomt.

Klorin
+ Billig og lett tilgjengelig. Har vaskeeffekt.
- Bleker klær ved spruting. Må eller bør skylles (avhengig av konsentrasjon). Kort holdbarhet i utblandet form.

Jodofor
+ Billig. Grei skumming.
- Må eller bør skylles (avhengig av konsentrasjon). Kan misfarge plastikk i sterk konsentrasjon. Kort holdbarhet i utblandet form.

I tillegg har jeg brukt en del kaustisk soda (usikker desinfiseringseffekt, sterk base gjør det vanskelig å kombinere med syrebaserte desinfeksjonsmidler), antibac/desinfeksjonssprit (setter smak) og varme. Nå bruker jeg stort sett jodofor til gjæringskar, koking av smådeler og slanger, starsan på sprayflaske for småting og steking av flasker. Da jeg bruker jodofor, skyller jeg med kokende vann etterpå.

Denne kombinasjonen fungerer greit for meg. Riktignok hadde jeg et par-tre infiserte brygg i sommer, men jeg har tilsynelatende klart å kvitte meg med det uten å gjøre om på valget av kjemikalier eller utstyr.

Kaustisk soda (og varmt vann) frå Biltema, 3kg for 99,-, til reingjering av gjærspann, fat og flasker etterfulgt av skikkeleg skylling i varmt vann. Deretter rikeleg med Starsan.

...og Lano for liten og Lano for stor...

Europris oppvaskpulver
Grundig skyll
Starsan

Og Baconsåpe... kva kan eg seie. Whatever keeps her happy...

gustavf skrev:
neslekkim skrev:
Mener Gustav nevnte at når starsan løsningen ble grå, så må du pælme den, så jeg har nå alltid lit utblandet på en 10-liters dunk.

Det tror jeg har vært noen andre, men jeg har hørt det samme rådet.

Selv bruker jeg stort sett jodofor, etter å ha fått ødelagt klær av klorin og kjøkkenbenk av StarSan.

Ser ut til at det er en egen mote med klorflekkede klær:
http://angstclothes.no/butikk/ (forsåvidt malingsflekkede også..)

Tilbake
Topp