Jeg har for første gang brukt 500g hvetemalt i en Kölsch, 25 liter. Den har stått på fat nu i seks uker og er fortsatt veldig uklar. Ellers smaker den nydelig. Skyldes uklarheten hveten? Jeg har ikke pleid å sette til noen klaringsmidler.
Jeg kan ikke helt svare på spørsmålet ditt, men min 100% hveteøl som jeg brygget for 3 måneder siden og som har stått i romtemperatur etter det er blitt krystalklar.
Tror heller på kjøletåke, som Per sier. Har selv brygget Kölsch med en god del hvete uten å få problemer med klarheten. Mine hveteøl blir også helt klare når de får stått en stund på flaske.
Om du foretrekker klarhet i øl er protafloc effektivt, enkelt og billig. Tilsett rett dose på 15 minutter. Tror også at det er hveten, eventuelt at du har rørt veldig mye i mesken?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.