Kloakk
Norbrygg-medlem
Hva med temperatur? Den fineste tåken jeg har klart å brygge frem kom fra en NEIPA hvor jeg ikke kokte vørteren(hentet fra NØ's haze oppskrift) der er det kun 30 minutters hopstand på 80 grader så nedkjøling.Hva er egentlig forskjellen? Lar du hefeweizzen stå, blir den kristallweizen, og snur du kristallweizen'en på hodet, blir den hefeweizen.
Litt om brygging for å få tåke i NEIPA: http://scottjanish.com/researching-new-england-ipa-neipa-haze/
Sitat: "A study looking at the haze of beer brewed from a control of 100% malted barley compared to two beers with either 20% and 40% of the malted barley was replaced with unmalted wheat found that the higher the addition of unmalted wheat, the less permanent haze. The beer with 40% unmalted wheat had significantly less permanent haze than the beer with 100% barley." Altså: NEIPA brygges best med 100% malta korn. Og det gjør jo weizzbier, også. Dette bare sagt for å avverge at noen får det for seg å brygge weizzbier med flaka hvete.
Han prøver også ut havremjøl. Funker ikke.
Nå er ikke dette det samme som det du foreslår, så jeg skal ikke si at forslaget ditt ikke funker.