hvilke humletyper vokser bra i norge

Ser ut til at proffane brukar omlag 54 - 65 grader - eg satsar på 54 på det som står og tørkar akkurat no.
 
Oppdatering: no har humla tørka i 4 timar og det verkar å vera nok. Det kjem nok an på kor tett ho ligg - hjå meg ligg det eit lag pr. brett i tørka.
 
jeg har god erfaring med å tørke på <50 grader i sju timer. Det beste er å tørke kaldest mulig ned mot romtemperatur, men så bør det ikke stå flere døgn heller.
 
Hei

Er nok ikke helt sesongen for anskaffelse av Rhizomer men Aplus Hops tar nå imot forhåndsordrer på stiklinger som de tenker å sende ut i November. Da de må gjennom et byråkrati for å få sendt disse til Norge må de ta seg ekstra betalt. Dette splitter de på alle bestillingene. Dersom noen er interresert kan de jo sikkert bare referere til min henvendelse. Her er mailen fra Lorriane.

"Bare root plants will be available in November as the roots will be lifted in Late October/November when dormant.
This is when the plants are then sorted and graded. Certainly I can put you on a pre-order status. Please can you let me know how many plants
you require. We usually have to obtain a phyto sanitary certificate for plants going to Norway and this unfortunately means we have to incur a Ministry
charge for this service. However if we receive several orders the cost is then shared making it a more acceptable cost.
Please therefore let me know how many you require and if any of your friends may like to have some too!"
 
Godt fornøyd med mengden blomster første sesong, men med en sen sommer håper jeg på nok et par varme og solrike uker i Oslo før frosten kommer, slik at avlingen rekker å bli moden for innhøsting. (Cascade)
 

Vedlegg

  • IMG_20151003_172820.jpg
    IMG_20151003_172820.jpg
    384,2 KB · Sett: 115
Sist redigert:
20150924_114133.jpg Fikk ok avkastning på humleplantene jeg plantet ut i mars i år. Til tross for varierende sommervær, så fikk jeg 200 g cascade og 300 g chinook. Alt ble brukt i en ganske robust ipa som tilsetting ved flameout. Desverre ser jeg også at det er en del underutviklede humlekongler igjen på plantene.
 

Vedlegg

  • 20150923_162354.jpg
    20150923_162354.jpg
    254,8 KB · Sett: 112
Sist redigert:
ImageUploadedByTapatalk1443890531.195973.jpg

Trodde årets sesong var long gone, så har ikke vært nede og sjekket i september. Men jaggu har Cascaden som ble plantet i år gitt avkastning. Gått over tida for høsting ser jeg, men da er det håp for neste år. EKG'en og N. Brewer som ble plantet for 2 år siden har ennå ikke gitt noe..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har blitt bitt av basillen og har planer om å handle inn et par tre humlerøtter. Hva er det folk flest bruker egendyrket humle til? Aromahumle kanskje da det er lettest med tanke på IBU beregning av brygget? Noen som bruker det som bitter eller smakshumle? Eller kun tørrhumle?
 
Har bærbusker og koker saft hver sommer. Så humle fra egen hage frister.
Ser mange poster her om å plante/ kjøpe, men få om produksjon.
Er det ikke verd bryet?
 
Men hvor får man tak i rhizomer i Norge, eller til Norge??

Veldig vanskelig å finne noe info om dette på Google og sånn i hvert fall :(

NMBUpå Ås har startet forskning på området norsk humle og jeg forstod det slik at de kunne være villig til å dele ut -men ikke heng meg om jeg misforstod. Mette Thompson driver med dette på NMBU
 
Er det noen som har rhizomer til salgs I år? Ser aller helst etter Saaz, Northern Brewer, Aurora, Cascade eller hva som er mulig å få tak i av de mest kjente typene.
 
Vis vedlegget 20692 Vis vedlegget 20694 Vis vedlegget 20693
Min utplanting ble nok litt for tidlig. Satte ut i siste halvdel av april da det var noen fine varme dager.
Det gikk fort over og resten av april + mai var jo ganske kald. Det førte til at bladene visnet fort, men etter en stund kom det nye skudd fra den delene av stilken som klarte seg.
Ut over sommeren har de grodd bra og nå er det straks klart for høsting.

Så hvordan har de ulike plantene klart seg:
Saaz og Northern Brewer har klart seg veldig bra og ser ut til å gi en god høst allerede første året. Disse har nok fått en lengde på ca 5-6 meter.
East Kent og Chinook var litt tregere, og disse ble også satt ut ca 1 mnd senere, da det var varmere. Antatt lengde ca 4 menter. Disse har mindre avling og mindre konglestørrelse.
Her er det nok også en andel kongler som ikke er nok utviklet før det blir for kalt og planten visner.
Perle er den som har vokst minst og gir ingen humle første år.
Jeg tok også noen stiklinger fra Northern brewer. Disse har kun noen få kongler og har ikke vokst til mer enn drøye 2 meter.

Andre erfaringer:
Har lest at man som oftest ikke får noen avling første året, men som sagt ser det veldig bra ut i dette tilfellet. Det kan være at årsaken til den gode veksten er at
jeg tjuvstartet inne og derfor var det et veldig godt utviklet rotsystem som ble plantet ut. De hadde jo 4 måneder inne med plantelys. Tror det ble litt sjokk
for plantene når de kom ut, i tillegg til at det var flere netter med minus grader og derfor visnet de. Selv de jeg satt ut i siste halvdel av mai visnet.

Ut over det ble de plantet i Byggmax plantejord (veldig billig, 20 kr sekken, men like god som det man får hos Plantasjen). Har satt opp en mur i enden av en godt drenert skråning og fylt på ca 35-40 cm jord. Har blandet i blåkorn gjødsel i jorden samt kjørt 2 runder med utblandet blåkorn i vann i løpet av sesongen. Har lagt dekk duk rundt plantene og lagt på bark. Barken vil jo isolere røttene i vinter også. Har tenkt å fylle på litt ekstra når jeg har klippet ned plantene.
Har i tillegg grad ned dryppslange ved planterøttene, slik at de har fått nødvendig med vann selv på tørre dager (ikke at det har vært så veldig varmt og tørt i sommer, det har jo stort sett vannet seg selv..)
Har nok med viten plantet de litt tett, så får håpe at det ikke blir noen sykdommer. Denne sesongen har det i alle fall ikke vært tegn til dette.
Blir spennende og se hvor mye humle det blir til slutt.
Dehydrator og vakum pakker er kjøpt inn og høsting starter til helgen!

På tiden med en liten oppdatering fra år 2:
Siden første året ble jeg nødt å forbedre "klatrestativet for humlene. Det ble rett og slett for lite. Har derfor forlenget med espalier som gjøre at når man har klatret 4 meter opp kan de fortsette bortover. De trenger dog litt hjelp med dette, da de er dressert for oppover, men med litt assistanse en gang i uken så gikk det fint. Har i helge plukket resten av humlen for årets sesong og tror det har blitt ca 140 liter totalt. Nå går tørker'en for fullt og regner med å ha et sted mellom 3 og 4 kg tørket humle. Fyller opp ca 2 skuffer i fryseboksen med vakumpakket humle
OBH Nordica tørkeren er det bare å glemme og måtte lage meg en som kunne ta 40 liter av gangen, hvis ikke hadde jeg tørket frem til jul.

Noen flere erfaringer. IKKE plant ulike sorter for tett. De gror i hverandre om de er nære nok, blir det veldig slitsomt og finne ut hvilken humle er hvem. Noen sorter er veldig like i utseende.

Chinook: Veldig bra resultat. Størst kongler, lukte nydelig, størst avling. 46 liter
Saaz: Bra avling men ble plaget av lus angrep på midten av sesongen og hadde trolig gitt bedre resultat uten dette. Modnet først. Nr 3 i volum. 33 liter
Northern Brewer: Bra avling. Litt ulik modnings grad og en del små kongler. Nr 2 i volum. 36 liter
East Goldings: Svak avling. Mye smått. Usikker hvorfor denne bare ga 20 liter.
Perle: Flyttet på hytta i starten av sesongen. Voldsomt lus angrep (svarte og hvite). 5 liter.

Har tatt stiklinger av de fleste og plantet ut på hytta. Gjøres enkelt ved å klippe av stilk helt ved rota og sett i fuktig jord. Vann flere ganger om dagen til den får røtter. Plantet ut i slutten av juni. Kom litt humle på de fleste, men ikke volum til bruk. ca 70% av forsøkene ble planter som overlevde.

Så noen bilder:
2016-09-28 08.57.03.jpg
Humle tørkeren ble laget med en 40 ccm vifte i bunnen. Dette er basert på en ombygget gulvstående wilfa vifte. Over denne går det 2 sett med varmekabler. Dvs varmen er ca 120 W til sammen. Har koblet en STC 100 til disse, mest for å sikre at det ikke blir for varmt om viften av en eller annen grunn skulle stoppe. Over dette ligger det totalt 4 kasser som har netting i bunn. Har bruk den typen man benytter for å holde insekter ute ved lufting over tak på hus. Tørker på relativt lav varme. Sammenlignet med fruktørkeren jeg har som har min 35 grader. Synes at de blir mer aroma igjen ved laver varme.

2016-09-28 08.57.18.jpg

2016-09-17 11.33.49.jpg
Fra venstre, Saas, Norhern Brewer, East Kent og Chinook.
2016-09-17 11.33.03.jpg
Chinook et par uker før innhøsting.
 
Megafin tråd dette! Tenker å plante aromahumler til våren, MEN: når jeg prøvde å bestille rhizomer fra Willingham Nurseries fikk jeg dagen etter kjøpesummen refundert, uten noen nærmere forklaring. Ser på nettsidene deres at de til enkelte land må utstede sunnhetssertifikat.

Gjelder dette Norge? Er alle produsenter pålagt dette, eller er det noen som vet om en annen leverandør?
 
Megafin tråd dette! Tenker å plante aromahumler til våren, MEN: når jeg prøvde å bestille rhizomer fra Willingham Nurseries fikk jeg dagen etter kjøpesummen refundert, uten noen nærmere forklaring. Ser på nettsidene deres at de til enkelte land må utstede sunnhetssertifikat.

Gjelder dette Norge? Er alle produsenter pålagt dette, eller er det noen som vet om en annen leverandør?

Har kanskje noe med dette å gjøre?

http://www.willingham-nurseries.co.uk/shipping.html

For non- EU countries we provide Plant Heath Certificates but these are now very expensive so please contact us for a quote and allow time for inspections to be undertaken - typically 3 weeks.

Har tidligere bestilt fra Willingham på "normal" måte, og fått varene med sertifikat i posten uten problemer. Men kan jo se ut som at disse sertifikatene har blitt dyrere. Willingham har vel også skiftet eierskap det siste året, og det kan jo også ha hatt en påvirkning her.
 
Mailet Willingham og fikk dette svaret:

We try to arrange shipments to Norway in batches in early December and January/February. Because of the costs we wait until we have a number of non-EU orders and then divide the costs (the inspection visit is £120 per batch). Usually, with the cost of the health certificate (£15) it
adds a total of about £20 to the order + shipping. I will email you when we have booked an inspection. Regards Mike

Så altså: Send dem en mail dersom det er interesse for å komme med på denne forsendelsen. Jo flere som deler inspeksjonsavgiften, jo mindre å betale på hver. =)
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Tilbake
Topp