hvilke humletyper vokser bra i norge

Litt sent kanskje, men er det noen som kjenner til noen nettbutikker som sender til Norge nå?

Et annet spørsmål: hvor mange gram humle kan man regne med å høste per plante når de har kommet i full vekst? Hvor mange rhizomer bestiller dere?
 
Sist redigert:
Jeg bestilte fire ulike, Bramling Cross, Chinook, EKG og Northern Brewer.
Hvor mange gram humle jeg sitter igjen med gjenstår å se.
 
Antall gram kommer an på flaks, klima og hvor mye du jobber med dem.

Mine har vært ekstremt utsatt for alskens udyr og pest. Tror jeg høstet 3-400 gram pr plante for 2 år siden, men da var de ikke helt på høyden (sen vår).
I fjor ble de spist av bladlus og svartråte.
 
Sørg for at bladlus-etere får det godt i hagen din. Plant blomster som blomsterfluer liker i nærheten av humleplantene, opprett gjerne et insekthotell. Sørg for å ikke skade marihønelarver og -pupper. Med litt flaks vil du få en kraftig rovdyrbestand som vil holde bladlusa i sjakk. I forifjor hadde jeg svært mange blomsterfluer i hagen, og i fjor svært mange marihøner, dette bare som følge av at humleplantene ga grobunn for solide bladlusbestander. Spraying med insektmiddel bør være en siste utvei, da det tar knekken på predatorene såvel som bladlus, og bladlusa reproduserer raskere enn predatorene.

http://www.bioforsk.no/ikbViewer/page/forside/nyhet?p_document_id=111779
 
Mener å ha lest at spraying med såpevann også kan hjelpe.
Funker bedre på roser. Har forsøkt det, med ganske dårlig resultat. Legg heller strev ned i å spyle ned plantene med hageslange, det tar knekken på flere bladlus enn såpevann gjør etter min erfaring. Ellers anbefaler jeg å rotere på forskjellige bladlusmidler for å unngå resistens.
 
Jeg bor også i Kristiansand. Lyst til å bytte litt humle?? Jeg har 3 forskjellige gamle norske (fra Sogn og Fjordane, Nordland og Vest-Agder). I tillegg har jeg Perle, Cascade og Chinook.

Må først få de til å spire skikkelig. En Cascade hadde jo vært fint. Må først se om jeg får til å dyrke humle, og ikke minst om fruen godkjenner prosjektet;) Kan jo sende PM etterhvert om det blir aktuelt.
 
Må først få de til å spire skikkelig. En Cascade hadde jo vært fint. Må først se om jeg får til å dyrke humle, og ikke minst om fruen godkjenner prosjektet;) Kan jo sende PM etterhvert om det blir aktuelt.
Den er god. For min del har dette ingen hast da jeg forventer å få mer enn nok humle i år. Har 10 planter, og bør nok rydde plass til flere før vi evt. bytter. Tør jeg forslå at vi kan bytte til neste vår? Da har dine humler fått etablert seg skikkelig. Hvis det er andre i nærheten av Kristiansand som ønsker å bytte er det bare å henge seg på.
 
Jeg har også vurdert det, men nå kom det en halv meter snø, så jeg venter nok litt til....
Satte ut for en uke siden. 2 Saaz og 2 Northern brewer. Ser ut til at det fortsatt er for kaldt ute. Har vært ned mot 3-5 grader på natten. Største delen av bladene ble hvite og visnet. Håper at stilken/roten og klarer seg. Resten av plantene får vente til mai, med å settes ut.
 
Hvis de visner er det bare å klippe de ned. Vent en liten stund og vips så er de tilbake, enda sterkere og med enda flere skudd.
 
Her kommer bilder! Har forøvrig tatt stiklinger av Northern Brewer og de utviklet røtter etter bare noen dager i vann og deretter plantet jeg over i små potter. Forsøkte det samme med Saaz, men så lagt har det ikke skjedd noe, så jeg er litt usikker på om de vil klare seg.
20150924_132608.jpg 20150924_132702.jpg 20150924_132628.jpg
Min utplanting ble nok litt for tidlig. Satte ut i siste halvdel av april da det var noen fine varme dager.
Det gikk fort over og resten av april + mai var jo ganske kald. Det førte til at bladene visnet fort, men etter en stund kom det nye skudd fra den delene av stilken som klarte seg.
Ut over sommeren har de grodd bra og nå er det straks klart for høsting.

Så hvordan har de ulike plantene klart seg:
Saaz og Northern Brewer har klart seg veldig bra og ser ut til å gi en god høst allerede første året. Disse har nok fått en lengde på ca 5-6 meter.
East Kent og Chinook var litt tregere, og disse ble også satt ut ca 1 mnd senere, da det var varmere. Antatt lengde ca 4 menter. Disse har mindre avling og mindre konglestørrelse.
Her er det nok også en andel kongler som ikke er nok utviklet før det blir for kalt og planten visner.
Perle er den som har vokst minst og gir ingen humle første år.
Jeg tok også noen stiklinger fra Northern brewer. Disse har kun noen få kongler og har ikke vokst til mer enn drøye 2 meter.

Andre erfaringer:
Har lest at man som oftest ikke får noen avling første året, men som sagt ser det veldig bra ut i dette tilfellet. Det kan være at årsaken til den gode veksten er at
jeg tjuvstartet inne og derfor var det et veldig godt utviklet rotsystem som ble plantet ut. De hadde jo 4 måneder inne med plantelys. Tror det ble litt sjokk
for plantene når de kom ut, i tillegg til at det var flere netter med minus grader og derfor visnet de. Selv de jeg satt ut i siste halvdel av mai visnet.

Ut over det ble de plantet i Byggmax plantejord (veldig billig, 20 kr sekken, men like god som det man får hos Plantasjen). Har satt opp en mur i enden av en godt drenert skråning og fylt på ca 35-40 cm jord. Har blandet i blåkorn gjødsel i jorden samt kjørt 2 runder med utblandet blåkorn i vann i løpet av sesongen. Har lagt dekk duk rundt plantene og lagt på bark. Barken vil jo isolere røttene i vinter også. Har tenkt å fylle på litt ekstra når jeg har klippet ned plantene.
Har i tillegg grad ned dryppslange ved planterøttene, slik at de har fått nødvendig med vann selv på tørre dager (ikke at det har vært så veldig varmt og tørt i sommer, det har jo stort sett vannet seg selv..)
Har nok med viten plantet de litt tett, så får håpe at det ikke blir noen sykdommer. Denne sesongen har det i alle fall ikke vært tegn til dette.
Blir spennende og se hvor mye humle det blir til slutt.
Dehydrator og vakum pakker er kjøpt inn og høsting starter til helgen!
 
Eit lite tips for tørking av humlene: både Clas Ohlsson og Jula har særs rimelege sopp- og frukt-tørkarar (299,- - 399,-) som ein kan bruka til å tørka humla med og her kan ein regulera temperaturen.
 
Eit lite tips for tørking av humlene: både Clas Ohlsson og Jula har særs rimelege sopp- og frukt-tørkarar (299,- - 399,-) som ein kan bruka til å tørka humla med og her kan ein regulera temperaturen
Den jag kjøpte på Jula til 399 (salg for 199 sist uke) har ikke temp regulering og oppgir 70C som temp noe som visst er for varmt for humletørking.
 
Ser vel ut til at det er DENNE dei har no:
http://www.jula.no/catalog/hjem-og-...ter/frukt-sopptorker/frukt-sopptorker-810050/ og om den tørkar på 70 grader så er det langt over det ein ynskjer for tørking av sopp og også for tørking av humle.

Uansett - tilbudet på Clas Ohlsson er godt - eg betalte vel nær 3000 for min sopptørkar - rettnok med ein del ekstra brett med rustfritt stålgitter.

Og - det luktar jo godt når ein tørkar! (for ikkje å sei når ein tørkar Gul Trompetsopp - det konkurrerar nok luktmessig med humle).

I denne tida når norske epler er modne så kan ein også laga eigen eplechips i tørka - ha på litt kanel og tørk.
 
Man kan justere temperatur på den fra Jula. 70 er max, mener å huske at minimum er 45 grader. Hva er passe temperatur (og tid) for å tørke humleblomst?
 
Tilbake
Topp