Hvilke malttyper bør jeg ha på lager?

Miguel

Norbrygg-medlem
Jeg har litt begrenset plass, så kan ikke fylle opp med 25kg av alt jeg har lyst på. Har frem til nå kjøpt ferdigkvernet malt til hvert enkelt brygg, men det er jo bare pes og dyrt.

Neste steg er å skaffe seg maltmølle, og når den er på plass så lurer jeg på hva jeg bør stocke opp med?

Er fortsatt masse malt-typer som er fremmed for meg, og lurer på hva det går mest av. Har egentlig lyst på litt av hvert.

Spesialmalt kan jeg vel nesten fylle opp med litt av hvert? En kilo av hver f.eks?

Tenkte å oppbevare de i plastbokser man finner på CO og lignende, er det noe imot dette?

Et alternativ er å ha sekker med basemalt, og så kjøpe spesialmalt til hvert enkelt brygg. Da sparer du penger på størstedelen av gristen, men trenger ikke plass til så veldig mange maltsekker. Selv trives jeg utmerket med å gå innom min LHBS og kjøpe akkurat den malten jeg har lyst på der og da.

Tenkte å ha 25kg av pilsner og Pale iallefall, og noen kilo hvete, men utover dette aner jeg egentlig ikke.

Miguel skrev:
Tenkte å ha 25kg av pilsner og Pale iallefall, og noen kilo hvete, men utover dette aner jeg egentlig ikke.

Da kan du jo se 3-4 brygg inn i fremtiden. Så bygge ut derfra.
D

Jeg prøver å kjøpe inn for 3-4 brygg av gangen, kjøper hvetemalt, pilsnermalt og pale malt i 25kg sekker, og resten en kg av gangen. Spesialmalt kjøper oppbevares i plastbokser med lokk fra IKEA. En for svart malt, en for karamell/crystal, en for ekstrakter og dme osv.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Jeg synes ihvertfall jeg kommer langt med å alltid ha en 25kg sekk med knust palemalt stående, og kjøper da som du skriver bare inn 1 kilo av den spesialmalten jeg måtte trenge til ethvert bygg. Har for tiden heller ingen kvern, så spesialmalten er da også knust. Men jeg ser fordelen med å kunne knuse spesialmalt etter behov med en liten kvern. Da øker jo holdbarhten av denne siden man kanskje ikke bruker den opp så fort.
Nå er dette kanskje mest praktisk for oss som bor relativt nærme en bryggebutikk, og planlegging av et brygg kan derfor gjøres kvelden før.
For mitt forbruk som lager 20L batcher så holder jo en 25kg sekk til 5-6 brygg av normalstyrke. 16kr/kg for ferdig knust palemalt er ikke så ille spør du meg, og det skal knuses mye malt med den eventuelle kverna  før det lønner seg. Utgiftene til spesialmalt, hvorav man kanskje bruker totalt 0.5-1kg per brygg blir heller ikke så store når man får dette for 21-28kr/kg ferdig knust.

Jeg oppbevarer basemalten i sekken det kommer i med en sånn strips som man kan ta av og på, og det burde da bli tett nok. Spesialmalten oppbevarer jeg i posene de kommer i, som jeg tetter igjen ved å bruke slike klyper fra IKEA; http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40231287/ Og siden disse er litt vanskelige å stable så oppbevares posene i bokser fra europris på 3L med samme patent som de her; http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/living_room/10550/

Tilbake
Topp