hvilken gjærslurry skal jeg bruke

Jeg satte en porter for tre uker siden, som ble stukket om på et nytt gjæringskar etter ca en ukes ti, da det var lite aktivitet i gjæringa. Vørteren var da ganske uklar, og hadde mye gjær i suspensjon. På gjærkaken fra denne porteren ble det satt en bitter. Nå er porteren tappet på fat, og i bunnen av karet ligger det 5mm med ren fin gjær som har bunnfelt. Nå trenger jeg slurry til ett nutt brygg, og lurer på om jeg bør bruke gjæren fra porteren, eller on gjærslurryen fra bitteren vil være den beste?? Noen som har en formening om dette?

Ok, litt dårlig formulert. Porteren som ble brygget første nyttårsdag, ble etter en uke stukket om, slik at jeg kunne benytte slurryen fra denne til en planlagt bitter. Bitteren ble brygget  og "porterslurryen" ble pitchet etter MrMalty kalkulatoren. Bitteren er nå klar til tappings, og har da en god gjærkake som dog har blitt benyttet til to brygg. Etter ar porteren ble stukket om, har den stått et par uker og bunnfelt og klarnet i omstikkningskaret. Da den ble tappet over på fat var øllet fullstendig klart, og lå det altså et fint gjærsediment igjen i bunnen av omstikkningskaret. Spørsmålet jeg stiller meg er hvilken av de to gjær kakene som vil være best egnet for neste brygg.
Den som har blitt benyttet til porter og bitter har mere trub og  litt humle rester, men bør inneholde frisk og vital gjær fra siste brygging. Gjæren fra omstikkningskaret ser veldig ren og fin ut, men jeg er usikker på kvaliteten/vitaliteten til den gjæren som bunnfeller helt mot slutten av gjæringsperioden. Mener å ha lest at man kan skrape vekk den øverste 1/3 delen av en gjærkake for å komme ned til den beste og friskeste gjæra i en slurry. Det som da ligger i omstikningskaret ville (hvis porteren ikke ble stukket om) ha vært den øverste delen av "porterslurryen", og således ikke det beste til å pitche i neste øl. Er dette riktig resonert eller...  :)

Tilbake
Topp