Hvilken humle smaker best?

For å lære, har jeg satt noen brygg (apa) basert på samme humle. Så langt en Amarillo og en Cascade. Smaker på en Cascade nå, som ble krystallklar og med fin smak. Hvilken humle synes du smaker best ( evt hvilke kombinasjoner) ?

Vi skal ikke skryte på oss for mye erfaring men vi har laget noen pale ale med både cascade og chinook sammen som vi definitivt vil brygge igjen!

Roy F. skrev:
For å lære, har jeg satt noen brygg (apa) basert på samme humle. Så langt en Amarillo og en Cascade. Smaker på en Cascade nå, som ble krystallklar og med fin smak. Hvilken humle synes du smaker best ( evt hvilke kombinasjoner) ?

Amarillo  :sikle

Har VELDIG sansen for Amarillo i lys ale, gjerne single hop! Ellers så kan jo både Cascade og Citra nevnes.

Smakte en Single Hop Amarillo på Brewpub i Køben. Den syntes jeg ikke no om, men det trenger jo ikke ha vært humla sin skyld

Egentlig et umulig spørsmål å svare på - kommer helt an på hvilken øltype humlen skal brukes i, mengden du bruker og tilsetningstidspunktet. Det går an å brygge knallgode øl som "single hop", men du får naturlig nok mer kompleksitet i aroma og smak ved å bruke flere humlevarianter. Likevel våger jeg meg på å nevne noen av mine humlefavoritter (utenom dem som er nevnt allerede i denne tråden): Sorachi Ace (Japan / USA), Styrian Goldings (Slovenia), Bramling Cross (GB), Galaxy (AUS), Pacific Jade, Riwaka, Motueka m.fl fra NZ.

Tilbake
Topp