Camlock fås i både 1/2 og 3/4 og med alle kombinasjoner male-female+hosebarb, og både BSP/NPT. (Ebay+Alix) Disse er vel mest anvendelig da en kan mikse 1/2 og 3/4 i hver sin ende da selve hutigkoblingen er 3/4 uansett.
Ellers er snap off koblinger greie, finner de på Alix, har opplevd noe lekkasjer ved miksing av koblinger fra forskjellige leverandører på disse.
Dersom jeg skulle bygget opp et bryggeri i dag, ville jeg nok valgt triclamp, siden de visstnok er enklest å rengjøre. Nå bruker jeg hurtigkoblinger fra Kina, som har god kvalitet, og er billige. Er godt fornøyd med dem, men ser at triclamp har noen fordeler, men dessverre koster de ganske mye.
En annen fordel med triclamp fremfor disse hurtigkoblingene er at de "clampes" sammen, slik at koblingen blir rigid, og ikke kan dreies. Dette kan være greit hvis du ønsker en bestemt vinkel på tilkoblingen, for eksempel dersom du vil montere en liten pumpe direkte på uttaket fra en gryte. Med hurtigkoblinger vrir koblingen seg rundt sin egen akse.
Om du skal velge BSP eller NPT blir opp til deg selv. Jeg bruker konsekvent NPT, siden jeg kjøper det meste av slike koblinger på internett, og da er utvalget og prisene best på disse. BSP er vel standard her til lands, og er det du typisk vil finne på den lokale sjappen.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.