Hvilken øl-stil blir best med ekstrakt?

Jeg har prøvd å lage flere øl fra Mangrove Jacks-sett, og har ikke vært veldig fornøyd med noen av dem, til tross for at jeg har byttet ut gjæren. Det har den typisk "cideraktige" smaken en ikke blir kvitt selv ved lagring. Jeg har ikke forsøkt å lage øl fra fersk, flytende maltekstrakt.

Jeg har også laget øl på DME, som Morten beskriver ovenfor. Til IPA fungerer det veldig bra, mens pilsnere - ikke overraskende - kommer litt til kort på smak og kompleksitet.

Det er raskt og lettvint å bruke DME og tørrgjær, så det hender jeg legger på en ekstra batch på slutten av bryggedagen på denne måten, når jeg først har kjelen og resten av utstyret framme.
Er det en mulig teori at DME er tryggest, men at du kan få bedre øl med flytende hvis du får helt fersk ekstrakt av beste kvalitet?
 
I likhet mange brygget jeg også ekstraktsett det første året, men det er så lenge siden at knapt husker hvordan det smakte,
men jeg var fornøyd den gang og kan ikke huske no cider-smak
 
Er det en mulig teori at DME er tryggest, men at du kan få bedre øl med flytende hvis du får helt fersk ekstrakt av beste kvalitet?
Enn skulle jo tro det, det er jo nesten utelukkende det som brukes i Brewing Classic Styles, men her i Norge tror jeg DME alltid vil gi bedre øl. Altså siden LME allerede har reist et stykke.
 
Sist redigert:
Ang. LME, så tror jeg det er viktig å skille mellom ekstraktsett og kvalitetsekstrakt som separat råvare. For meg virker det som sistnevnte såvidt rekker å berøre butikkhyllene før de selges ut igjen.

Den gangen jeg fikk til en god Cream ale, så var den basert på "Briess CBW Pilsen Light". Det ble som sagt et veldig godt øl, og jeg klarte aldri å gjenskape det helt med malt. Det kan ha hatt å gjøre med de karamelltonene som noen har nevnt i denne tråden som trolig er maillardreaksjoner av noe slag.
 
Ang. LME, så tror jeg det er viktig å skille mellom ekstraktsett og kvalitetsekstrakt som separat råvare. For meg virker det som sistnevnte såvidt rekker å berøre butikkhyllene før de selges ut igjen.

Den gangen jeg fikk til en god Cream ale, så var den basert på "Briess CBW Pilsen Light". Det ble som sagt et veldig godt øl, og jeg klarte aldri å gjenskape det helt med malt. Det kan ha hatt å gjøre med de karamelltonene som noen har nevnt i denne tråden som trolig er maillardreaksjoner av noe slag.

men nå skal det vel ikke være så mange "maillardreaksjoner" i en Cream ale.. :cool: :D
 
Tilbake
Topp