Hvilken tørrgjær til White IPA

fermentis t-58 for "white ipa" skal vel ha belgisk preg? men litt friskare enn fermentis abbey. Pelicon i Slovenia sverger til t-58

Godt å se at det ble litt aktivitet her.
Safale Abbaye eller T-58 vil kunne gjøre jobben greit? Da satser jeg på en av dem, eller kanskje dele opp, og gjære en bøtte med hver av dem :)
Jeg brygger på BB60, så jeg får en dunk av hver.

Noen som har noen idé om hva Hansa kan ha brukt i sin White IPA? Syntes denne smakte fabelaktig sommerøl.

Da var første FG-måling tatt på White IPAen jeg satte for 6 dager siden. Ølen ligger nå på 1.005, og er gjæret med Mangroove Jack’s M27 Beglian Ale. Ølet ble mesket på 66 grader og er blitt gjæret på 23 grader med økning til 25.

Ølet lukter frisk, og smaken er god, om enn noe tynn. Eneste minuset er lite restsødme og en noe fremtredende alkoholsmak. Blir interessant å se hvordan dette blir på flaske. Muligens prøver jeg Safale T-58 neste gang White IPA skal brygges.

Jeg splitta en batch i fjor, en med T-58 og en med Belle saison. Belle gjorde jobben, men ikke T-58, så jeg måtte sende inn reservestyrker fra Belle.

Jeg innbiller meg at det er lurt å begynne lavere. "fremtredende alkoholsmak" høres ikke bra ut.

Jeg innbiller meg at det er lurt å begynne lavere. "fremtredende alkoholsmak" høres ikke bra ut.

Tja, føler jeg har holdt meg helt innenfor det som oppgis for gjæren, om annet så ligger jeg litt på den kjølige siden. Produktarket sier at den skal ha temperaturer fra 26 til 32(!) grader. Gjæren ble også pitchet på 20 grader. Jeg har fått fremtredende alkoholsmak tidlig i gjæringforløpet en gang jeg brygget en DIPA. Det forsvant etter 3 uker på dunk, og var helt fraværende når det kom på flaske.

Da lager jeg tøffere alkoholer enn deg:p. De er like umulige å få kastet ut som Mullah Krekar.

Ok, jeg kjenner ikke den gjæren. Den virker å høre hjemme i den ekstreme enden.

D
Tja, føler jeg har holdt meg helt innenfor det som oppgis for gjæren, om annet så ligger jeg litt på den kjølige siden. Produktarket sier at den skal ha temperaturer fra 26 til 32(!) grader. Gjæren ble også pitchet på 20 grader. Jeg har fått fremtredende alkoholsmak tidlig i gjæringforløpet en gang jeg brygget en DIPA. Det forsvant etter 3 uker på dunk, og var helt fraværende når det kom på flaske.

Det er ikke uvanlig å få fremtredende alkoholsmak underveis i gjæringsforløpet. Jo høyere OG jo mer fremtredende. Min erfaring er at dette begynner å bli borte ca 3/4 uti gjæringen hvis du har kontroll så gjæren ikke stopper tidlig. Jeg har en mistanke om at desto mer gjær (evt oksygen) du bruker jo mer vil du kjenne denne smaken på et tidspunkt, men mye (nok) gjær rydder også fort opp igjen.

På øl opptil ca 1.070 har jeg ikke merket nevneverdig alkohol, kanskje et lite hint men ikke nok til at jeg har stusset over det. 1.070ish med temp-kontroll og god pitch bør føles normalt ut hele veien, med et ganske lite sting av alkohol midt på.

D

Det er ikke uvanlig å få fremtredende alkoholsmak underveis i gjæringsforløpet. Jo høyere OG jo mer fremtredende. Min erfaring er at dette begynner å bli borte ca 3/4 uti gjæringen hvis du har kontroll så gjæren ikke stopper tidlig. Jeg har en mistanke om at desto mer gjær (evt oksygen) du bruker jo mer vil du kjenne denne smaken på et tidspunkt, men mye (nok) gjær rydder også fort opp igjen.

På øl opptil ca 1.070 har jeg ikke merket nevneverdig alkohol, kanskje et lite hint men ikke nok til at jeg har stusset over det. 1.070ish med temp-kontroll og god pitch bør føles normalt ut hele veien, med et ganske lite sting av alkohol midt på.
Hvilket viser: viktig med god bryggelog.

Liten oppdatering på White IPAen brygget med M27 Belgian Ale. Den har nå stått på flaske i en to uker. Den fremtredende alkoholsmaken er helt vekke. Ølet er blitt knusktørt, med en FG på 1.004. Dette har resultert i at humlebitterheten er blitt fremtreden.—forhåpentligvis gir dette seg litt med litt lagring.

Lukt og smak er ølet veldig riktig for en White IPA gjæret med belgisk gjær. Lukten har tydelige peppertoner og litt fenikkel. Smaken har tydelige toner fra gjæren som pepper/koriander.

Alt i alt, fornøyd med denne gjæren, men den neste White IPAen bør nok meskes høyere hvis jeg bruker en Saison-gjær.

Tilbake
Topp