Hvilket klaringsmiddel anbefaler du?

Gelatin uten clarex funker bra det også, men bruker du clarex i tillegg så går prosessen enda raskere. :) Og som sagt så er glutenredusert øl bra for alle :).
 
Gelatin uten clarex funker bra det også, men bruker du clarex i tillegg så går prosessen enda raskere. :) Og som sagt så er glutenredusert øl bra for alle :).

Så vidt jeg vet er det ingen helsefordeler ved å unngå gluten med mindre man har en intoleranse for dette proteinet. Men det er jo kjekt om alle kan drikke ølet mitt, og sånn sett er det en grunn til å bruke Clarex at det fjerner gluten.

Gelatin uten Clarex virker vesentlig fortere enn Clarex uten gelatin, men det viser jo ikke at ikke Clarex kan aksellerere prosessen når du bruker gelatin. Har du testet?
 
Jeg har hatt:
fat med kun clarex i primary, det var fortsatt hazy i lang tid.
fat med kun gelatin, klart etter 4-5 dager. Chillhaze som gir seg når temperaturen stiger litt, men den avtar etter ytterligere noen dager.
fat med gelatin og clarex, klart etter 1-2 dager, ingen chillhaze.

Angående gluten så er det mye god lesning rundt dette på nettet. Jeg er ikke noe stor glutenfanatiker, men vi får vel i oss nok gluten til å dekke behovet allerede i Norge med våre brødvaner. Det er jo fint og kunne gi bort øl til alle også uten at de trenger å sitte en uke på do.
 
Jeg har hatt:
fat med kun clarex i primary, det var fortsatt hazy i lang tid.
fat med kun gelatin, klart etter 4-5 dager. Chillhaze som gir seg når temperaturen stiger litt, men den avtar etter ytterligere noen dager.
fat med gelatin og clarex, klart etter 1-2 dager, ingen chillhaze.

Angående gluten så er det mye god lesning rundt dette på nettet. Jeg er ikke noe stor glutenfanatiker, men vi får vel i oss nok gluten til å dekke behovet allerede i Norge med våre brødvaner. Det er jo fint og kunne gi bort øl til alle også uten at de trenger å sitte en uke på do.

Flott, det var dette jeg lurte på:).
 
Jeg har hatt:
fat med kun clarex i primary, det var fortsatt hazy i lang tid.
fat med kun gelatin, klart etter 4-5 dager. Chillhaze som gir seg når temperaturen stiger litt, men den avtar etter ytterligere noen dager.
fat med gelatin og clarex, klart etter 1-2 dager, ingen chillhaze.

Du vet at Brewer's Clarex og gelating virker på helt forskjellige type uklarheter? Dette forsøket er alt for dårlig til å trekke den bastante konklusjonen som det ser ut som du gjør.

Angående gluten så er det mye god lesning rundt dette på nettet.

Men først og fremst finnes det en hel masse fjas, som er helt blottet for realiteter-
 
Du vet at Brewer's Clarex og gelating virker på helt forskjellige type uklarheter? Dette forsøket er alt for dårlig til å trekke den bastante konklusjonen som det ser ut som du gjør.



Men først og fremst finnes det en hel masse fjas, som er helt blottet for realiteter-

Huff da, somebody is in a mood :p. Ingen konklusjoner er trukket som jeg kan se, kun opplevelser jeg har hatt som jeg deler med de som spør på dette forumet, for det er vel det som er meningen? Om jeg har støtt noen med mine erfaringer så beklager jeg det på det sterkeste. Hvis kun de med 1000 forsøk i laboratorie kan uttale seg uten å bli sablet ned, så kan vel 99.999999% av forumet bare gi opp å hjelpe andre. Men ja, jeg vet hva de forskjellige gjør, Clarex bryter ned proteiner som danner chill haze. Gelatin klumper gjær og proteiner sammen så de blir tunge nok for å bunnfelle raskt. Og ja, det finnes jo masse fjas om stort sett alt over alt.
 
Tilbake
Topp